• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Dolby Atmos stormer frem

PÅ DEN NORSKE KINOKONFERANSEN: Stuart Bowling, Director, Market Development hos Dolby Laboratories, Inc., San Francisco, (t.v.) og Tom Dodgson, Cinema Sales Manager, Northern Europe hos Dolby Europe Limited (t.h.) Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Dolby Atmos stormer frem
John Berge
27. desember 2013

Dolby Atmos: I korte trekk kan vi si at det er 3D-lyd. Med 128 kanaler og opptil 64 høytalere (inkludert flere i taket) svever lyden rundt deg som seer på en helt annen måte enn i de tradisjonelle lydsystemen. Lyden er «overalt» og gir deg følelsen av «å være der».

TRONDHEIM: – Dolby Atmos er det eneste objektbaserte lydsystemet i markedet, slo Tom Dodgson, Cinema Sales Manager, Northern Europe fast under Den norske kinokonferansen.

Systemet ble først presentert under CinemaCon i 2011, og deretter lansert et år senere, og ved inngangen til 2014 finnes det i overkant av 85 filmer som er mikset i Dolby Atmos.

– Vi visste det var viktig å ha en forbindelse mellom å skape innhold og få det avspilt. Derfor startet vi med å snakke med de store studioene, lenge før vi lanserte systemet. Vi ville vite hvordan de ønsket å komme seg videre fra 5.1-systemene og vi kom opp med Dolby Atmos. Vi visste at vi måtte gi de verktøyene for det. Deretter måtte vi gi kinoene muligheten til å avspille lyden, fortalte Tom Dodgson under sitt foredrag. Dogdson er ansatt i Dolby Europe Limited og basert i London.

Sju av de store Hollywood-studioene støtter Dolby Atmos: Fox, Sony, Warner, Walt Disney, Paramount, Universal og Lionsgate. Systemet er nå i over 30 land, 300 lerretter, og det finnes over 40 miksekinoer.

– Oblivion var den første filmen som fikk en nativ Dolby Atmos-miks, så den miksen var grunnmiksen for alle andre versjoner, sa Dodgson.

Han nevnte også The Heat og Man of Steel som viktige filmer med Dolby Atmos i 2013, og ikke minst Gravity.

Stuart Bowling, Director, Market Development hos Dolby Laboratories, Inc., San Francisco, fikk så ordet.

Han redegjorde for et behov i markedet for å gå videre fra 5.1-systemet. Det er gjort så mye med bildekvaliteten – fra analog til digital, 2K og 4K, og 3D, men lite med lyd.

– Hva med lyd, var det noe vi kunne gjøre? Dolby tok det til hjertet og vi undersøkte hva alle i postproduksjonsmiljøet ønsket seg. De ønsket seg lyd over publikum, og det ga oss lyst til å forbedre kvaliteten av omgivelseslyden, sa Bowling i foredraget.

Bowling viste deretter til at en filmskaper som Peter Jackson (Hobbiten) vil at publikum skal føle at de er i hans verden.

– Når vi er emosjonelt knyttet til historien, så er det lyden og musikken som kan hjelpe til. Flere andre regissører er også lidenskapelig opptatt av lyden, f.eks. Ang Lee eller Alfonso Cuarón Orozco. De har drømt om de miksemulighetene Dolby Atmos gir, hevdet amerikaneren.

Stuart Bowling sa videre at «folk vet hva Dolby er, men ikke Atmos».

– Forbrukeren må få vite hva Dolby Atmos. De lokale kinonavene er kjent, så derfor må vi ha et partnerskap og jobbe sammen for å gjøre systemet bedre kjent. Enkelte kunder vil aktiv søke etter dette og vite hva det er, mens flesteparten må informeres, sa Bowling og viste frem reklameeksempler.

Her ble et busstopp i Nederland vist frem med en meget effektiv reklamebruk, med kinostol og Dolby Atmos-informasjon. Take-over bannere fortalte om Dolby Atmos med hos SF Kino Sandvika og flere steder er det satt opp gullplakater i kinoene. Merking av gulv og dører er andre virkemidler.

Bowling sa videre:

– 84 % av forbrukere er kjent med Dolby-navnet, viser en undersøkelse vi har gjort. Vi er kjent som et kvalitetsmerke.

– 75 % vil velge en Dolby Atmos-installert kino, foran en annen kino, av de som har hørt film med den lydkvaliteten, viser en annen undersøkelse.

KINOMAGASINET © Fra Dolby Laboratories-foredraget. Eksempel på reklame for Dolby Atmos, her fra København. (Nordisk Film).
Fra Dolby Laboratories-foredraget. Eksempel på reklame for Dolby Atmos Fra Dolby Laboratories-foredraget: Viktige fakta oppsummert.
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
27. desember 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi
  • Det beste innen kinolyd – Dolby Atmos 26.05.2013
  • Dolby Atmos gir detaljert kinolyd 22.06.2013
  • 85 Dolby Atmos-filmer 26.10.2013
  • Verdens første komplette Dolby Atmos kino 09.12.2013
  • Lover Dolby Atmos i Oslo i 2014 08.11.2013
  • Dolby Atmos-premiere i Trondheim 02.11.2013
  • Kristiansand først ute med Dolby Atmos 22.06.2013
  • Bergen kino med Dolby Atmos 23.10.2013
  • To nye kinosaler på Notodden 18.11.2013
  • Verdens største Atmos-kino i København 11.10.2013

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Danskene får verdens andre moderne THX-kino

John Berge8. april 2021
Les mer

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Dette er Auro 11.1 fra Barco
Film & Kino avviste Videvox