• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

4K UHD

Fjerde Sony 4K-projektor i Filmens hus

Fra venstre: David McIntosh, Vice President, Sony Digital Cinema 4K Solutions for Europe and the Americas, teknisk ansvarlig Jan Eberholst Olsen i Norsk filminstitutt og Tore Mortensen, Deputy Head of European Digital Cinema Sales for Sony Digital Cinema Europe. Foto: Ingrid Høstbjør (Släger Kommunikasjon)
Fjerde Sony 4K-projektor i Filmens hus
John Berge
4. februar 2015

Sonys nye 4K-projektor, SRX-R515, er nå installert i Tancred-salen i Filmens hus i regi av Norsk filminstitutt.

Dermed er det Sony for tiende år på rad for Den norske stats filmstorstue!

– Vi har hatt et mangeårig samarbeid med Sony siden de leverte 4K-projektor til oss i 2005. Installatøren var Kino & AV teknikk ved Hugo Fuhlendorff. Pris på proffprodukter er mellom leverandør og kunde, forteller teknisk ansvarlig Jan Eberholst Olsen til KINOMAGASINET.

SRX-R515 er den fjerde 4K-projektoren «i hus» på Filmens hus.

Olsen medgir at kildetilfanget på ekte 4K-materiale er labert, men mener at 4K-TV-ene vil være med å pushe 4K på kino også.

– Uansett hjelper oppskaleringen av 2K til 4K, sier Olsen.

– For oss som filminstitutt er det uansett viktig å kunne vise på 2k og 4k, på samme måte som vi viser både 35mm og 70mm, legger han til.

Ifølge Sony er det første installasjonen av et slikt system i Europa (med 4K-projektoren SRX-R515 og Dolby Atmos-anlegg).

I en pressemelding forteller Olsen da NFI først ble introdusert til Sonys og flere andre tilbyderes projektorteknologi i 2004, var det liten tvil om at det var Sony som hadde kommet lengst med tanke på bildekvalitet. Siden den gang har valget alltid falt på Sony.

– Siden sin første kinoprojektor, har Sony har alltid vært tidlig ute med å tilby stadig høyere kvalitet. Med SRX-R515 har de tatt enda et steg opp slik at ikke bare oppløsningen er markedsledende, men også kontrasten i bildet. Vi har fulgt utviklingen tett siden starten av digitalkino, og dette er det beste vi har sett noen gang. Når forbrukeren har gode muligheter til høy kvalitet hjemme, er det enda viktigere at kinoen kan tilby noe helt spesielt – og 4K vist på SRX-R515 er noe helt eget, rett og slett i en liga for seg selv, sier Jan Olsen.

– Vi er veldig opptatt av kvalitet og at filmen skal vises slik den er, og for filmer som skal vises på mange ulike kinoer er det spesielt viktig for filmskaperne at de har et nullpunkt å gå ut fra. Om filmen er laget i Dolby Atmos, ønsker vi å kunne tilby nettopp denne kvaliteten, og når filmen er tatt opp på film eller i 4K, ønsker vi å gjengi dette med mest mulig nøyaktighet i et digitalt 4K-format. Det får vi med SRX-R515. Kontrasten er ekstremt god, og vi får stadig uoppfordrede tilbakemeldinger fra filmskapere og kinovant publikum at dette er det beste bildet de noen gang har sett, sier Olsen videre i pressemeldingen.

SRX-R515 leverer ekte 4K ved hjelp av et SXRD-basert 4K-panel og 4K-linse. Projektoren tilbyr High Frame Rate (HFR) på 48 og 60 fps, og et bilde med markedsledende kontrastforhold på over 8000:1.

Tore Mortensen, Deputy Head of European Digital Cinema Sales for Sony Digital Cinema Europe, sier selskapet er «svært stolte og glade over at filminstituttet nok en gang velger Sony i deres kinosaler.»

– Filmens hus har vært med oss siden dag én og hele tiden fulgt tett med i utviklingen innen kinoprojektorteknologi. De var tidlig ute med digitalkino og 4K, og er nå først ute i Europa med å ta i bruk SRX-R515 i kombinasjon med Dolby Atmos, slår han fast.

Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
4K UHD
4. februar 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi
  • Store planer for 4K-kinoer i Sverige 26.01.2015
  • Sonys 4K-mann i Europa 07.05.2014
  • Dolby Atmos også for Sony-projektorer 16.03.2014
  • Ny 4K-projektor for mindre lerreter 08.12.2013

Siste saker fra 4K UHD

Disney+ ekspanderer videre i stor skala i 2022

admin26. januar 2022
Les mer

Nå får TV-ene «Filmskaper modus»

John Berge28. august 2019
Les mer

Kinoteknisk veteran ønsker seg flere 4K-versjoner av kinofilmene

John Berge24. november 2017
Les mer

Sony med laserprojektor

John Berge20. mars 2017
Les mer

Billy Lynns hjemkomst vises ikke på kino

John Berge9. januar 2017
Les mer

UHD gjør det bedre enn BD

John Berge1. juli 2016
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Sony: 4K i hjemmene raskere enn vi tror
UHD Blu-ray: De første titlene og spilleren