• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Kinoalliansen er på offensiven

Erik Jørgensen er leder i Kinoalliansen, og eier av Fram Kino i Bodø. Her inne i storsalen i Bødø. Foto: Foto: John Berge, KINOMAGASINET. ©
Kinoalliansen er på offensiven
John Berge
10. oktober 2014

KinoAlliansen (KA) er en forretningsallianse for kinobedrifter, dannet med det formål å fremforhandle forretningsavtaler og oppnå stordriftsfordeler for medlemmene. Alliansen ble etablert våren 2003 og som medlemmer i alliansen kan opptas frittstående, ikke kjedetilknyttede kinobedrifter med mer enn 30.000 besøk per år. Antall medlemmer og det kinobesøket de representerer, har vært relativt stabilt i de elleve årene Alliansen har eksistert og står nå for 15 % av det norske kinobesøket (1,78 mill i 2013) noe som gjør Alliansen til den tredje største aktøren i Norge.
Geir Hammerø, Molde kino og Erik Jørgensen, Fram Kino Bodø var initiativtagerne til Alliansen og Hammerø var Alliansens første styreleder. I dag er det Erik Jørgensen som leder styret i KA. Dagens styre består for øvrig av Ketil Tronstad, Steinkjer (nestleder), Per Rogstad Breirem, Mosjøen (sekretær), Haakon Drage, Ullensaker (kasserer) og styremedlem Ingeborg Flornes, Namsos.
KA har utover kinoreklame oppnådd stordriftsfordeler gjennom andre større avtaler. Eksempler på slike avtaler er innkjøpsavtale om kjøp av lamper og filtre til kinomaskiner, lobbyreklame, avtale om opptrykk av billetter, innkjøpsavtale kioskvarer, billettformidling gjennom Filmweb.
I tillegg har KA et eget markedsråd som utformer ulike markedskampanjer som medlemmene kan gå sammen om å gjennomføre. KA er også representert ved filmleieforhandlinger.

– Vi har holdt en ganske lav profil, og ikke gått så veldig offensivt ut. Men det har vi tenkt å gjøre noe med, fastslår styreleder Erik Jørgensen i Kinoalliansen (KA).

I den anledning har KA henvendt seg til KINOMAGASINET, hvor de redegjør for interessesammenslutningen, som per høsten 2014 består av 26 medlemskinoer med tilsammen 70 saler.

Antall medlemmer og det kinobesøket de representerer, har vært relativt stabilt i de elleve årene Alliansen har eksistert og står nå for 15 % av det norske kinobesøket (1,78 mill i 2013) noe som gjør Alliansen til den tredje største aktøren i Norge.

– Hvorfor denne nye sjarmoffensive overfor bransjen akkurat nå?

Alltid blide Erik Jørgensen, som til daglig driver Fram Kino i Bodø, svarer mer enn gjerne:

– Dette med å posisjonere seg og vise at vi er en betydelig aktør i markedet, det blir mer og mer viktig, jrf. det Trondheim og Tromsø gjorde da de etablerte KinoNor og slo seg pent på brystet og sa de var så og så store. Da klarte de galant å glemme at noen er atskillig større. Nemlig Kinoalliansen, sier Jørgensen.

Han varsler at KA kommer til å gjøre sterkere knytninger mellom medlemmene og bli mer synlige utad.

– Det KinoNor nå gjør, gjorde vi da vi startet. Vi har for lengst på plass innkjøpsavtaler, med kinotekniske leverandører og systemer. Alt det KinoNor skal oppnå, det har KA, fortsetter Jørgensen.

– Det virker som dere nå skal prøve å få med flere kinoer?

– Vi har satt begrensing på hvem som kan være medlemmer. De kan ikke være en del av en kjede fra før av, og de må ha besøk mellom 30.000 til 160.000. De såkalte «B-kinoene». Derfor kalte vi oss B-Kino-alliansen i starten. Men bare bransjen kjente til begrepet B-kino og det ga negative assosiasjoner overfor andre bransjer. Skal vi vokse må vi gjøre noe med statuttene, og evt. gå lavere og høyere i besøkstallreglene. Men vi er veldig fornøyd med størrelsen vår. Vi er så store at vi har makt og da oppnår vi gode betingelser.

Jørgensen peker også på at KA mener de har æren for endringene i reklamemarkedet. Dette skjedde allerede i 2005.

– Uten KA hadde kinonorge sett annerdeles ut. Det er takket være oss at Media Direct Norge fikk muligheten til å bli en stor aktør i kinoreklamemarkedet. De var minst og hadde kun lokalreklame, så henvendte de seg til oss og fikk 20 kinoer med riksreklame. Og nå er de jo som kjent markedsleder.

PS! Straks drar medlemmene i KA på sin årlige studietur. I år går reisen til Roma.

KinoAlliansen:
Medlemmer:
Bodø: Fram kino AS
Egersund kino
Elverum kino
Førde: Kino Førde
Gjøvik kino
Hamar Kino KF
Harstad kino
Karmøy kino
Kongsberg Kino KF
Kongsvinger kino
Larvik: Bølgen kulturhus
Lillehammer kino
Lørenskog kino
Molde kino
Mosjøen kino
Namsos kino
Oppdal kino
Porsgrunn: Filmsentret Charlie
Rana kino
Sogndal kino
Steinkjer kino
Stjørdal kino
Stord kino
Ullensaker Kino
Voss kino
Årnes: Nes kino

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
10. oktober 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Fram Kino vil kjøpe kinolokalene 30.09.2014
  • Fram Kino setter ikke opp Berlusconi 04.09.2014
  • Kinoalliansen valgte Videvox 29.01.2014

Siste saker fra KINODRIFT

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer

Dette unge paret og mange andre fikk kinokvelden i Asker ødelagt. Det meldes om mye bråk på kinoer landet rundt

John Berge8. november 2022
Les mer

Slik blir nye Edda kino

John Berge21. september 2022
Les mer

Kinogigantene kjemper om Sarpsborg kino

John Berge21. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Får 21 mill. kroner for KinoSør
Kernel lyktes først i Norden