
Kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame har gått sammen om å etablere «Gullfilmen». Dette gjør de for å få mer oppmerksomhet rundt det å vise reklamefilm på kino. Prisen skal kåre årets beste reklamefilm på kino. Kåring av første kvartalsvinner – «Sølvfilmen» - skjedde i april 2015. Oå nyåret 2016 vil historiens første «Gullfilm» bli kåret.
Kåringen av de beste reklamefilmene skal skje gjennom hele 2015. Stabburets nye Grandiosa-film er vinneren av den første kvartalskåringen.
Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av «Gullfilmen».
Totalt skal det kåres fire sølvfilmer før tidenes første «Gullfilm» vil bli kåret på nyåret i 2016.
Stabburet er den første av fire annonsører som er kvalifisert til å kjempe om «Gullfilmen».
Grandiosa-filmen fikk altså tidenes første sølvfilm da filmen gikk til topps i kvartalskåringen av reklamefilmer som blir vist på kino i Norge.
Stabburet vant med reklamefilmen «Ekte kjærlighet».
Det var fire filmer som kjempet om seieren for første kvartal 2015 og juryen mente altså at Grandiosa-filmen var den aller beste. Bak filmen står TRY Reklamebyrå/Apt, med Motion Blur og Harald Zwart på laget.
– Filmen går både på TV og på kino. Stabburet og Grandiosa fortsetter sin suksess med «Ekte kjærlighet». Folkelig og god kinoreklame som går rett hjem i de fleste målgrupper, sier juryleder Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS.
Juryen bemerker at filmen inkluderer masse følelser og en klar merkevarestrategi. Den er salgsutløsende og har en høy produksjonskvalitet. Dessuten er den kledelig enkel og vekker positive assosiasjoner – samt skaper lyst til å spise nettopp pizza Grandiosa.
– Målsettingen med reklamefilm-kåringen er å sette større fokus på ide og produksjon av målrettet reklamefilm på kino, sier jurymedlem og adm. dir. Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge.
Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Filmene skal være lansert i løpet av et av de fire kvartalene hvert år. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.
Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, adm. dir. i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.
Stabburet Grandiosa Ekte kjærlighet from Media Direct Norge on Vimeo.
Facebook
RSS