
Elisabeth Brinch
Leder Kinoklubb Norge, Filmwebs nye klubb for å øke kinogåingen blant middelaldrende og eldre nordmenn
Alder: 46 år
Elisabeth Brinchs bakgrunn er i første omgang fra platebransjen. Brinch har de siste 18 årene drevet plateselskapet «Barneselskapet», som er Norges desidert største innenfor barnemusikk – med rettigheter/artister som Thorbjørn Egners barneplater, Kaptein Sabeltann, Anne-Cath. Vestly, NRK Super-utgivelser, Walt Disney-produkter og veldig mye mer. Barneselskapethar laget mange plater basert på norske barnefilmer, så hun kjenner godt til filmbransjen gjennom felles prosjekter. Brinch har også siden 2010 jobbet med utvikling og lansering av apper for barn, med kjente merkevarer som bl.a. Donald Duck, Josefine, Knerten og Redningsskøyta Elias. I flere år har Brinch i tillegg hatt ansvar for en stor gruppe publishingprodukter innenfor barnebøker, brettspill, hobbyprodukter m.m. Brinch har de siste 6 årene sittet i styret i FONO – som er interesseorganisasjonen for norske uavhengige plateselskaper.
Filmwebs nye kinoklubbsatsing har fått en leder. Elisabeth Brinch fikk jobben.
Målet er å få de fra 40 og oppover, som sjeldent eller aldri går på kino, til å faktisk gå på kino. Klubben skal bygges opp etter mal fra en dansk klubb.
Målet for Kinoklubb Norge i regi av Filmweb er å ha 100.000 medlemmer innen år 2018 og ha lønnsomhet i selskapet innen 2019.
DRØMTE OM FILMBRANSJEJOBB
Elisabeth Brinch fikk jobben som leder av Kinoklubb. Hun har bakgrunn fra Egmont Kids Media Nordic, hvor hun blant annet bygget opp plateselskapet Barneselskapet.
– Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe i filmbransjen, en bransje som vi i platebransjen ofte har sett på som en «storebror». Jeg har fulgt ekstra godt med på utlyste stillinger innenfor filmbransjen den siste tiden, forteller Brinch, som KINOMAGASINET møter inne på Filmwebs kontorer på Grünerløkka i Oslo.
Det var mange runder med jobbintervju og tester før hun endte opp som den utvalgte.
– Hvorfor ble det deg, tror du?
– Jeg tror bakgrunnen min telte mye. Jeg har jobbet mye med å utvikle nye forretningsområder og har bred erfaring innen det digitale. Jeg jobber med både markedsføring og økonomi og har et overblikk over hele forretningsområdet.
– Hva med Filmweb?
– Jeg kjenner godt til Filmweb. Jeg hadde et veldig godt inntrykk av selskapet og menneskene der. Det var noe av det som fikk meg til å søke på stillingen, i tillegg til at jobben så veldig spennende ut.
MYE Å GJØRE FREMOVER
– Det er bare tiden og veien igjen til august når Kinoklubb skal lanseres. Hva gjør du nå?
– Det er veldig mange ting å gripe fatt i, men det er heldigvis gjort mye arbeid allerede. Prosjektet er startet, en god del research er gjort og vi har modellen i Danmark som utgangspunkt. Det er fint å ha noen å sammenligne med og ikke minst å vite at klubben er en suksess i Danmark. Det viktige nå blir filmutvalget og rent teknisk blir det en stor jobb hvor vi skal kommunisere med ulike systemer. Mange avtaler skal på plass. Det er nok å gjøre!
Facebook
RSS