• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Kinoene får Sabeltann for seg selv

Frederick P. N. Howard og Gudny Hummelvoll . Foto: JB, KINOMAGASINET ©
Kinoene får Sabeltann for seg selv
John Berge
26. september 2014

Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama er blant Norges dyreste barnefilm-produksjoner. Den kostet ca. 50 millioner kroner. Filmen er spilt inn på hele tre kontinenter. Åpningsscenene i filmen er skutt i Thailand, scenene fra Abra Havn med seilskutene er spilt inn i Cornwall, og fantasiriket «Lama Rama» med Kong Rufus er filmet i Marokko. Kong Rufus er en glemt figur som første gang ble presentert i en tegneseriebok som Gyldendal utga i 1994, og i filmen er figuren hentet inn igjen.

Det blir ingen rask videogram eller VOD-lansering av Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama. Det lover produsentene.

– Filmen skal ikke lanseres på videomarkedet før jul, forteller Frederick P. N. Howard og Gudny Hummelvoll i Storm Films AS til kinobransjens fagblad.

– Vi vil holde den lengst mulig på kino. Her skal kinomarkedet nyte godt av filmen så lenge det lar seg gjøre og så lenge kinosalene fylles, og uten at vi trenger å selge inn overfor publikum at den snart kommer på DVD, så de ikke trenger gå på kino!

– Men på video kommer den vel, da den er en type film som fortsatt selger bra fysisk.

– Joda, det blir til påsken eller vinterferien neste år. Og ja, vi håper den vil selge bra. Dette er en film som vil leve lenge, sier duoen, som også har hatt med seg Lars Andreas Hellebust og Fredrik Størbakk som produsenter.

– Hva slags håp har dere om kinobesøk?

– Vi har ikke satt et konkret tall på det, men den må gjøre det i det sjiktet de andre vellykkede familiefilmene har gjort de siste årene. Vi håper på en suksess tilsvarende disse filmene.

– Og det blir flere filmer om Sabeltann?

– Ja, hvis publikum vil ha det videre.

Frederick P. N. Howard og Gudny Hummelvoll jobbet i SF Norges nå nedlagte produksjonsavdeling med TV-serien om Kaptein Sabeltann. Figurens skaper, Terje Formoe, hadde da mange års samarbeid med SF om DVD-utgivelser av showene i Kristiansand.

– Vi fikk med oss rettighetene da vi startet for oss selv.

– Og så valgte dere Disney.

– De er helt fantastiske. Ekstremt flinke folk. Et kjempeprofft selskap, som har levert alt man kan drømme om at Disney skal kunne levere. De har en spisskompentasne på familiefilm som er enesteående. Og det er først nå de har begynt med norske filmer.

– Distributører trengs fortsatt?

– Man ser at mange velger å distribuere selv. Det er et ledd i og med at bransjen sakte men sikkert mister midler, i lys av nedgangen i DVD-markedet og tøffe tider også politisk med forventninger om videre kulturkutt. Det er en frykt fra vår side om at det skjer en deprofesjonalisering hos distributørene innenfor økonomisk og juridisk kompetanse. Ryssevik-rapporten pekte på dene negative trenden i norsk filmbransje, at all kunnskap bortsett fra det å faktisk produsere film, blir for dyrt til at man greier å ha det. Det må vi kjempe mot, svarer Howard.

– Distributørene har en spisskompetanse vi produsenter ikke har, selv om en del opparbeider seg noe av det. Men ofte er en distributør også en viktig økonomisk bidragsyter. Man vil ha noen som har det som hovedfokus, for som produsent har du også mye annet fokus, sier Hummelvoll.

– Distributørene er kjempeviktige. Det er viktig at distributørene fortsetter å spille en rolle i norsk film.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
26. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Sabeltann skal ta Kino-Norge med storm
Sabeltann allerede over 100.000