• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Forsvarte det norske kinosystemet

Filmprodusent John M. Jacobsen på talerstolen under Filmpolitisk seminar under Filmfestivalen i Haugesund mandag 17. august 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET
Forsvarte det norske kinosystemet
John Berge
17. august 2015

HAUGESUND: Han er Norges mest suksessrike filmprodusent. Mens han som ungdom var imot det kommunale kinosystemet, vil han i dag verne om den norske måten å drive kinoer på.

Det fremkom med klar tale fra John M. Jacobsen i Fimkameratene, som holdt et flammende foredrag for bransjen under Filmpolitisk seminar under Filmfestivalen i Haugesund mandag 17. august 2015.

Han startet med å si:

– Kinoens rolle i filmens næringskjede: betydningen kan vanskelig overvurderes og jeg gir ordet til Arild Kalkvik!

Det medførte trampeklapp, før Jacobsen fortsatte på egen hånd. (Kalkvik kom på talerstolen for eget innlegg senere.)

Jacobsen fortsatte så med en anekdote da han som ung, engasjert ungdomspolitiker gikk opp på talerstolen i Høyres hus og gikk til et angrep på kinosystemet i Norge. Han mente det var et svik av Høyre å omfavne det kommunale kinosystemet i Norge og dermed frarøve de private kinogrundernes næringsvirksomhet.

– Da kommunene kuppet kinodriften med kinoloven fra 1913 i hånd, var det på en måte som loven aldri var tenkt anvendt og det skjedde forkledd i norsk moralisme, fortalte Jacobsen.

– Det offentlige ønsket bare å beskytte oss vanlige borgere fra snusket. Langsomt bygget det seg frem et mantra om at vi hadde verdens beste kinosystem, med høyrere nivå på programmering og drift. Jeg kunne ved egen observasjon se at ingen av disse påstandene stemte. Det handlet i stedet om penger. I nabolandene være ble dette en betydelig næring, som førte til selskaper som SF, Europafilm, Metronome, Nordisk, som både drev med produksjon, distribusjon og kinoer. I Norge slet noen få engasjerte aktører i det kommunale kinosystemet med å få litt overskudd fra kino til filmproduksjon, uten å lykkes. Så måtte staten på banen. Mens svensk og dansk film skulle oppleve flere gullalder, lagde den invidaliserte norske produksjonsbransjen stort sett noen brede folkekomedier og kortfilmer om Oslo sporveier.

– På slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet skjer det noe rart. Innføringen av fjernsynet i USA hadde dramtiske følger og når sjokket spredte seg til Europa var antall kinoer halvert. De mindre kinoene som hang med konverterte til visningsteder for porno og ekstremvold, men ikke i Norge. Vi ble spart for denne utviklingen, tross fall i kinobesøket. Kinosjefen – som svært ofte var en person med den såkalte «partiboken» i orden – ble nå kultursjef og en ny engasjert generasjon kom på banen. Det ble også aktiv rehabilitering og nybygg av kinoene, ofte langt utover modellen for private eier. Kommunene bidro til å gjøre kinoen til sentrum for all kulturaktivitet, ofte kombinert med bibliotek og konserter.

– Jeg skiftet mening om kommunal kinodrift på samme måte som jeg skiftet mening om vinmonopolet noen år senere.

– Vi som lager de norske filmen er helt avhengig av nettverket vi har av engasjerte kinosjefer, som kjenner sitt lokalsamfunn og som er et aktivt bindeledd mellom filmen og publikum. Vi skal ikke lenger enn til Sverige før den lokale aktiviteten er særdeles fraværende. Alt skjer og styres fra hovedstaden. Men er jeg er bekymret for utviklingen. Jeg registrerer at kinoene er under betydelig press for å gi økonomisk avkastning og det lenge siden man ble sett på som en skrulling om man reiste spørsmålet om det egentlig er en kommunal oppgave å vise film. Jeg håper vi verner om den norske måten å drive landsdekkende kinoer på, der det er plass til de små og lokalt engasjement, enten eierne er kommuner eller private.

– Til teknofantaster og deler av media som later til å tro at filmprodusenter ikke har skjønt noe av den tekniske utvikling og som hevder at kino er bare en plattform av mange og i tillegg er på hell, må jeg få si: stopp en halv. Kinoen lever i beste velgående, selv om det er en annen kino enn den vi vokste opp med. Dette høres kanskje som det kommer fra en som nekter å se den nye tid inn i hvitøyet. Men jeg representerer produksjonsselskapet som fikk pris for «med innovative og uredde grep har bidratt til ny vekst i kinobesøket», gitt av Fremtidens Kino. Hadde man spurt en amerikansk studiosjef om hvordan man der forholder seg til plattformnøytralitet, hadde hun sannsynligvis sett på deg med øyne så store som tinntallerkner og begynt å le. Markedet er langt fra plattformnøytralt. Plattformbrutalt er et bedre begrep. [Applaus fra salen.]

– Kulturdepartementet og NFI gjør oss alle en bjørnetjeneste ved å fronte begrepet. Filmen lever eller dør på kinolerrettet. Der skapes filmens renomé og filmens kommersielle og kunstneriske verdi defineres. Du må lykkes på kino. Det er et unntak. Man kan lykkes ved å bli tatt ut til en håndfull filmfestivaler som er referanser for oppkjøpere. Men ingen er i utgangspunktet opptatt av alternative plattformer, teller klikk eller solgte DVD. Min oppfordring er å gjøre alt dere kan for å hjelpe kinoene. De er viktige for oss alle og et godt virkemiddel er å støtte filmer som folk faktisk har interesse for å se på kino. Forskjellen på et godt og dårlig kinoår er ofte hvordan de norske filmene har gjort det. Her kommer naturligvis hylet om å ta vare på den smale filmen. Naturligvis skal vi også lage filmer som defineres som utfordrende. Men det er ikke de smale som er utrydningstruet. Det er den brede filmen som er sårbar, fordi den gjerne snakkes ned av kultursynsere, på tross av at det er den vi alle lever av. Å nekte å se at en populær film kan ha like store kunstneriske kvaliteter og en like stor filmteknisk utfordring som en smal film, er uforstandig.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
17. august 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Innovasjonsprisen til Filmkameratene 29.10.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer

ODEON slo kinodagrekorden fra 2019

John Berge7. november 2022
Les mer

Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.

John Berge5. november 2022
Les mer

Er over kneika, men fortsatt utfordrende

John Berge31. oktober 2022
Les mer

Etter 28 år som gratisblad legges Filmmagasinet ned

admin29. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Widvey om Cinemateket i Oslo, kino, video, VOD og avgift
Kalkvik om kino: Moden bransje i vekst