• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

3D

Jurassic World er en stor 3D-suksess

Bryce Dallas Howard som Claire Dearing, en av sjefene i Jurassic World, Owen Grady (Chris Pratt), Velociraptor-ekspert og trener, samt Zach Mitchell (Nick Robinson) og Gray Mitchell (Ty Simpkins as), som spiller nevøen og niesen til Claire Dearing. Foto: Universal Picures. Montasje: KINOMAGASINET/Per Mork.
Jurassic World er en stor 3D-suksess
John Berge
15. juni 2015

Åpningshelger for Jurassic-serien i Norge:
Jurassic Park (1993): 102.483 besøk med billettsnittet fra 1993. (38 kroner)
Jurassic Park: The Lost World (1997): 116.027 besøk med billettsnittet fra 1997. (45 kroner)
Jurassic Park 3 (2001): 53.632 besøk med billettsnittet fra 2001. (55 kroner)
Jurassic World (2015): 100.377 (12.–14.06.2015)

Historiske besøkstall for Jurassic-serien i Norge:
Jurassic Park (1993): 602.720 (38 kroner)
Jurassic Park: The Lost World (1997): 323.355 (45 kroner )
Jurassic Park 3 (2001): 185.963 (55 kroner)
Jurassic World (2015): 100.377 (12.–14.06.2015)

Kilde: United International Pictures A/S

Over 60 prosent av de som så Jurassic World første helg på kino i Norge, valgte å se den i 3D. Dette føyer seg pent inn i trenden for storfilmer.

Av i overkant 100.000 besøkende, valgte over 60.000 å se den i 3D, her hjemme. Resterende så den altså i ordinær 2D.

Dette er en prosentandel som stemmer bra overens med snittet, opplyser filmekspert Linn Barholt hos CAPA Kinoreklame AS.

– Vi ser at når voksen/ungdomsfilmer blir satt opp i både 3D og 2D pleier 3D-andelen å ligge på rundt 60 prosent. På familiefilmer ligger gjerne 3D andelen noe lavere, som er rundt 50 prosent.

Barholt mener at siden det ofte er filmer med store effektbudsjetter som blir laget i 3D, er det et ønske både fra publikum og kinoene å fokusere på 3D-versjonen-.

– Som publikummer tror jeg de fleste vil ha en så spektakulær opplevelse som mulig når man først går på kino, og vil dermed foretrekke 3D. Jeg tror også kinoene vil prioritere 3D der det er natulig, siden det tross alt gir dem en økt inntekt. Samtidig er det noen publikummere som synes at 3D gjør at opplevelsen blir for voldsom, og noen ønsker ikke å betale mer for å se filmen i 3D, det er også naturlige begrensninger i forhold til at ikke alle saler kan vise 3D, sier Barholt til KINOMAGASINET.

I USA var det ca 48 prosent av de besøkende som så filmen i 3D i løpet av åpningshelgen, ifølge informasjon fra RealD.

De to første filmene i serien, Jurassic Park (1993) og Jurassic Park: The Lost World (1997) var forøvrig bare litt mer populære første helg på kino i Norge. Distributøren United International Pictures A/S opplyser at besøkstallene første helg for disse var hhv. 102.483 for originalfilmen og 116.027 for toeren.

Det er 1993-filmen som er og blir målestokken for hvor populær Jurassic World blir totalt sett. Den ble sett av 602.720 personer totalt i Norge i 1993.

Jurassic World er blitt den mest inntektsbringende film gjennom tidene internasjonalt – hva gjelder åpningshelger. Ifølge BoxofficeMojo.com er omsetningen ca. på over 511 millioner amerikanske dollar for filmen, inkl. internasjonale og amerikanske tall. Det har aldri før skjedd at en film har omsatt totalt for mer enn 500 millioner dollar gjennom den første helgen.

Universal Pictures kan også notere seg at filmen er deres største åpning som studio gjennom tidene.

Også hos den norske kinodistributøren jubles det.

Presseansvarlig Bård Eion Flaen sier de er strålende fornøyd med helgen.

– Målt i billettinntekter er Jurassic World vår nest største åpningshelg i Norge gjennom tidene, etter Fifty Shades of Grey. Det har vært en enorm Jurassic World-buzz i sosiale medier de siste månedene, og kinoene har vært veldig flinke til å spre bilder og annet materiell. Gode kritikker har også bidratt til å løfte besøket. Magefølelsen var veldig god foran helgen, og det var utrolig gøy å se at Jurassic World innfridde forventningene, sier han til KINOMAGASINET.

Bård Eion Flaen er presseansvarlig hos United International Pictures (UIP). Foto: UIP Filmekspert Linn Barholt (t.v.) hos CAPA Kinoreklame AS forteller at 3D-besøket på Jurassic World stemmer godt med snittet for voksen/ungdomsfilmer. 3D-andelen pleier å ligge på rundt 60 prosent. Her sammen med administrerende direktør Jan Tore Kristiansen (t.v.). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Bård Eion Flaen er presseansvarlig hos United International Pictures (UIP). Foto: UIP Bård Eion Flaen er presseansvarlig hos United International Pictures (UIP). Foto: UIP
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
3D
15. juni 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Jurassic World satte verdensrekord 15.06.2015
  • Anmeldelse: Jurassic World 11.06.2015
  • Ny trailer: Jurassic World 22.04.2015
  • Ny trailer: Jurassic World 22.04.2015
  • Filmens navn er «Jurassic World» 11.09.2013

Siste saker fra 3D

Terminator 2 relanseres på kino i 3D

John Berge8. mars 2017
Les mer

James Cameron lover fire Avatar-filmer

John Berge14. april 2016
Les mer

Terminator 2 kommer i 3D

John Berge17. desember 2015
Les mer

Oslos 50-tall i 3D

Per Mork26. mai 2014
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Oslos 50-tall i 3D
Terminator 2 kommer i 3D