• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMHISTORIKK

Filmsensuren mellom to permer

Vegard Higraff står bak boken Sensurert: Historien om Statens Filmkontroll. Foto: Privat
Filmsensuren mellom to permer
John Berge
27. januar 2017

Sensurert: Historien om Statens Filmkontroll

ISBN 978-82-300-1532-2

Skrevet av Vegard Higraff

I 1913 vedtok Stortinget Kinoloven og etablerte Statens Filmkontroll. Alle filmer som skulle vises på kino i Norge måtte fra nå av forhåndskontrolleres av to sensorer utnevnt av Kongen i statsråd.

Boken gir et innblikk i Filmkontrollens historie fram til i dag, og viser hvordan sensuren har blitt praktisert gjennom skiftende kultur- og samfunnsforhold. Blant temaene som behandles er den politiske filmsensur under og etter 1. verdenskrig, Fri Film-kampanjen i sekstiårene og frykten for videovolden på 1980-tallet. Boken går også tett innpå mange av Filmkontrollens mest omdiskuterte saker, som forbudene mot Bonnie & Clyde og Life of Brian.

Over 100 år med filmsensurhistorier er nå blitt til boken Sensurert: Historien om Statens Filmkontroll.

Boken er den første samlede framstilling av filmsensuren i Norge fra starten i 1913 og fram til sammenslåingen med Medietilsynet i 2005.

Boken er skrevet av Vegard Higraff (f. 1976), som har hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo, og som var med på å lage Medietilsynets filmdatabase i perioden 2004-2006.

Utgivelsen er støttet av Fritt Ord, Rådet for anvendt medieforskning, Norsk Filminstitutt og Statens Filmtilsyn, og er selvpublisert via Kolofon forlag.

Forsiden av Sensurert: Historien om Statens Filmkontroll.

Forsiden av Sensurert: Historien om Statens Filmkontroll.

I forordet skriver Higraff at det aldri før har vært laget en samlet fremstilling av historikken til Filmkontrollen, som i dag altså er en del av Medietilsynet. Hvordan har denne forvalteren av moral og ytringsfrihet forholdt seg til samfunnsendringene? Og spesifikt: hvordan møtte man endringene som oppsto da hjemmevideo ble en realitet og hvor går dagens grenser?

Vegard Higraff forteller at han ble ferdig med hovedfaget i medievitenskap sommeren 2003.

Samme høst ble han kontaktet av Trygve Panhoff i Statens Filmtilsyn. Han hadde lest hovedoppgaven hans, om videovold-debatten, og lurte på om Higraff ville påta seg jobben med å «konvertere» det gamle sensurkortregisteret til en søkbar database.

– Trygve fortalte at han og kollegene hadde arbeidet seg tilbake til 1970, men at målet var å konvertere rubbel og bit – helt tilbake til oppstarten i 1913 – og deretter gjøre basen tilgjengelig for publikum. Prosjektet var ledd i Filmtilsynet nye «glasnost»-politikk, med mer åpenhet og innsyn, forteller Higraff.

Han syntes prosjektet hørtes spennende ut og siden han alltid har hatt en litt nerdete interesse for Filmkontrollens gjøren og laden, sa han ja til å være med.

– Arbeidet begynte i januar/februar 2004. Scanning av kortene var av en eller annen grunn ikke aktuelt. I stedet skulle vi skrive av opplysningene manuelt. I begynnelsen tok vi for oss alt, inkludert nyhetsfilmer, men det viste seg snart å bli en uoverkommelig oppgave. Vi måtte fokusere på spillefilm hvis vi skulle klare å komme i mål. Uansett skulle det bli en tidkrevende oppgave. Opplysninger om titusenvis av filmer ble gjennomgått og nøyaktig registrert. Systematikken i arbeidet ga meg imidlertid et ganske enestående innblikk i Filmkontrollens historie, og underveis oppsto ideen om å skrive en bok. Dette ble enda mer aktuelt da Stortinget vedtok at institusjonen skulle nedlegges og fusjoneres med Statens medieforvaltning og Eierskapstilsynet, til et nytt Medietilsyn.

Etter at «sensurkort»-prosjektet ble avsluttet i januar 2006 la Vegard Higraff planene sine fram for Trygve Panhoff og direktør Torstein Storemyr.

– De likte ideen og Torstein var snar med å bevilge «startkapital» slik at jeg kom i gang med planleggingen av prosjektet. Senere fikk jeg sjenerøs støtte av Fritt Ord og Rådet for anvendt medieforskning som gjorde det mulig for meg å jobbe fulltid med prosjektet i et par års tid.

Men prosjektet ble aldri fullfinansiert og vokste i omfang. Det var rett og slett ikke mulig for Vegard Higraff å holde på med dette i flere år uten ekstra inntekter. I 2008 takket han derfor ja til en deltidsstilling i en etat underlagt Helsedirektoratet. Senere, fra 2010, ble Higraff imidlertid byråkrat på heltid mens Filmkontrollen ble et «hobbyprosjekt» som han syslet med i ledige stunder på fritiden. Filmsensur og kinolov ble byttet ut med helsepersonellov og autorisasjonssøknader.

Først høsten 2016 fikk Vegard Higraff muligheten til å fullføre bokprosjektet, ikke minst takket være utgivelsesstøtte fra Norsk Filminstitutt.

Baksiden av Sensurert: Historien om Statens Filmkontroll.

Baksiden av Sensurert: Historien om Statens Filmkontroll.

Boken kan kjøpes her.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMHISTORIKK
27. januar 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMHISTORIKK

De lystige skurkene i Sherwood-skogen

John Berge16. januar 2023
Les mer

Filmjubilanten: Con Air – en actionfest vi aldri glemmer!

Ole-Kristian Solberg30. desember 2022
Les mer

De beste filmene med innslag av casino og pengespill

John Berge29. desember 2022
Les mer

Filmjubilanten: 80 år siden Walt Disney fortryllet kinopublikum med Bambi

Ole-Kristian Solberg28. desember 2022
Les mer

Nå er jubileumsfeiringen av Bond i gang

John Berge22. september 2022
Les mer

Slik feires James Bond i den hemmelige agentens hjemland

John Berge2. august 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Bjørn Jacobsen minnes Carrie Fisher
Forum kino i Bergen er fredet