• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Fantastisk flau flopp for Fantastic Four

IKKE FULLT SÅ FANTASTISK: De fantastiske fire strever med å «sette fyr» på kinobesøket. Den nye inkarnasjonen av Fantastic Four ser ut til å «floppe», som det heter på fagspråket.
Fantastisk flau flopp for Fantastic Four
John Berge
10. august 2015

Til tross for et stort produksjonsbudsjett og en ung, nyskapende regissør ved roret – eller kanskje på grunn av – tyder mye på at restarten for de Fantastiske Fire flopper.

I tillegg kommer det faktum at regissøren Josh Trank selv tok avstand fra filmen rett før åpningen. I en Twittermelding 6. august skrev han (oversatt): «Et år siden hadde jeg en fantastisk versjon av dette. Og den ville fått flotte anmeldelser. Du vil sannsynligvis aldri se den. Det er dog sannheten».

Med denne tvitringen – som ble slettet et kvarter senere – bekreftet Trank det han og studioet (20th Century Fox) lenge har forsøkt å avvise: at han hadde mistet kontrollen over sin egen film og at studioet hadde overtatt styringen. Filmen han ville lage, fikk han ikke lage. Det er ikke «hans» film vi får se på kino og som slaktes av mange anmeldere og publikum, heter det i en analyse hos Entertainment Weekly.

Ifølge en rekke nyhetsrapporter hos amerikanske filmmedier skal det ha vært mye krangling underveis i innspillingen av filmen, visstnok mellom regissøren og studioet, men også bruduljer med skuespillerne.

På Rotten Tomatoes, som samler inn anmeldelser, har filmen nå en 10 % rating, som i praksis betyr at kun ti prosent av anmeldelsene er positive.

KINOMAGASINETs anmelder trillet en treer og skrev: «Fantastic Four vil gi 40-åringen en kjedelig, men visuell og lydmessig god opplevelse. 12-åringen vil gå ut av kinosalen med et stort smil om munnen.» (Les anmeldelsen her.) Flere norske medier ga terningkast to, blant annet VG, Dagbladet, Adresseavisen og NRK P3, ifølge Filmweb.

I USA var omsetningen på filmen i overkant av 26 millioner dollar i åpningshelgen. Dermed ble Mission: Impossible – Rogue Nation også inne i sin andre helg den mest omsatte filmen (med nærmere 30 mill. dollar). Cinemascore ga den C-. Ifølge Boxofficemojo må man helt tilbake til 2012 for å finne en film assosiert med Marvel som åpnet så svakt. Til sammenligning åpnet de to forrige Fantastic Four i USA med hhv. 56,1 mill. dollar (2005) og 58,1 mill. dollar (2007).

Men alt er ikke svart/hvitt. Filmen kostet 120 millioner dollar å produsere. I tillegg kommer X antall millioner i markedsføring. Bare i løpet av første helg har filmen omsatt for 60 millioner dollar på verdensbasis. Etter alle solemerker vil filmen trolig gjør det OK i ulike internasjonale territorier. Den ble den mest sette filmen i flere land, heriblant Storbritannia, Mexico, Frankrike, med flere.

Fantastic Four ble her til lands sett av nærmere 15.000 ila. åpningshelgen 07.–09. august, hvor ca. ti prosent av de besøkende valgte Dolby Atmos-versjonen. Den ble helgens tredje mest sette film, slått av seks uker «gamle» Minions (med 13.206 besøkende og over 400.000 totalt) og den nye Mission: Impossible (med 24.086 besøkende og 122.378 totalt på halvannen uke.)

Filmekspert Linn Barholt hos CAPA Kinoreklame AS hadde opprinnelig et estimat på 60.000 besøkende i Norge for den nye Fantastic Four.

– Men med de kritikkene og den åpningshelgen tror jeg vel den havner under det.

– Hvor mye betyr dårlige anmeldelser?

– Alle filmer er sensitive for anmeldelser, men det er ikke like viktig i denne sjangeren og for denne målgruppen. Men når det er totalslakt tror jeg de fleste sliter, sier hun til KINOMAGASINET.

Hun trekker frem følgende filmer i sammenligning:

The Green Lantern fikk 14.885 på første kinohelg og endte på 33.380.

John Carter hadde 16.845 og endte på 44.220

Mens den første G.I Joe hadde 16.785 og endte på 65.243.

Men, sett under ett, er vel sjansene små for at Fox fortsetter med serien. Dermed må de tilbake til tenkestadiet og finne ut som rettighetene kanskje er best forvaltet av Marvel Studios, og kanskje inngå en samarbeidsavtale, lik den Sony gjorde med Spider-Man.

Les våre andre saker om Fantastic Four via lenkene under.

PÅ PLASS PÅ KINOMESSEN: Alf Tore Vierli er salgs- og prosjektleder i Fora Form. Her inne på messestanden til Ferco på CineEurope 2016. Foto: John Berge PÅ PLASS PÅ KINOMESSEN: Alf Tore Vierli er salgs- og prosjektleder i Fora Form. Her inne på messestanden til Ferco på CineEurope 2016. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
10. august 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Anmeldelse: Fantastic Four 09.08.2015
  • Ny trailer: Fantastic Four 20.04.2015

Siste saker fra STATISTIKK

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer

Dårligere kinodag i 2022 enn 2021. Men ny Prøysen-filmatisering satte rekord.

John Berge8. november 2022
Les mer

Titina skamroses, men fikk en rolig kinoåpning

admin24. oktober 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinobesøket: Norske filmer ned 80 prosent
Bølgen fosser fortsatt frem