• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Jensens stipendrapport fra CinemaCon

Adm. direktør Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS i Tromsø i en av messehallene under CinemaCon i Las Vegas. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Jensens stipendrapport fra CinemaCon
John Berge
16. oktober 2014

Stipendmottakere hos Film & Kino plikter å avlevere rapport etter endt reise. Disse varierer i lengde og omfagn. Kinomagasinet vil fremover presentere utvalgte rapporter.

Adm. direktør Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS ble tildelt 15.000 kroner i reisestipend fra Film & Kino for deltakelse på CinemaCon, Las Vegas 24.–27. mars 2014.

I stipendrapporten som Jensen har sendt bransjeorganisasjonen kan man lese at han aldri tidligere har vært på vestkysten av USA.

Derfor reiste han over én uke i forveien av messen, som «turist» i Los Angeles og Las Vegas. På denne delen av reisen hadde han med seg sin kone, for egen regning. Hun reiste tilbake til Norge samme dag som messen startet.

«Reisen over ble ikke fordyret av at jeg reiste tidligere. Å reise via Los Angeles på tur til Las Vegas gjorde for øvrig flybillettene rimeligere›, heter det i rapporten.

Jensen skriver at han bodde på «The Flamingo Hotel», det rimeligste av de to konferansehotellene.

Under CinemaCon deltok han i så stor grad som mulig på de ulike arrangementene. En del kolliderende arrangementer i programmet gjorde at det ikke var mulig å få med seg alt.

Jensen prioriterte messen tirsdag og onsdag, og rakk da igjennom det meste av interessante stands. Han deltok også på flere seminarer:

“Defying Gravity: Keeping Cinema Relevant in a Growing Multi-Option Viewing World”

“Rotten Tomatoes Critics vs. The Audience: The Relevance of Film Critics Today”

“Alternative Content Part I: Everything You Wanted to Know About Alternative Content end Event Cinema But Were Afraid to Ask”

“The State of the Industry: Past, Present and Future”

“Alternative Content Part II: An Open House with Today’s Leading Providers of Alternative Content and Event Cinema from Around the Globe”

“NAC Presents: “Concession Confessions: Lessons Learned and Future Opportunities”

Videre deltok han på produktpresentasjonene til Paramount, Walt Disney Studios, United Pictures, Sony Pictures, 20th Century Fox, samt Warner Bros. Pictures.

Han fikk sett følgende filmer:

«Draft Day» (UIP)

«Million Dollar Arm» (Disney).

Begge disse filmene var «sportsfilmer» fra to idretter som i liten grad er utbredt på våre breddegrader (Amerikansk fotball og Baseball), og antar at ingen av disse filmene finner veien til lerretet i Norge. I tillegg ble filmen «Neighbors» vist (norsk tittel: «Bad Neighbours»). Denne visningen kolliderte med en produktpresentasjon av BARCO, som undertegnede, sammen med de fleste andre norske delegatene, deltok på.

I oppsummeringen skriver Jensen:

I tillegg til den faglige inputen som en deltakelse på en slik messe gir, ønsket jeg å få et inntrykk av hvordan CineEurope og CinemaCon står i forhold til hverandre. Dette først og fremst i forhold til prioriteringer av hvilke messer jeg skal delta på, eller sende deltakere fra vår organisasjon til. I forhold til dette gjorde jeg følgende notater:

• Selve messeområdet var nok noe større på CinemaCon enn på CineEurope. Dog opplevde jeg ikke at det på den tekniske siden var veldig mye mer omfattende. På Concession-siden var omfanget en del større.

• Seminarprogrammet under CinemaCon var omfattende og godt, og langt mer innholdsrikt enn det har vært under CineEurope.

• Fra CineEurope er jeg vant til et noe mer relevant filmprogram. I så henseende var filmprogrammet under CinemaCon ganske tynt, med kun tre filmvisninger.

• Produktpresentasjonene fra distributørene var i omfang og innhold ganske lik de som har vært i Europa. Den største forskjellen ligger nok i antall og størrelse (berømmelse) på de stjernene som dukket opp på scenen. Her var det en imponerende line-up av kjendiser, spesielt fra Warner, som stilte opp med superstjerner som Clint Eastwood, Morgan Freeman, Johnny Depp, Drew Barrymore m.fl.

• En annen stor forskjell var antallet norske/nordiske deltakere, naturlig nok. «Kun» rundt tyve norske deltakere hadde funnet veien over til Las Vegas, mot vesentlig flere som deltar på CineEurope.

Alt i alt vil jeg si at jeg nok kanskje finner CineEurope litt mer relevant for egen del, først og fremst på grunn av at flere av våre egne leverandører er tilstede der. Dermed blir det for min del gjennomført flere møter o.l. under messen. Men for all del, CinamaCon var absolutt relevant, og en lærerik og positiv opplevelse!

Det mest interessante for egen del på messeområdet var å se kvaliteten på laserprojeksjonen, hvor spesielt Christies 6P imponerte. Ellers virker det som om mange av leverandørene kappes om å finne og lansere «det neste store» etter 3D, som gjør at det etter mitt syn blir litt for mye fokus på elementer som hører mer hjemme i fornøyelsesparker, enn på kino.

Geir Martin Jensen avrunder med en hjertelig takk for stipendet.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
16. oktober 2014
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • OKs mann på CinemaCon 04.04.2014
  • Førstegangsreisende til CinemaCon 03.04.2014
  • «CinemaCon bedre enn ShoWest» 02.04.2014
  • Kalkvik fornøyd med årets CinemaCon 27.03.2014
  • Angelina Jolie gjestet CinemaCon 26.03.2014
  • CinemaCon 2014 er i gang 24.03.2014
  • Bransjen klare for CinemaCon 21.03.2014
  • Flavo på CinemaCon 14.03.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene

admin10. juni 2022
Les mer

Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap

John Berge3. juni 2022
Les mer

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ny Oslokino i 2016?
Euforia: VOD gir bare småpenger