
Forbrukernettsiden Dinside.no retter søkelyset på reklamebransjens makt og hvorledes noen forbrukere irritererer seg over kinoreklamen.
Det faktum at visningstidspunktet aldri er starten for en filmvisning, som først innledes med reklamefilmer og deretter trailere er noe som irriterer mange av nettsidens lesere, ifølge samme artikkel. «Jeg irriterer meg veldig over det», skriver en Dinside.no-Facebook-følgerne. «Kino driver med misvisende reklame», mener en annen, og en tredje skriver «En god grunn til å se filmen hjemme».
At filmen aldri starter når kinoene hevder den starte, kan verken representanter for Oslo Kino eller reklamefirmaet Media Direct Norge svare på. Det finnes ikke regler for mengde kinoreklame, forteller Dinside.no, som har bedt både Medietilsynet og Forbrukerombudet om å uttale seg.
Etter å ha undersøkt rutiner hos kinoer både sentralt og i grisgrendte strøk mener Dinside.no at det finnes stor sjanse for at det kan bli vist opptil 25 minutter med reklame og trailere før filmen starter, som regel 15 minutter etter annonsert starttid.
Kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i bransjeorganisasjonen Film & Kino hevder overfor Dinside.no at bare ca 20 av landets 190 kinoer går med overskudd. Billettinntektene dekker normalt ikke en kinos kostnader. Reklame og kiosksalg er derfor helt nødvendig.
Økonomidirektør Morten Valestrand i Oslo Kino til DinSide hevder at oslokinoen har undersøkelser som viser at «at publikum vil ha reklame som en del av opplevelsen». Noen av forbrukernettstedets Facebook-følgere kommer også med kommentarer som kan underbygge dette.
Facebook
RSS