
KINOMAGASINET besøker i tur og orden filmdistributørene som ønsker å presentere sitt repertoar for 2014 overfor kinobransjen. Til nå har vi besøkt SF Norge AS og Nordisk Film Distribusjon. Videre står Walt Disney og Fox for tur. Ønsker du som distributør besøk av KM, kinobransjens fagblad, ta kontakt med redaktør John Berge snarest.
Etter et fantastisk 2013, gyver Nordisk Film Distribusjon løs på nok et rikholdig filmår. Her gir de kinobransjen oversikten over 2014 og ståa i markedet.
KINOMAGASINET ble nylig invitert til selskapets kontor i Nydalen i Oslo og fikk et møte med kinodirektør Morten Christoffersen og presseansvarlig Siw Skjervold.
Med Jul i Flåklypa – Solan og Ludvig fikk selskapet en fantastisk avslutning på fjoråret, og kinoene med dem.
– Vi hadde en meget sterk høst, med Pionér, Mormor og de åtte ungene, Gåten Ragnarok og The Hunger Games. En fin blanding med variert film. Det var gøy å avslutte med Flåklypa, som gjør det så bra, sier duoen samstemt.
Morten Christoffersen (39) overtok ledelsen i selskapet i 2010 etter at veteranen Bjørn Hoenvoll gikk av med pensjon.
– Det var en tøff start, for Bjørn hadde en rutine og anseelse man kan drømme om. Dette er en bransje som krever mye. Det er mange ledd å forholde seg til, men det er det som er spennende. Jeg føler at vi har fått til veldig mye på norsk film, sier Christoffersen.
– Det er utrolig lett å tape mye penger i bransjen, men vi er superhappy med fjoråret, og starter 2014 med mye bra, legger han til.
– Hva er nøkkelen til Nordisk Films fortsatte suksess, år etter år?
– Det er en god miks av lokale og utenlandske filmer. I en periode kjøpte vi veldig mange internasjonale filmer. Nå er det færre og dyrere produksjoner. Man betaler ofte for et varemerke som er kjent fra starten av. Innen kinomarkedet er mediumfilmene vanskelig å få opp.
Selskapet har avtaler med DreamWorks og Lionsgate. Sistnevnte har The Hunger Games og Twilight-filmene og om ikke lenge kommer det som skal bli den nye tweens-serien, Divergent.
– Det ligger an til å bli en bra franchise. Lionsgate har godt grep på «young adult»-filmene. De får det til. Lionsgate gjør ikke noe halvveis. De har kostbare, svære produksjoner, de «gutser» og de har tillit til oss. Vi i Nordisk gjør det veldig bra for dem. De opptrer litt annerledes enn andre majorselskaper, og vi blir tatt på alvor.
Under møtet viser Skjervold og Christoffersen frem en tettpakket tentativ lanseringsplan.
– Vi har en ekstrem sterkt start på året. Kvinnen i buret lanseres 17. januar. Det er fem bøker i serien. Filmen er sett av over 700.000 på kino i Danmark. Vi synes den er bra. Jussi Adler-Olsen er den mestselgende forfatter i sjangeren i Norge, etter Jo Nesbø i Norge. Vi skal bruke mye penger på å få den frem, siden det er starten på fem kinofilmer. Det blir kjempestort på TV og nett.
Død snø 2 lanseres så, 12.2. En onsdag.
– Det blir en Valentines-film, den perfekte datefilmen, som vi har veldig stor tro på. Den ser fantastisk lovende ut – heftig og morsom, og overraskende bred, ikke en liten splatter, forteller de to toppsjefene.
Enda en norsk film: Kraftidioten, 21. februar. Hans Petter Moland med Stellan Skarsgård og Atle Antonsen.
– En morsom thriller! mener Skjervold og Christoffersen.
14.03. lanseres Doktor Proktors prompepulver.
– Det blir gigantisk, stort! Kristoffer Joner som Dr Proktor er perfekt match og Atle Antonsen som skumle Herr Trane. Det er en fantastisk morsom film, som vi mener vil appellere til alle, både gammel og ung vil bli godt underholdt.
Need for Speed fra DreamWorks er klar 14. mars.
– Dette er i Fast & Furious-land og til forskjell fra andre bilfilmer, er det ikke dataanimert kjøring. Alt er ekte stunts – ekte scener, og ikke hinsides og urealistiske bilscener man ofte ser.
Divergent lanseres 21. mars.
– Vi merker buzzen allerede og bøkene selger bra. Jeg tror The Hunger Games-fansen kan synes dette er bra. Vi har kjørt sterk trailing på The Hunger Games, som er nøyaktig samme målgruppe. Det var jubel etter traileren på The Hunger Games-premieren. Vi håper det skal ligge i samme område og at det blir starten på en serie. Derfor går man sterkt ut. Vi vil være tilstede.
11. april kommer Natt til 17, Erik Svensons andre film. Dette er en ren ungdomsfilm om en gjeng natt til 17. mai. Duoen beskriver filmen som «et veldig bra kjærlighetsdrama, alt det ungdommen synes er spennende i en film, med nye skuespilleransikter – du tror på dem».
Pompeii av Paul W.S. Anderson kommer til kinopåsken, som er en spektakulær, dyr katastrofefilm.
Thrilleren Transcendence med Johnny Depp, produsert av Christopher Nolan er klar 2. mai.
Sabotage lanseres 9. mai, og her er Arnold Schwarzenegger tilbake i en spenningsfylt film.
– Den skal visstnok levere. Nå er vi liksom blitt Arnold-venn her på huset. Vi hadde The Last Stand og Escape Plan med ham i 2013!
12. september er det klart for Miss Julie av Liv Ullmann, basert på August Strindbergs klassiker. Colin Farrel og Jessica Chastain i viktieg roller.
– Et veldig spennende prosjekt. Kanskje får vi besøk av Ullmann og stjernene også, vi håper på det.
Operasjon Arktis lanseres 19. september.
– Dette er et stort familieeventyr, om tre barn som møter en isbjørn på Svalbard og deres flukt. Filmen er produsert av Filmkameratene. Regissøren av Titanics ni liv, Grethe Bøe, står bak. Her er det barn og dyr, eventyr – dette er spenning, og blir en bred film som familier vil se.
21.11 er det duket for tredje The Hunger Games: Mockingjay – Part 1.

Facebook
RSS