• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Filmanmeldelse: «Diana»

«Diana».
Filmanmeldelse: «Diana»
John Berge
14. oktober 2013

Diana er på sitt beste en fascinerende biografifilm. På sitt verste er den som et billig TV-drama.

Det er ingen lett sak å analysere hvorfor. For faktum er at det er en besnærende historie vi blir fortalt. Og det er fascinerende å se Diana privat.

Det tas utgangspunkt i Diana (Naomi Watts), Princess of Wales’, to siste leveår, og fokuset er på hennes hemmelige affære med hjertekirurgen Dr. Hasnat Khan (Naveen Andrews).

Naomi Watts synes jeg definitivt ligner på Diana. Rent skuespillmessig er hun mest lik henne i scenene der hun opptrer offentlig. Det er også den Diana «vi alle kjenner» og hvor Watts har hatt mye researchmateriale.

Mens så er mesteparten av handlingen ytterst privat, og da blir det vanskelig for folk flest å vurdere hvor ekte det hele er.

Jeg synes både Watts og Andrews (kjent fra LOST TV-serien) har bra kjemi og gjør en god innsats.

Det er sikkert heller ikke dumt at en ikke-britisk regissør, Oliver Hirschbiegel (Der Untergang, The Invasion) tolker materialet uten den ærbødighet en brite sikkert ville ha fremvist.

Men manuset er basert på en bok som neppe er så anerkjent blant rojalister, Diana: Her Last Love (2001). Og hvis Hasnat Khan virkelig ikke ville gifte seg med Diana fordi hans gamle mor i Pakistan bestemte, så var han neppe så vestlig av seg som filmen ellers gir inntrykk av. (Khan har i et ferskt intervju benektet at moren sa nei, og at fremstillingen i filmen er feil.) Det virker også noe patetisk at Dianas affære etter Khan, med Dodi Fayed, liksom skal ha vært en slags «påtatt greie» for å såre Hasnat Khan.

Diana er definitivt ingen «datefilm», samtidig er dette en film «alle» damer vil se for tiden. Det er i alle fall mitt inntrykk.

En biografifilm må ta et klart valg – skal man vise deler av livet, eller en viktig enkeltstående del? Det er definitivt interessant å se hvordan en verdensberømt person ønsker ekte kjærlighet og et godt liv med en ekte person, med bakteppet vi kjenner til rundt hennes ekteskap med Prins Charles.

Men er dette den beste historien? Selvsagt er det selve Paris-bilkræsjet, som er anslaget i filmen og avrundingen, som alle lurer på. Å se en film rundt f.eks. etterforskningen av dette og alt som har skjedd de siste femten årene, virker mer spennende filmatisk sett. Eller en mer tradisjonell biografifilm, som viser hvordan hennes liv var. Men dette ville begge vært mye dyrere og omfattende filmer, som britene neppe er klar for ennå.

For meg blir Diana en film det oppleves som «helt greit å ha sett», men uten at den var noe stort filmatisk verk. Jeg klarer likefullt ikke å irritere meg så voldsomt over filmens melodramatiske deler, som enkelte andre anmeldere.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. oktober 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmanmeldelse: «Gåten Ragnarok»
Filmanmeldelse: «The World’s End»