
– Kampanjen for Exodus: Gods and Kings er stor på alle måter. Det er en blockbuster julekampanje med pyramiden på Jernbanetorget på Oslo S som ekstra «stopp-effekt».
Det forteller Tore Fredrik Dreyer, Managing Director hos 20th Century Fox Norway AS, til KINOMAGASINET.
19. desember var det norgespremiere på Ridley Scott-filmen.
– Hva er besøksmålet deres på filmen?
– Dette er en film som aspirerer til et stort publikum og Ridleys filmer generelt er populære i Norge. Med andre ord skal dette være en film med stort besøk både i åpningshelgen fra 19. desember gjennom hele julen og videre utover nyåret, svarer Dreyer.
– Hvordan har dere lagt opp kampanjen?
– Ute på kinoene har vi hatt flere runder med artwork fra filmen og i Oslo og Bergen deler vi ut replika av sverdet Moses og Ramses bruker. Det er kun laget 133 stykker av disse i verden, så dette er en skikkelig godbit for den som er så heldig å få det.
– KM har lagt merke til pyramiden på Oslo S-plassen. Dere har ofte hatt større montasjer for filmlanseringer der. Fortell litt om hvordan dere tenker rundt dette.
– Pyramiden og slike større installasjoner handler om å skape en stopp-effekt. Mye tyder på at dette har fungert. Jernbanetorget er et av få steder i byrommet hvor man virkelig kan leke seg med større montasjer, og vi har hatt et godt samarbeid med JC Decaux til gode kreative ideer til utforming.
– Kan filmen appellere til de personlige kristne, som igjen kan føre til kinobesøk fra eventuelle grupper som går sjeldnere på kino?
– Det mener vi absolutt. Dette er en historie «alle» kjenner. Vi klarer ikke å se noen grunn til at denne filmen ikke skal appellere til hele befolkningen fra 12-15 år og oppover til 90 – og julen er kinotid!
– Hvor viktige er anmeldelsene og word-of-mouth på denne filmen?
– WOM er alltid viktig. Gode anmeldeleser forsterker generell oppfatning i befolkningen og virker som en positiv katalysator, men WOM er viktigst. Spesielt gjelder dette for den yngste delen av befolkningen. Vi ser også at kunnskapen hos publikum gjør at mange skriver ganske så omfattende om filmer og at dette gjør at WOM og vanlige anmeldelser sklir litt inn i hverandre.
– Hvordan har responsen vært fra kinosjefene?
– Kinosjefene har vært meget positive til Exodus. Vi viste filmen på forrige filmtreff og har kun fått positive tilbakemeldinger. Hele Norge lanserer Exodus 19. desember.
– Hva synes du selv om filmen?
– Ridley gav «sverd og sandaler-sjangeren» en ny mulighet med Gladiatoren. 14 år etter leverer han en film i samme sjanger, som på mange måter er enda større. Vi er også veldig fornøyde med å kunne levere en stor filmopplevelse som ikke er en oppfølger.

Facebook
RSS