
«Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa» settes opp på samtlige kinosentre i Norge, forteller distributøren Nordisk Film Distribusjon. Som ikke vil røpe hva slags forventninger de har til besøk.
– Hva er besøksmålet?
– Vi går ikke ut med estimater, svarer markedssjef Vegard Urke overfor KINOMAGASINET.
Hos kinosjefene derimot er tonen klar. De håper og tror at dette er en film som skal få sving på kinobesøket før jul. Kombinasjonen av Kjell Aukstrust folkekjære univers, kombinert med den første dukkefilmen fra Flåklypa-universet siden Ivo Caprino-filmen fra 1975, kan bli en vinner, mener kinosjefer KINOMAGASINET har snakket med.
– Hva slags forventninger har dere nå til Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa?
– Vi har store forventninger til Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa. Filmen har høy kjennskap og mange forventninger blant publikum, presse og kinoer. Vi har stor tro på at kvaliteten og håndverket fra manus til produksjon vil innfri disse forventningene som ligger på filmen og spre julestemning over det langstrakte land, svarer Vegard Urke.
– Hvordan har dere lagt opp markedsføringen?
– Markedsføringen har vært en fremtung kampanje som allerede startet julen 2012, med slipp av teasertrailer og teaserartwork til Reisen til Julestjernen. Dette gjorde vi allerede et år før lansering for å bygge forventninger om hvilken film som skulle bli neste års julefilm. I perioden mellom jul 2012 og jul 2013, så har PR vært et viktig virkemiddel, da presse og publikum har vært nysgjerrig og veldig interessert i filmen. Den kjøpte kampanjen startet to uker før premieren og har bestått av medier som har brede nedslagsfelt. Filmen har en særdeles stor målgruppe takket være kjennskapen og kunnskapen til Aukrust, noe som har gjort at markedsføringen har vært rettet mot en stor målgruppe. Kampanjen har bestått av både TV, avis, internett, utendørs og magasiner. I tillegg så har vi brukt sosiale medier til å gå i dialog med den store tilhengerskaren som finnes.
– I hvor mange saler settes den opp på premieren?
– Filmen går opp på mer eller mindre samtlige kinosentre i Norge, noe som tilsvarer ca 180 kinoer den 8. november. Flere av disse kinoene har flere saler, så eksakt antall er det vanskelig å gi.
Facebook
RSS