• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Kinoklubben skal mini-relanseres

Daglig leder Elisabeth Brinch i Kinoklubb Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Kinoklubben skal mini-relanseres
John Berge
26. mai 2016

Kinoklubb (Kinoklubb Norge)

Kinoklubb Norge eies og drives av Filmweb AS. 80 kinosteder var med fra starten, 2. februar 2016.

Et medlemskap i Kinoklubben koster 149,- pr. år.

Blant kinoene som er med og markedsfører det nye tilbudet – rettet mot «godt voksne» kinogjengere, finner vi naturlig nok Filmwebs majoritetseier, Nordisk Film, som har med alle kinoene i sin kjede.


Store kjeder som KinoNor (Trondheim, Aurora og Haugesund) er også med, samt KinoAlliansen (alle, minus fire - se under), KinoSør og Drammen (begge deleid av Nordisk Film).


I tillegg er flere kommunale kinoer med, herunder Fredrikstad, Lillehammer, Hamar, Kongsberg, Kongsvinger, Larvik, Porsgrunn (Filmsentret Charlie), Tysvær, Voss, Ørsta, med flere. Det er 81 kinoer med.

SF Kino-kjeden er ikke med i klubben. Det er heller ikke disse kinoene i Kinoalliansen: Førde, Gjøvik, Molde og Oppdal.

Se oversikt over deltakende kinoer her.

Kinoklubben er en stor satsing fra Filmweb, som har uttalt at målet er å få 40.000 medlemmer i løpet av 2016. Målet i Norge er på sikt 100.000, men i første omgang ble det sagt at man ønsket å skaffe 40.000 medlemmer i løpet av 2016.

Dette er de neste filmene i Kinoklubben:

A Perfect Day – 03.06.2016

Løvekvinnen – 26.08.2016

Kongens nei – 23.09.2016

Florence Foster Jenkins (med Meryl Streep og Hugh Grant) – 04.11.2016

Se våre tidligere saker om Kinoklubb Norge via lenkene nedenfor denne artikkelen.

For mer informasjon besøk kinoklubb.no.

– Vi har erkjent at det tar tid å bygge opp et konsept som Kinoklubben, og kanskje særlig med den målgruppen vi henvender oss mot.

Det forteller daglig leder Elisabeth Brinch i Kinoklubb Norge overfor kinobransjens fagblad, KINOMAGASINET.

Brinch ønsket i denne omgang ikke å møte oss eller svare på spørsmål via telefon, men gjennom flere e-poster har vi fått svar på de fleste spørsmål vi har stilt.

HVORDAN SLÅR KLUBBEN AN?

For har Kinoklubben slått an, eller er den en flopp? Eller noe midt i mellom?

Målsetningene er store. 40.000 medlemmer er et uttalt mål for første driftsår, 2016.

Men hvor mange har meldt seg inn siden starten i februar 2016? Det gir ikke Filmweb, som eier og driver Kinoklubb Norge, noe svar på.

– Hvordan har lanseringen av klubben gått?

– Det tikker inn medlemmer hele tiden, noe som bekrefter at det er marked for et slikt produkt. Det har imidlertid ikke vært fullt så høyt tempo på innmeldingene som vi hadde håpet, og det er derfor vi gjør en del tilpasninger nå og satser for fullt frem mot en slags mini-relansering av Kinoklubben til høsten.

– Hva slags elementer blir mini-relanseringen bestående av?

– Dette er ting vi jobber med i disse dager, men som ikke er helt spikret enda. Vi kommer tilbake med informasjon om dette nærmere høsten.

– Hvor mange har meldt seg inn til nå?

– Det ønsker vi ikke å kommentere, i tråd med vanlig praksis for klubber og abonnementstjenester.

– Du sa i 2015 at målet var 40.000 medlemmer og 10.000 i første omgang (2016). Nå vil du ikke si noe om medlemsantallet, men av svaret ditt overfor medgis det at det ikke er så mange som ønsket. Hvor mange medlemmer tror du nå dere vil ha i løpet av 2016? Hvis dere ikke vil svare på det, vil noen noen gang i fremtiden vite om dere nådde målet?

– Vi jobber mot de opprinnelige målene, men har erkjent at det kanskje kommer til å ta lenger tid enn først antatt. Vi ønsker ikke å kommentere noe mer utover dette nå.

– Hvor mye har klubben kostet til nå?

– Det ønsker vi ikke å kommentere.

– Hvor mye er satt av til markedsføring i 2016?

– Det ønsker vi ikke å kommentere.

Men Elisabeth Brinch medgir at målgruppen «ikke de som vanligvis er ført ute med å prøve nye produkter og konsepter.»

Videre:

– Det påvirker takten på innmeldinger, og vi må ha is i magen og gi dem tid til å bli kjent oss og det vi har å tilby, sier Kinoklubbens leder videre.

– Hva slags endringer i klubbkonseptet presenterte dere på siste filmtreff?

– Jeg informerte om at vi ser på små justeringer både på produktet i seg selv, budskapet ut mot publikum og hvilke medier vi kommuniserer i. Det blir ingen stor endring av grunnkonsept eller målgruppe, men en tilpasning til marked og behov basert på erfaringer vi har gjort oss etter tre måneders drift.

