
Dolby Atmos: I korte trekk kan vi si at det er 3D-lyd. Med 128 kanaler og opptil 64 høytalere (inkludert flere i taket) svever lyden rundt deg som seer på en helt annen måte enn i de tradisjonelle lydsystemen. Lyden er «overalt» og gir deg følelsen av «å være der».
TRONDHEIM: – Dolby Atmos er det eneste objektbaserte lydsystemet i markedet, slo Tom Dodgson, Cinema Sales Manager, Northern Europe fast under Den norske kinokonferansen.
Systemet ble først presentert under CinemaCon i 2011, og deretter lansert et år senere, og ved inngangen til 2014 finnes det i overkant av 85 filmer som er mikset i Dolby Atmos.
– Vi visste det var viktig å ha en forbindelse mellom å skape innhold og få det avspilt. Derfor startet vi med å snakke med de store studioene, lenge før vi lanserte systemet. Vi ville vite hvordan de ønsket å komme seg videre fra 5.1-systemene og vi kom opp med Dolby Atmos. Vi visste at vi måtte gi de verktøyene for det. Deretter måtte vi gi kinoene muligheten til å avspille lyden, fortalte Tom Dodgson under sitt foredrag. Dogdson er ansatt i Dolby Europe Limited og basert i London.
Sju av de store Hollywood-studioene støtter Dolby Atmos: Fox, Sony, Warner, Walt Disney, Paramount, Universal og Lionsgate. Systemet er nå i over 30 land, 300 lerretter, og det finnes over 40 miksekinoer.
– Oblivion var den første filmen som fikk en nativ Dolby Atmos-miks, så den miksen var grunnmiksen for alle andre versjoner, sa Dodgson.
Han nevnte også The Heat og Man of Steel som viktige filmer med Dolby Atmos i 2013, og ikke minst Gravity.
Stuart Bowling, Director, Market Development hos Dolby Laboratories, Inc., San Francisco, fikk så ordet.
Han redegjorde for et behov i markedet for å gå videre fra 5.1-systemet. Det er gjort så mye med bildekvaliteten – fra analog til digital, 2K og 4K, og 3D, men lite med lyd.
– Hva med lyd, var det noe vi kunne gjøre? Dolby tok det til hjertet og vi undersøkte hva alle i postproduksjonsmiljøet ønsket seg. De ønsket seg lyd over publikum, og det ga oss lyst til å forbedre kvaliteten av omgivelseslyden, sa Bowling i foredraget.
Bowling viste deretter til at en filmskaper som Peter Jackson (Hobbiten) vil at publikum skal føle at de er i hans verden.
– Når vi er emosjonelt knyttet til historien, så er det lyden og musikken som kan hjelpe til. Flere andre regissører er også lidenskapelig opptatt av lyden, f.eks. Ang Lee eller Alfonso Cuarón Orozco. De har drømt om de miksemulighetene Dolby Atmos gir, hevdet amerikaneren.
Stuart Bowling sa videre at «folk vet hva Dolby er, men ikke Atmos».
– Forbrukeren må få vite hva Dolby Atmos. De lokale kinonavene er kjent, så derfor må vi ha et partnerskap og jobbe sammen for å gjøre systemet bedre kjent. Enkelte kunder vil aktiv søke etter dette og vite hva det er, mens flesteparten må informeres, sa Bowling og viste frem reklameeksempler.
Her ble et busstopp i Nederland vist frem med en meget effektiv reklamebruk, med kinostol og Dolby Atmos-informasjon. Take-over bannere fortalte om Dolby Atmos med hos SF Kino Sandvika og flere steder er det satt opp gullplakater i kinoene. Merking av gulv og dører er andre virkemidler.
Bowling sa videre:
– 84 % av forbrukere er kjent med Dolby-navnet, viser en undersøkelse vi har gjort. Vi er kjent som et kvalitetsmerke.
– 75 % vil velge en Dolby Atmos-installert kino, foran en annen kino, av de som har hørt film med den lydkvaliteten, viser en annen undersøkelse.


Facebook
RSS