• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Jensens stipendrapport fra CinemaCon

Adm. direktør Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS i Tromsø i en av messehallene under CinemaCon i Las Vegas. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Jensens stipendrapport fra CinemaCon
John Berge
John Berge
16. oktober 2014

Stipendmottakere hos Film & Kino plikter å avlevere rapport etter endt reise. Disse varierer i lengde og omfagn. Kinomagasinet vil fremover presentere utvalgte rapporter.

Adm. direktør Geir Martin Jensen i Aurora Kino IKS ble tildelt 15.000 kroner i reisestipend fra Film & Kino for deltakelse på CinemaCon, Las Vegas 24.–27. mars 2014.

I stipendrapporten som Jensen har sendt bransjeorganisasjonen kan man lese at han aldri tidligere har vært på vestkysten av USA.

Derfor reiste han over én uke i forveien av messen, som «turist» i Los Angeles og Las Vegas. På denne delen av reisen hadde han med seg sin kone, for egen regning. Hun reiste tilbake til Norge samme dag som messen startet.

«Reisen over ble ikke fordyret av at jeg reiste tidligere. Å reise via Los Angeles på tur til Las Vegas gjorde for øvrig flybillettene rimeligere›, heter det i rapporten.

Jensen skriver at han bodde på «The Flamingo Hotel», det rimeligste av de to konferansehotellene.

Under CinemaCon deltok han i så stor grad som mulig på de ulike arrangementene. En del kolliderende arrangementer i programmet gjorde at det ikke var mulig å få med seg alt.

Jensen prioriterte messen tirsdag og onsdag, og rakk da igjennom det meste av interessante stands. Han deltok også på flere seminarer:

“Defying Gravity: Keeping Cinema Relevant in a Growing Multi-Option Viewing World”

“Rotten Tomatoes Critics vs. The Audience: The Relevance of Film Critics Today”

“Alternative Content Part I: Everything You Wanted to Know About Alternative Content end Event Cinema But Were Afraid to Ask”

“The State of the Industry: Past, Present and Future”

“Alternative Content Part II: An Open House with Today’s Leading Providers of Alternative Content and Event Cinema from Around the Globe”

“NAC Presents: “Concession Confessions: Lessons Learned and Future Opportunities”

Videre deltok han på produktpresentasjonene til Paramount, Walt Disney Studios, United Pictures, Sony Pictures, 20th Century Fox, samt Warner Bros. Pictures.

Han fikk sett følgende filmer:

«Draft Day» (UIP)

«Million Dollar Arm» (Disney).

Begge disse filmene var «sportsfilmer» fra to idretter som i liten grad er utbredt på våre breddegrader (Amerikansk fotball og Baseball), og antar at ingen av disse filmene finner veien til lerretet i Norge. I tillegg ble filmen «Neighbors» vist (norsk tittel: «Bad Neighbours»). Denne visningen kolliderte med en produktpresentasjon av BARCO, som undertegnede, sammen med de fleste andre norske delegatene, deltok på.

I oppsummeringen skriver Jensen:

I tillegg til den faglige inputen som en deltakelse på en slik messe gir, ønsket jeg å få et inntrykk av hvordan CineEurope og CinemaCon står i forhold til hverandre. Dette først og fremst i forhold til prioriteringer av hvilke messer jeg skal delta på, eller sende deltakere fra vår organisasjon til. I forhold til dette gjorde jeg følgende notater:

• Selve messeområdet var nok noe større på CinemaCon enn på CineEurope. Dog opplevde jeg ikke at det på den tekniske siden var veldig mye mer omfattende. På Concession-siden var omfanget en del større.

• Seminarprogrammet under CinemaCon var omfattende og godt, og langt mer innholdsrikt enn det har vært under CineEurope.

• Fra CineEurope er jeg vant til et noe mer relevant filmprogram. I så henseende var filmprogrammet under CinemaCon ganske tynt, med kun tre filmvisninger.

• Produktpresentasjonene fra distributørene var i omfang og innhold ganske lik de som har vært i Europa. Den største forskjellen ligger nok i antall og størrelse (berømmelse) på de stjernene som dukket opp på scenen. Her var det en imponerende line-up av kjendiser, spesielt fra Warner, som stilte opp med superstjerner som Clint Eastwood, Morgan Freeman, Johnny Depp, Drew Barrymore m.fl.

• En annen stor forskjell var antallet norske/nordiske deltakere, naturlig nok. «Kun» rundt tyve norske deltakere hadde funnet veien over til Las Vegas, mot vesentlig flere som deltar på CineEurope.

Alt i alt vil jeg si at jeg nok kanskje finner CineEurope litt mer relevant for egen del, først og fremst på grunn av at flere av våre egne leverandører er tilstede der. Dermed blir det for min del gjennomført flere møter o.l. under messen. Men for all del, CinamaCon var absolutt relevant, og en lærerik og positiv opplevelse!

Det mest interessante for egen del på messeområdet var å se kvaliteten på laserprojeksjonen, hvor spesielt Christies 6P imponerte. Ellers virker det som om mange av leverandørene kappes om å finne og lansere «det neste store» etter 3D, som gjør at det etter mitt syn blir litt for mye fokus på elementer som hører mer hjemme i fornøyelsesparker, enn på kino.

Geir Martin Jensen avrunder med en hjertelig takk for stipendet.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
16. oktober 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • OKs mann på CinemaCon 04.04.2014
  • Førstegangsreisende til CinemaCon 03.04.2014
  • «CinemaCon bedre enn ShoWest» 02.04.2014
  • Kalkvik fornøyd med årets CinemaCon 27.03.2014
  • Angelina Jolie gjestet CinemaCon 26.03.2014
  • CinemaCon 2014 er i gang 24.03.2014
  • Bransjen klare for CinemaCon 21.03.2014
  • Flavo på CinemaCon 14.03.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ny Oslokino i 2016?
Euforia: VOD gir bare småpenger