• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Filmweb: Stort potensial for mer billettsalg

Frode Soleim, markedsdirektør Filmweb. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Filmweb: Stort potensial for mer billettsalg
John Berge
6. januar 2014

Norgesbilletten
Startet i 2004
50 % 2011 nettkjøp på grunn av den produktforbedringen
40 % vekst i 2013
126.000 eks. ble solgt i 2013
Lagt inn ekstra produktansvarlig som selger Norgesbilletter til bedrifter
Kilde: Filmweb

TRONDHEIM: Et nytt, nasjonal kinogavekort, en forbedring av Norgesbilletten, samt digitale norgesbilletter, er satsingsområder for Filmweb.

Under Den norske kinokonferansen 2013 holdt markedsdirektør Frode Soleim i Filmweb et foredrag hvor han tok for seg disse områdene.

Han fortalte at det årlig selges gavekort for 40 milliarder kroner i det norske gavemarkedet, samt fire mill. ekstra i bedriftsmarkedet.

– Her skal vi inn med våre kinogavekort. Gavekort brukes til julegaver og bursdagsgaver, fortalte Soleim.

– Folk har alt. De vet nesten ikke hva de skal kjøpe til barna. Gavekort til opplevelsesprodukter er en fin løsning. 60 % av de spurte i en undersøkelse svarer at billetter til kino, konserter, teater osv. er det mest populære å gi, sa han videre.

Kinogaven startet i 2005.

– Det er i sterk vekst – men hvor stor del av potensialet utnytter vi? Er produktet bra nok? Kan det markedsføres og distribueres bedre? Det nærmer seg 2,5 millioner i omsetning i Filmwebs løsning. Andre tilbyr tilsvarende, f.eks. DX.

– Det er en god vekst, men spørsmålet er om volumet bra i forhold til det store markedet som er der, sa Soleim.

Han mente at Filmwebs salg på ca 250.000 kinobilletter som kinogavekort er over halvparten av gavekort av denne typen solgt via nett.

– Og da er det fryktelig lite i forhold til gavemarkedet som sådann, slo Filmwebs markedsdirektør fast.

– Da kan man stille spørsmålet om produktet er bra nok og om det er noe annet man kan gjøre for å få dette til å vokse mye, mye mer. Der har vi flere nye forslag. Dette er ting Filmweb har jobbet med en stund. Vi har snakket med noen kinoer om det.

3 nye konsepter for gavekort i kinobransjen:

1. Et nasjonalt kinogavekort som skal kunne handles der folk handler – i de store butikkjedene. Samme opplegg som Norgesbilletten, med billettkode, stekkode, osv.

Benytte systemer og rutiner som allerede finnes i bransjen. Uavhengig av billettsystem, løsningen vil fungere for alle kinoer.

Frode Soleim fortalte at de store kjedene gjerne vil selge kinogavekort.

– Vi har snakket lengst med Coop, men vi ønsker også å være hos Norgesgruppen og Reitan. Coop har 850 butikker og 75 millioner kundebesøk i året. Coop-kjeden estimerer at de kan selge 200.000 slike kinogavekort per år. Dette gjøres allerede Sverige og Danmark. Erfaringer derfra viser at impulskjøp av disse kortene er på 80 %. Vi tror det blir lite kannibalisering i forhold til andre kinobilletter.

2. Norgesbilletten med popcornmeny. Her skal bedriftene kunne kjøpe et kort som gir 0,5 l drikke og popcorn med på kjøpet til selve filmen. Pris. 75,– inkl. mva. Årsaken til denne utvidelsen av Norgesbillett-konseptet er etterspørsel fra eksisterende bedriftskunder, mulighet for mersalg og økte inntekter.

3. Digitale norgesbilletter. Store bedriftskunder syns det er tungvint og fordyrende med papir-billetter, f.eks. banker, flyselskaper, telecom-industrien, m.m. De ønsker å integrere billettene i sine egne trykksaker, kundeprogrammet ol.

– Vi taper store salg på å ikke tilby en digital billett, sa Soleim.

Billettkoden valideres i billettsystem eller på nettside – som i dag. Den eneste forskjellen er at kinopersonell vil motta billettkoder i ulike format istedenfor et fast oppsett.

markedsdirektør Filmweb. Foto: John Berge Filmwebs utkast til nasjonalt kinogavekort.
KINOMAGASINET © Frode Soleim, markedsdirektør Filmweb, var entusiastisk da han snakket om det nasjonale kinogavekortet. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
6. januar 2014
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene

admin10. juni 2022
Les mer

Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap

John Berge3. juni 2022
Les mer

KINOMAGASINETs vårutgave

admin13. mai 2022
Les mer

Dramatisk kinonedgang, men Lange flate ballær 3 løfter ellers svakt norsk kinofilmbesøk

admin10. mai 2022
Les mer

Kampen om kinogodtet fortsetter. Noen norske kinosjefer ønsker å nekte kundene å ta med medbragt.

John Berge22. april 2022
Les mer

70-årig bransjeveteran takker for seg med ny lærebok

John Berge19. januar 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Britisk kinoekspert med mange gode råd
«Kinovinduet blir enda viktigere»