
Flavo er en saga blott. Nå skal godterisalget til mange av kinoene i Norge ivaretas av Candy People. Det svenskeide firmaet har hyret eks-Flavo-sjef Tommy Wikmark til å bygge opp firmaet i Norge.
I disse dager er han og kollega Bjørnar Hoem (også eks-Flavo) på frierferd rundt til kinoer og kinokjeder.
Under det nylige Oslo-besøket hadde de presentasjoner for både SF Kino (allerede Candy People-kunde) og Nordisk Film Kino (som de håper å få som kunde.)
Kinobransjens fagblad møtte duoen på Filmens hus for en prat om sukker og deilige kalorier.
Tommy Wikmark sier at bruddet med Flavo, som er eid av Sundlings, har vært smertefritt.
Han forteller at Candy People har kjøpt ut Sundlings fra avtalen om levering av varer til kioskleverandøren Location.
Mens Sundlings nå skal betjene den norske bransjen fra Sverige, med fokus på popcorn og snacks, vil Candy People ha fokus på godteri.
– Sundlings er best på dette området! mener Wikmark bestemt.
For kioskene på kinoene vil det bli like praktisk som før, hevdes det, da varene kommer på samme pall.
Men, sier Wikmark, det blir enda flere varer å velge i mellom.
Årsaken til det er at Candy People også er produsent av godteri, med mange egne merkevarer.
– De har en egen fabrikk hvor de bruker vann fra Årefjellene. Det er bare tre timer unna Trondheim hvor vi holder til, forteller Wikmark.
Candy People er en gigant – også internasjonalt. De har kontorer i Sydney i Australia, Dallas i USA, Dubai og Shangai. Selskapet har også godterileveransene til IKEA på verdensbasis, med unntak av i Skandinavia, pussig nok.
– Candy People har lenge ønsket å etablere seg i Norge. De følte at tiden var inne og med folk de kjente. Da jeg drev Flavo hadde vi også produkter fra Candy People, forteller Wikmark videre.
Som da han drev Flavo er omkvedet at kinoene er viktigst.
– Vi kopierer filosofien vi hadde da vi drev Flavo. Vi skal ha eksklusive ting som bare kinokioskene har. F.eks Minions, som nå 46 kinoer har, og ingen andre kiosker eller bensinstasjoner.
– Vi skal jobbe mot kiosk og bensinstasjoner også og Candy People har en del varer inne hos disse, blant annet hos Statoil.
Men det viktigste for godterigutta er dette, ifølge Wikmark:
– Hvordan skal kinoene tjene mer penger på kioskene? Innovasjon er nøkkelord! Der skal vi bistå.

Facebook
RSS