
I 2017 blir det sju storslagne filmer fra Disney på kinomarkedet. Vi har fått detaljene av selskapets norske markedssjef, Ludvig Andreas Johansen.
Først ut er Vaiana (03.02..2017). Den nyeste helaftens tegnefilmen er laget av regiveteranene John Musker og Ron Clements, som også besøkte Norge i anledning lanseringen.
Festaften for animasjonselskere da Vaiana fikk sin egen «masterclass»
– Det er ikke hver dag vi får besøk av filmskapere. Det er morsomt å gjøre noe utenom det vanlige, sier Johansen.
Han sier det er mye fengende sanger i Vaiana.
– Musikken er viktig. Vaiana bør kunne appellere til begge kjønn og er egentlig en severdig film for alle som liker god animasjon og sang. Man man kan være ganske voksen og sette pris på en slik film. De voksne som er med barna vil få en veldig god opplevelse!
Skjønnheten og udyret (17.03.2017) føyer seg inn i rekken av tidligere Disney-tegnefilmer som nå lages med ekte skuespillere, herunder Malificent (basert på Sleeping Beauty), Cinderella, Pete’s Dragon, Alice in Wonderland og The Jungle Book.
– Den gleder vi oss mye til! Vi har verdenspremieredatoen. Teasertraileren satte verdensrekord med de første 24 timers avspilling. Forhåndsinteressen er ekstremt stor, spesielt hos de som har et sterkt forhold til animasjonsfilmen, særlig jenter med tett forhold til 1991-filmen gleder seg ekstremt til «live-action»-utgaven, er mitt inntrykk.
Disney lanserer filmen både med original tale og en dubbet utgave.
Guardians of the Galaxy Vol. 2 (05.05.2017) følger opp eneren fra 2014, som ble sett av over 180.000 på norske kinoer.
– Dette virker som et univers mange synes er stilig. Mange har også sett den på video i etterkant, så jeg tror mange gleder seg til toeren, sier Disneys markedssjef.
Som første film er toeren regissert av James Gunn.
Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge (24.05.2017) – også kjent som Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales – er den femte filmen i Pirates of the Caribbean-serien. Den forrige kom i 2011 (On Stranger Tides).
Filmen er som kjent Hollywood-debuten til de norske regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg.
– Det vi har sett til nå ser veldig bra ut. Den har humoren og sjarmen som mange likte med de første filmene. Dette blir lettbeint action for et bredt publikum, noe som kjennetegner filmene. En skikkelig popcornfilm, sier markedssjefen.
Han poengeterer at dette er den største enkeltfranchisen til Disney og at de to foregående hadde rundt 500.000 kinobesøkende, så her er listen lagt høyt.
– Det har gått noen år siden forrige film i serien, men kan vi få med oss et nytt publikum og få med oss alle de som vokste opp med filmserien, når vi langt. Javier Bardem tror jeg også kan tilføre filmen noe helt eget.
– Blir det norgesbesøk av regissørene?
– Vi tar gjerne imot besøk, men de har mye prosjekter på gang. Vi får krysse fingrene.
– Gjør dere noe ut av at det står nordmenn bak?
– Det er for tidlig å si, men jeg tror vi får ekstra PR på det, når Disneys største franchise har to norske regissører.
Cars 3 (Biler 3) er klar 01.09.2016. De to forrige ble sett av hhv. 379.000 (i 2006) og 406.000 (i 2011) på norske kinoer.
– Lynet McQueen har mange et forhold til og de andre figurene. Denne er røffere og enda kulere enn de forrige filmene. En type film både barna og foreldrene kan kose seg med. Det er ikke utenkelig med 400.000 besøkende på denne. Det er ikke mange filmer som blir så store i løpet av ett år, men denne har muligheten til det.
Thor: Ragnarok (03.11.2017).
Chris Hemsworth returnerer som sagaguden Tor, eller Thor som han selvsagt kalles i Amerika.
– På slutten av Doctor Strange hintes det om Thor. Det blir enda mer humor enn de forrige Thor-filmene. Mer humor i form av å ikke ta seg selv så høytidlig. Blir disse filmene for mørke og bare basert på vold, passer de ikke så godt som datemovie, sier Ludvig Andreas Johansen.
Besøkstall på de to første filmene:
Thor (2011): 104.000
Thor: The Dark World (2013): 166.000
Episode åtte av Star Wars-filmene har fått tittelen Star Wars: The Last Jedi og kinolanseres 15.12.2017.
– Dette vet vi blir stort, sier markedsjefen.
– Det ser ut som det blir flere og flere fans. Etter at Disney overtok har man lykkes med både originalfansen og få inn nye. Filmene er blitt veldig godt tatt imot av anmeldere og publikum.
– Jeg er kommet tettere på miljøet, i diverse forum, og det er herlig å se engasjementet og detaljnivået på diskusjonene.
Star Wars: The Force Awakens (2015) ble sett av 633.000 på kino i Norge, og Rogue One: A Star Wars Story (2016) av 384.000 – i skrivende stund.
– Ingen Star Wars-filmer går under radaren på folk! slår Ludvig fast.
– Hvordan er det å jobbe med så store varemerker?
– Man forvalter noe som er av veldig høy verdi, så man kan ikke dure frem og gjøre hva man vil. Det er mye materiell med strenge retningslinjer, og det er jeg enig i at slik skal det være. Dette er styrken – at det er enhetlig kommunisert. Med ting som Star Wars og Pirates får mange med seg ting ikke nødvendigvis via det vi kommuniserer, men fra YouTube og ting som legges ut i USA.

Ludvig Andreas Johansen mener den norske kinobransjen er «litt som en stor familie.» Her ved Disney-logoen på Skøyen-kontoret i Oslo i januar 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Alle årets Disney-filmer kan bli rimelig store og har potensiale til det. Det vi har sett fra de ulike gir gode signaler. Vi er priviligerte med at vi kun jobber med kvalitet.
– I motsetning til andre distributører starter vi ofte ikke på bar bakke. Det er selvsagt mye tyngre for ukjente titler å lykkes.
– 2017 blir et bra år for kinopublikummet. Det er mye å glede seg til. Det blir spennende å se kinoåret 2017 vs 2016, også med filmer som Snømannen, Den 12. mann og Kings Bay. Det er morsomt at kino står knallsterkt og ingenting tyder på fallende besøkskurve, selv om streamingtilbudet blir bedre. Kino fungerer som en sosial møteplass og et kulturtilbud som ikke settes samme kategori som å sitte hjemme i stuen.
Ludvig Andreas Johansen begynte hos Disneys norske avdeling våren 2016.
– Jeg er blitt tatt varmt imot internt her i Disney og av bransjefolk ellers. Det er litt som en stor familie. Det er ingen med nesen høyt i sky. Det er jordnære folk som det er lett å komme i prat med. Jeg føler at absolutt alt er bare positivt siden starten av.
Facebook
RSS