
SF Norge AS lanserer Warner Bros. Pictures-filmen «The Great Gatsby» med fullt trøkk. 204 saler viser filmen fra og med onsdag 22. mai.
Per 20. mai har filmen, som er regissert av Baz Luhrman og har stjerner som Leonardo DiCaprio og Tobey Maquire, tjent inn nærmere 100 millioner dollar i hjemlandet USA og 42 mill. dollar på verdensbasis. USA-premieren var 10. mai.
I Norge var opprinnelig premieredato mulig den 17. mai, som SF Norge AS droppet av naturlige, lokale årsaker. Men filmen har blitt forhåndsvist på over et tjuetalls kinoer ila. pinsehelgen, inkludert i Oslo og Trondheim.
Fra 22. mai er det «fullt trøkk» over hele landet, sier Åge Hoffart, som leder kinoavdelingen hos SF Norge AS.
– Filmen startet veldig bra i USA, med over 50 mill. dollar den første helgen. Det var over estimatene til Warner. Fra 22. mai er det visninger i de store salene i Norge. Den vises i hele 204 saler. Da er det ikke mange saler igjen.
– Hva slags forhåpninger har dere?
– Den bør havne inne på årets Topp 30, med over 100.000 besøk. Hvis ikke blir jeg skuffet, sier Hoffart til KINOMAGASINET.
– Hvem er i hovedmålgruppen?
– Den er egentlig ganske bred. Kvinner, på 30 pluss selvsagt, men jeg tror mange fra sene tenårene og oppover vil like filmen.
Åge Hoffart kom akkurat hjem fra filmfestivalen i Cannes. Der var han til stede på premierevisningen og festen, hvor også filmens stjerner og regissør var med. The Great Gatsby var åpningsfilmen under årets ekstragavanza på den franske rivieraen.
I Norge holdt SF Norge AS også en premierefest samme dag, 15. mai, med visning på Klingenberg kino og fest på Hotell Continental.
– Hvor viktig er slike premierefester i Norge?
– Det varierer veldig fra film til film. På denne ville vi gjøre noe ekstra. Det er mye fest og glamour i handlingen, så derfor er det morsomt å avspeile det i lanseringen. Det samme med tilstelningen der nede i Cannes. Det sier noe om hvor mye de satser på en film, når en av artistene er Bryan Ferry med orkester som bare spiller tre låter, før andre artister kommer. Alle stjernene var der, men jeg skravlet mest med egne kolleger og Warners folk. Du ser mye Moët & Chandon-sjampanje i filmen, og det var det rikelig av på festen. Kald og gratis sjampanje, da har man det supert, ler Åge Hoffart, blid og fornøyd i en regntung Oslo-maidag.


Facebook
RSS