• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Filmweb: Stort potensial for mer billettsalg

Frode Soleim, markedsdirektør Filmweb. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Filmweb: Stort potensial for mer billettsalg
John Berge
John Berge
6. januar 2014

Norgesbilletten
Startet i 2004
50 % 2011 nettkjøp på grunn av den produktforbedringen
40 % vekst i 2013
126.000 eks. ble solgt i 2013
Lagt inn ekstra produktansvarlig som selger Norgesbilletter til bedrifter
Kilde: Filmweb

TRONDHEIM: Et nytt, nasjonal kinogavekort, en forbedring av Norgesbilletten, samt digitale norgesbilletter, er satsingsområder for Filmweb.

Under Den norske kinokonferansen 2013 holdt markedsdirektør Frode Soleim i Filmweb et foredrag hvor han tok for seg disse områdene.

Han fortalte at det årlig selges gavekort for 40 milliarder kroner i det norske gavemarkedet, samt fire mill. ekstra i bedriftsmarkedet.

– Her skal vi inn med våre kinogavekort. Gavekort brukes til julegaver og bursdagsgaver, fortalte Soleim.

– Folk har alt. De vet nesten ikke hva de skal kjøpe til barna. Gavekort til opplevelsesprodukter er en fin løsning. 60 % av de spurte i en undersøkelse svarer at billetter til kino, konserter, teater osv. er det mest populære å gi, sa han videre.

Kinogaven startet i 2005.

– Det er i sterk vekst – men hvor stor del av potensialet utnytter vi? Er produktet bra nok? Kan det markedsføres og distribueres bedre? Det nærmer seg 2,5 millioner i omsetning i Filmwebs løsning. Andre tilbyr tilsvarende, f.eks. DX.

– Det er en god vekst, men spørsmålet er om volumet bra i forhold til det store markedet som er der, sa Soleim.

Han mente at Filmwebs salg på ca 250.000 kinobilletter som kinogavekort er over halvparten av gavekort av denne typen solgt via nett.

– Og da er det fryktelig lite i forhold til gavemarkedet som sådann, slo Filmwebs markedsdirektør fast.

– Da kan man stille spørsmålet om produktet er bra nok og om det er noe annet man kan gjøre for å få dette til å vokse mye, mye mer. Der har vi flere nye forslag. Dette er ting Filmweb har jobbet med en stund. Vi har snakket med noen kinoer om det.

3 nye konsepter for gavekort i kinobransjen:

1. Et nasjonalt kinogavekort som skal kunne handles der folk handler – i de store butikkjedene. Samme opplegg som Norgesbilletten, med billettkode, stekkode, osv.

Benytte systemer og rutiner som allerede finnes i bransjen. Uavhengig av billettsystem, løsningen vil fungere for alle kinoer.

Frode Soleim fortalte at de store kjedene gjerne vil selge kinogavekort.

– Vi har snakket lengst med Coop, men vi ønsker også å være hos Norgesgruppen og Reitan. Coop har 850 butikker og 75 millioner kundebesøk i året. Coop-kjeden estimerer at de kan selge 200.000 slike kinogavekort per år. Dette gjøres allerede Sverige og Danmark. Erfaringer derfra viser at impulskjøp av disse kortene er på 80 %. Vi tror det blir lite kannibalisering i forhold til andre kinobilletter.

2. Norgesbilletten med popcornmeny. Her skal bedriftene kunne kjøpe et kort som gir 0,5 l drikke og popcorn med på kjøpet til selve filmen. Pris. 75,– inkl. mva. Årsaken til denne utvidelsen av Norgesbillett-konseptet er etterspørsel fra eksisterende bedriftskunder, mulighet for mersalg og økte inntekter.

3. Digitale norgesbilletter. Store bedriftskunder syns det er tungvint og fordyrende med papir-billetter, f.eks. banker, flyselskaper, telecom-industrien, m.m. De ønsker å integrere billettene i sine egne trykksaker, kundeprogrammet ol.

– Vi taper store salg på å ikke tilby en digital billett, sa Soleim.

Billettkoden valideres i billettsystem eller på nettside – som i dag. Den eneste forskjellen er at kinopersonell vil motta billettkoder i ulike format istedenfor et fast oppsett.

markedsdirektør Filmweb. Foto: John Berge Filmwebs utkast til nasjonalt kinogavekort.
KINOMAGASINET © Frode Soleim, markedsdirektør Filmweb, var entusiastisk da han snakket om det nasjonale kinogavekortet. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
6. januar 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Britisk kinoekspert med mange gode råd
«Kinovinduet blir enda viktigere»