• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

Girer opp til «Pacific Rim»

Girer opp til «Pacific Rim»
John Berge
18. juli 2013

Giullermo del Toro har lenge vært fascinert av janpansk «Kaiju» og «Mecha» kultur og filmen baserer seg på mye av denne mytologien. De mystiske «Kaiju»-monstrene angriper fra dypet av Stillehavet og sprer massive ødeleggelser og død. Menneskeheten svarer med globalt samarbeid og bygger høyteknologiske og supersterke «Jaeger»-roboter og for å forsvare menneskeheten.

Av skuespillere finner vi Charlie Hunnam (fra TV-serien «Sons of Anarchy») og Idris Elba («Thor, Prometheus, The Wire, Luther»), japanske Rinko Kikuchi («The Brothers Bloom») og nykommer Mana Ashida. I tillegg til Charlie Day («Horrible Bosses»), Ron Perlman («Hellboy»-filmene) og Clifton Collins Jr. Av andre skuespillere kan vi nevne britene Burn Gorman («Game of Thrones»), Robert Kazinsky («Red Tails»), Max Martini, Larry Joe Campbell, Diego Klattenhoff og Brad William Henke.

Spesieleffektene er laget av Oscar-vinnerne og effekt- kunstnerne ved ILM.

Forhåndvisninger via VGs filmklubb og en utendørsvisning ved Akershus festning i Oslo vil forhåpentligvis skape nysgjerrighet og lyst blant målgruppen, menn mellom 15 til 35 år, for å se Guillermo del Toros nye storfilm.

Pacific Rim har norgespremiere 2. august, men allerede fra torsdag 18. juli får de første, ivrige publikummere muligheten til å se filmen utendørs. Da ikke i 3D-utgave, med 2D grunnet utendørsvisningen, men i samarbeid med Oslo Kino setter distributøren SF Norge AS opp stoler, og deler ut regnponchoer (om det blir regn).

I tillegg settes den opp mandag 22. juli i VGs filmklubb i de fem største norske byene. Lignende utendørsarrangement har vært gjort tidligere år, og VGs (og Dagbladets) filmklubber er vel etablerte med mange medlemmer. Her får medlemmene se filmene gratis, men utendørsvisningen er noe publikum må betale for. Det blir også en Norway Cup-visning av filmen på Symra i forkant av premieren.

– Vi er så stolte av filmen, så jo flere som ser den, jo bedre er det, forteller markedskonsulent Marie-Louise Alvær hos SF Norge AS til KINOMAGASINET.

Hun sier at filmen er utrolig godt mottatt i USA, og har høye ratinger hos f.eks IMDb.com og RottenTomatoes.com. (Hhv. 7,9 av 10 og 71 %)

– Vi er opptatt av at folk skal begynne å bli kjent med filmen. Endelig kommer det noe helt nytt, «fresht» og spennende fra USA. Det er gøy å få etablert kjennskap til filmen på denne måten, før premieren, så folk kommer seg til kinoene, sier Alvær.

Hun lover full kinodistribusjon og anbefaler 3D-versjonen.

– Effektene er så fantastiske. Det er en film som løfter 3D-effektene til nye høyder. Et «must-see» i 3D. Vi regner med en besøksprosent på filmen i 3D på over 70 prosent.

I USA hadde filmen, som Warner og Legendary står bak, premiere fredag 12. juli. Med et produksjonsbudsjett på hele 190 millioner dollar er dette en bokstavelig stor satsning fra studioet. Mye står på spill. Etter premierehelgen i USA ble omsetningstallene 37,3 millioner dollar, som er på linje med Oblivions første helg, men langt unna sommer blockbusteren World War Z (med 66,4 millioner), ifølge BoxOfficeMojo.com.

Ifølge den velrenomerte nettsiden, som analyserer kinobesøk til den minste detalj, var det fryktet svake åpningstall for Pacific Rim, noe forhåndsundersøkelser kunne tyde på. Tallene ble ikke helt forferdelige, men heller ikke gode nok, skriver nettstedet. I sin analyse peker de på at regissør Guillermo Del Toro ikke er kjent nok til å brukes som salgsargument og fordi filmen mangler etablerte stjener, så ble hovedmarkedsføringen på kampen mellom roboter vs monstre. Det funker bra overfor «fanboys», mener analytikeren hos nettstedet, men det begrenser appellen overfor et generelt publikum.

Samtidig med USA-premieren hadde filmen også premiere i 38 andre land. Der tjente den in 53 millioner dollar. Dette er ca 50 % av det internasjonale markedet, melder Warner Bros.

I Norge har filmen elleve års aldersgrense.

Men SF Norges markedsansvarlig for filmen er klar på målgruppen:

– Det er en film som passer alle aldre, men vi ser at det er menn mellom 15 til 35 år som er hovedmålgruppen, sier Marie-Louise Alvær.

– Hvordan blir markedsføringen ellers?

– Det blir mye interaktivt, vi snakker med det levende materialet vi har. De kaijuene og universet er så fascinerende og spennende at vi vil vise mest mulig levende bilder. Vi er på alle de store kanalene: TV-kampanje, utendørskampanje, det er en stor satsing.

– Og hva er målet?

– At det blir den mest populære filmen i sommer i målgruppen. At den vil bli opplevd som den mest spennende og nyskapende filmen i sommer.

Markedskonsulent Marie-Louise Alvær hos SF Norge AS. Foto: SF Norge AS. (Gjengitt med tillatelse.) Markedskonsulent Marie-Louise Alvær hos SF Norge AS. Foto: SF Norge AS. (Gjengitt med tillatelse.)
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
18. juli 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Mye spennende på Comic-Con 2013 07.07.2013

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Spennende og skummelt med sommerlansering
«Pornopung» åpnet svakt