
DRAMMEN: Det er en svært erfaren journalist med elleve års erfaring fra NRK som nylig begynte i den nyopprettede stillingen som produktsjef i Filmweb.
Ken Håkegård introduserte seg selv for kinobransjen under Den norske kinokonferansen i Drammen torsdag 12. november 2015.
Han har bakgrunn både fra NRK P3, NRK Super, Klikk.no og Tidsskriftet for den norske legeforening.
At han elsker film er en selvfølgelighet!
– Jeg har hatt et langt brukerforhold til Filmweb. Det er en merkevare som jeg har fulgt med på, sier Ken til KINOMAGASINET.
NETTAVHENGIG
Han beskriver seg som «en nettfyr» gjennom 15 år.
– I 2001 fikk jeg ansvaret for å bygge opp filmtilbudet til P3 på nett. Upunkt kalte vi det, men det er det jo ingen som husker nå, sier altaværingen med glimt i øyet.
– NRK – er det ikke et sted man jobber hele livet?
– Hehe. Jeg tenkte: «Enten så blir jeg her livet ut eller så drar jeg ut for å lære mer»! Å starte i Filmweb er tematisk sett som å komme hjem.
NYE FILMWEB
Nå skal visjonen for fremtidens Filmweb finpusses. Ken Håkegård jobber tett sammen med toppledelsen om dette: administrerende direktør Harald L. Sæther og markedsdirektør Frode Soleim.
– Hva skal dere fokusere på?
– Vi har mange merkevarer og et oppsett som aldri har blitt tatt helt ned og bygd opp igjen. Det viktigste er kinoprogrammet, filminformasjon og være relevant for publikum.
FILMAPP
En annen merkesak for den nye produktsjefen er en nasjonal filmapplikasjon, som han mener mangler i markedet.
Dette tok han også opp i presentasjonen overfor bransjemenneskene i salen under kinokonferansen. Der fokuserte han mye på den enorme økningen i bruken av mobile enheter. I oktober 2015 var hele 60 prosent av trafikken på Filmweb via mobil og/eller nettbrett.
– Hva gjelder en app så er jeg klar over at en del av utfordingen er å få med alle de store, men vi får se hva som er mulig i fase 1. Vi skal utrede konseptet. Da må vi lære av de beste og ta med faktorer som beacons, geolokasjon, personalisering og en mer effektiv kjøpsprosess for kinobilletter.
BEDRE VISUELT OG MER TV
Produktsjefen lover også en komplett visuell redesign av alle flater i 2016.
– Vi må sørge for at tjenestene ser enhetlig og bra ut.
I tillegg blir det enda mer Filmweb-TV.
– Vi har en veldig flink kar i Michael Reed som gjør en god figur på TV.
– Vi skal også finne vår posisjon i innholdssfæren, eller content marketing, som alle snakker om for tiden.

Facebook
RSS