• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Her er Media Direct samlet i Oslo

2/3-DELER AV MDN-TEAMET SAMLET I OSLO TORSDAG 4. JUNI 2015: (fra venstre): Bjørn Erling Ottersen - Adm. direktør, Elin Skau - Kontormedarbeider, Roger Moen - Salgs - og markedssjef Lokalreklame, Morten Fladeby - Kunderådgiver, Caroline Kjeldsen - Seniorrådgiver Riksreklame, Anne Sophie Ramsjø - Seniorrådgiver, Liv Gunnarsson - Seniorrådgiver Riksreklame, Thomas Borge - Researcher, Ronny Lieblein - Salgs-og markedssjef Riksreklame/Oslo Lokal, Dag Roar Lie - Seniorrådgiver Lokalreklame Oslo, Jørgen Christoffer Sontum - Seniorrådgiver, Malin Baumann - Kunderådgiver, Hilde Byrmo - Markedskoordinator, Inger Boel Johansen - Seniorrådgiver, Ina Hagel - Seniorrådgiver. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Her er Media Direct samlet i Oslo
John Berge
4. juni 2015

OSLO: Media Direct Norge (MDN) har fått selveste toppetasjen i Egmont-bygget i Nydalen i Oslo. – Her blir vi 25 mennesker som bare jobber med kinoreklame. Jeg tror vi får god effekt av den teamfølelsen med å jobbe tettere på hverandre.

Det forteller administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen til KINOMAGASINET. Vi er invitert på besøk en fin sommerdag, hvor sommersolen varmer opp i det luftige lokalet i femte etasje. Ingen over, ingen ved siden, slik det også er i det norske kinoreklame-markedet, hvor MDN er markedsleder.

God tone

Likevel er tonen meget god med CAPA Kinoreklame. De samarbeider om den løpende Filmmonitor-undersøkelsen, de kårer de beste kinoreklamefilmene (Gullfisken), de har et felles kategoriseringssystem og de gjør gjerne felles presentasjoner for å markedsføre kanalen kinoreklame.

– Det er et bevisst valg å samarbeide med konkurrenten. I det store reklamemarkedet er kino en bitteliten kanal, med 0,7 % av totalmarkedet på reklame. Vi har 57 % av disse 0,7 & og Capa 43 %. Det blir dyrt og inneffektivt med to store organisasjoner for å få profilert kinoreklame i kamp mot nett, web-TV etc. Derfor har vi valgt stå sammen om det som gavner kinoreklame ute i markedet. Men ellers er vi harde konkurrenter og vi selger selvsagt ikke hverandres flater, understrekere Ottersen.

MDN begynte med kinoreklame i 1996, og da kun med lokal kinoreklame. Det var B-kinoalliansen, nå kjent som Kinoalliansen, som oppfordret MDN til å starte med riksreklame, siden alliansen var veldig godt fornøyd med samarbeidet og lokalreklamen fra selskapet. Dengang var CAPA monopolist. Men ting endret seg. Det store vendepunktet skjedde i 2010 da Oslo Kino AS kjøpte Media Direct Norge AS, og fra 1. januar 2013 overtok MDN alt reklamesalg hos nettopp OK da avtalen med Capa utløp.

– Jeg har en meget god følelse for hvor MDN nå går. Vi har vokst raskt de siste årene. Jeg vil ikke si det ikke er levelig for to selskaper innen feltet – det går i dag – og det er alltid sunt med konkurranse, tenker jeg. Enn så lenge har vi innrettet oss på at vi kan gjøre noen felles ting for å sette kinoreklame på kartet. Hadde vi konkurrert på alt, ville vi bygd markedet ned. Selv har vi en klar oppgang i markedet fra i fjor, på ca 5 %.

Flytting og endringer

Det var eieren – Egmont – som sammen med MDN ønsket å samlokalisere virksomheten i Oslo. Pinsen 2015 skjedde flyttingen av 13 ansatte i Drammen. Fra før av satt riksreklameavdelingen med seks ansatte allerede i bygget. Innen utgangen av juni er alle de ansatte fra Drammenskontoret også på plass i Nydalen.

– Synergier er fornuftig, som dette å få samlet hele selskapet et sted. I tillegg til ledige lokaler, er det rimeligere for oss her. Men viktigst av alt er at vi nå er tettere på kundene og de ansatte er samlet under ett tak.

Den delen av MDN som drev med salg for for Røde Kors og Norges Handicapforbund er skilt ut i et eget selskap, Bell Media. Det ble overtatt av salgssjefen for området. De har flyttet til egne lokaler i Drammen.

«God stemning»

– Hvordan har de ansatte taklet endringene?

– De ansatte har taklet det veldig bra. Ingen har mistet jobben. Vi har bare flyttet på oss. Men det er aldri like populært hos alle at man får lengre reisevei. Det er fire selgere som har sluttet. To av disse er nå erstattet og snart skal vi ansette to til. I tillegg har noen flyttet til Oslo. Men det er veldig god stemning her, sier direktøren som bor på Åssiden i Drammen, og dermed er en av de som har lengst reisevei.

– Det går greit. Vil man være med på ferden videre må man ta med seg det. Nå er vi 23 mennesker. Snart blir vi 25. Da er det flere som bor og kommer til å bo i Oslo, enn de som bor f.eks. i Drammen. Jeg står opp tidlig og kjører før køen, mellom 05.30 eller 05.45. Alternativt etter rushtiden i nitiden. Vi må bare se hvordan pendlingen passer for den enkelte. Vi har fleksible ordninger for selgerne. De trenger ikke være inne her hver dag for å selge kinoreklame. Det kan være en kombinasjon av Nydalen, hjemmekontor og ute hos kunder.

KINOMAGASINET.no © Drammensgutten Bjørn Erling Ottersen har ledet Media Direct Norge (MDN) helt siden 1. januar 1989. Han stortrives fortsatt og tror Oslo-flyttingen bare bringer med seg positive effekter. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
4. juni 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • MDN og CAPA i felles front 03.06.2015
  • MDN gir Røde Kors gratis kinoreklame 29.04.2015
  • MDN og CAPA samarbeider om «Gullfilmen» 17.03.2015
  • Kinoreklame vekker oppsikt 13.06.2014
  • Fra minst til størst innen kinoreklame 27.02.2014
  • Irriterende kinoreklame i fokus 22.09.2013
  • Samkjører kinoreklame i seks land 02.05.2014
  • Media Direct beklager feilvisning 27.05.2015
  • Media Direct Norge fra Drammen til Oslo 12.05.2015
  • Media Direct Norges nye researcher 03.02.2015
  • Fra Media Direct til Oslo Kino 22.06.2014

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Bug og UCS tilbyr forenklet trailervisning
DX med nyutviklet grunnprodukt