– Hva er bakgrunnen for endringene?

– Vi har blant annet gjennomført en spørreundersøkelse blant eksisterende medlemmer, folk som har startet, men ikke fullført registrering og helt utenforstående. Den viser oss bl.a. at nesten 80 % av medlemmene er fornøyd eller veldig fornøyd med medlemskapet, og 89 % vil sannsynlig eller meget sannsynlig anbefale medlemskap til andre. Det viser oss at vi bl.a. har et stort potensiale når det gjelder verving, og det er f.eks. en av tingene vi ønsker å legge bedre til rette for fremover. Av de som ikke har vært så fornøyd, har vi kartlagt at f.eks. flere filmer ville gjort dem mer fornøyd med medlemskapet. Vi har på det grunnlaget allerede økt fra seks til åtte filmer per år.

Brinch sier at undersøkelsen de gjennomførte ga 600 komplette svar, hvorav 53,4 % va medlemmer i Kinoklubben.

– Hva slags tilbakemeldinger og innspill har dere fått fra kinoene?

– Det er veldig forskjellig fra kino til kino, og kommer litt an på hvor nær kontakt vi har hatt eller hvor mye kinoen selv har satset på lanseringen lokalt. De savner generelt mer informasjon og mer lokal involvering fra Kinoklubben. Dette er et av satsningsområdene våre fremover, og grunnlaget for å ansette Ivar Thorsvik. (Les egen sak om dette her. (lenke kommer) Red. anm.) Det er veldig gøy å oppleve at vi allerede nå har flere lokale aktiviteter på gang, så vi ser at det er et veldig riktig fokus og at vi har mye å hente her. Det lover godt for høstsesongen.

– Hva gjør dere av endringer med innmeldingsprosessen? Nå kan man vel bare melde seg inn via nettsiden, og ikke på annen måte (eks. SMS/tekstmelding, app, direkte på kinoen etc.)? Har dere fått noen innspill fra forbrukere eller kinoer på dette?

– Dette er ting vi jobber med for tiden, og alt er ikke spikret. Sentrale elementer blir færre steg og innføring av mulighet for betaling over mobiltelefonregning. Vi sikter mot å gjøre innmeldingen så hurtig og enkel at folk kan gjøre det på mobiltelefonen sin mens de står på kinoen.

– Jeg har lagt merke til stadige Facebook-annonser i egen nyhetsfeed. Er Facebook det største stedet i prosent og pengebruk?

– Facebook er et av mediene vi bruker for å nå målgruppen, men vi ønsker ikke å kommentere andel av budsjett. Vi prøver å være tilstede der hvor målgruppen er, og det betyr en miks av digitale medier som f.eks. Facebook, Google, Aftenposten.no, og klikk.no, printmedier som aviser, magasiner og bransjetidskrifter, utendørsreklame og annonsemateriale til kinoene. Helt i starten av lanseringen annonserte vi også på TV og i radio, men dette er dyre medier som ikke kommer til å være sentrale i videre markedskampanjer.

– Hva er de langsiktige planene utover 2016 for Kinoklubben?

– Vi har fokus på 2016 i første omgang, og basert på erfaringene vi gjør oss så blir veien litt til mens vi går. Vi ønsker å rekruttere mange medlemmer, slik at vi kan holde løfte vårt overfor bransjen om å øke kinobesøket blant målgruppen 40 år og eldre. Det er vårt hovedfokus de neste årene.

En av de store nyhetene under Den norske kinokonferansen 2014 var «Kinoklubb Norge», som ble presentert av adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb. Han sa da at «fra høsten 2015 skal vi få enda flere godt voksne nordmenn til å gå oftere på kino». Klubben ble lansert i februar 2016. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
En av de store nyhetene under Den norske kinokonferansen 2014 var «Kinoklubb Norge» Kinoklubb Norges nettside, www.kinoklubb, ble lansert tirsdag 2. februar 2016. (Skjermdump av nettsiden).
som ble presentert av adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb. Han sa da at «fra høsten 2015 skal vi få enda flere godt voksne nordmenn til å gå oftere på kino». Klubben ble lansert i februar 2016. Foto: John Berge Datenight: Reklameplakat/annonse for Kinoklubb Norge.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
26. mai 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kinoklubben vil forbedre seg lokalt 26.05.2016
  • Rogalandskinoer om hvorfor de sa nei til Kinoklubben 25.02.2016
  • SFs alternativ til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • Derfor sier SF Kino nei til Kinoklubb Norge 04.02.2016
  • 2. februar 2016: Kinoklubb Norge er lansert 02.02.2016
  • SF Kino blir ikke med i Kinoklubb Norge 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge starter på nyåret 2016 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge utsettes 28.04.2015
  • Elisabeth Brinch leder Kinoklubb Norge 13.01.2015
  • Skal starte «kinoklubb» for folk over 40 30.10.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinoklubben vil forbedre seg lokalt
Hamar og Namsos solgte én kinoklubb-billett