
Filmvåren 2018
Arrangementet Filmvåren 2018 fant sted i sal Tancred, Cinemateket i Oslo, Filmens hus, tirsdag 9. januar 2018. I stedet for en lang artikkel om alle filmene, presenterer vi en og en film.
Alle bilder er tatt av Sigurd Moe Hetland for KINOMAGASINET.
Dette er de norske filmene som skal lanseres i første halvår 2018:
Rett vest (premiere 5. januar 2018 )
Per Fugelli – Siste resept (premiere 26. januar 2018)
Los Bando (premiere 16. februar 2018)
Norske byggeklosser (premiere 21. februar 2018)
Now It’s Dark (premiere 2. mars 2018)
Hatets vugge (premiere 9. mars 2018)
Utøya – 22. juli (premiere 9. mars 2018)
Røverdatter (premiere 16. mars 2018)
Brillebjørn på bondegården (premiere 23. mars 2018)
Operasjon mørkemann (premiere 23. mars 2018)
Når jeg faller (premiere 13. april 2018)
Vann over ild (premiere 8. juni 2018)
Benjamin Falck og dødsdolken (premiere 29. juni 2018)
Bransjepublikum i salen fikk se den nye traileren, hvor Fugelli blant annet sa «å dø er den sanne personlighetstest», og at «man må leve å leve med frykten».
Per Fugelli – Siste resept lanseres 26. januar. Dette er Erik Poppes dokumentarfilm om samfunnsdebattanten og sosialmedisineren.

Stillbilde fra Per Fugelli – Siste resept.
Per Fugelli skrev nesten femti bøker, utallige aviskommentarer og fikk en rekke utmerkelser. Fritt ords pris fra 2013 var hans viktigste anerkjennelse. Møtet mellom Per Fugelli og Erik Poppe innledet det siste halvannet året av Per sitt liv.
Filmvåren/høstens faste «programleder», Silje Riise Næss, antydet at Per Fugelli – Siste resept kunne være innenfor samme liga som en annen dokumentarfilm, Mannen fra Snåsa, sett av over 170.000 personer.
Regissør Erik Poppe kom på scenen og fortalte at han etter en debatt etter Charlie Hebdo-angrepet i 2015, fikk et brev fra Fugelli, hvor han ga ham støtte og ba ham «stå i det».
– Så møttes vi halvannet år etter i Kristiansund, hvor han fortalte at han skrev bok, hadde avsluttet behandlingen og ville trekke seg fra offentligheten. Sammen fikk vi ideen om å dokumentere dette. Det er blitt en film og skildring av et menneske jeg har stor respekt for. Det er ikke alt jeg er enig med ham i. Men han representerer en av de viktigste motstemmene. Jeg ville fange energien og vesenet Per, mindre enn sykdomsforløpet og døden. Filmens kjerne pendler rundt de siste oppdagelsene hans og den utrolige gleden han hadde over livet.
Poppe fikk filme hele tiden, når som helst, så skulle materialet vurderes etterpå.
– Vi rakk heldigvis å vise filmen for ham før han døde, fortalte Poppe.
Facebook
RSS