
Både administrerende og salgs- og markedsdirektøren trådte til med rydding i kiosken da Oslo Kino og Norsk Kino skiftet navn.
Det var første dag på jobben med nytt navn.
Ikledd de nye skjortene med Nordisk Film Kino-logoen og den klassiske isbjørnen, begynte Jannicke Haugen å sveipe gulvet inne på Colosseum Kinos kiosk. Der lå det litt for mye overspilt popcorn.
Mens salgs- og markedsdirektør Espen L. Pedersen kontrollerte slushmaskinen.
– På en kino må alle kunne gjøre alle oppgaver, sa en smilende Pedersen.
Direktøren på sin side understreket at hun likte å ha det ryddig.
Onsdag 1. oktober var den første dagen hvor Nordisk Film Kino ble markedsført og vist frem. Dørene var merket med navnet, og de ansatte gikk i nye klær med navnet og logoen på.
Skilting over fasadene skjer fortløpende og hovedsaklig på nyåret. Det vil også fortsatt være mange steder det står Oslo Kino eller Norsk Kino, eksempelvis på stoler.
– De byttes først når de slites, og får da ny logo. Her blir det tæring etter næring, sier Jannicke Haugen til KINOMAGASINET.
KM besøkte ledelsen i landets største kinokjede på den historiske dagen, og deres største kino, flaggskipet Colosseum Kino i Oslo.
– I dag har vi spist bløtkake og gitt informasjon til de ansatte. De har fått se tegninger om kommende endringer, og alle fikk nye nøkkelringer, navneskilt og skrivebok med Nordisk Film Kino-logoen på. Alle ansatte har også fått nye uniformer, forteller hun.
– Hvordan er responsen på navneskiftet?
– Jeg kan ikke svare på vegne av alle, men jeg opplever at det er begeistring og en felles entusiasme. At alle har lyst på tøyisbjørnen er et godt tegn.
– Er det viktig med navneskifte i forhold til eiernes navn?
– Ja, det er en ting. Men vi er to selskaper som slås sammen til ett. Alle skal oppleve at det er noe nytt vi starter og at det ikke er en takeover enten den ene eller andre veien. Det er ikke ålreit å hete Oslo Kino i Ålesund, som et eksempel. Så når eieren heter Nordisk Film og det at vi kan få ut stordriftsfordeler ved å være en stor familie, så er det fint. Vi har også sjekket det mot publikum, om de liker navnet.
– Er bedriftskulturen veldig forskjellig i Oslo Kino og Norsk Kino?
– Noen forskjeller er det alltid, det har også med ledelsen å gjøre. Men jeg synes endringsviljen i begge selskapene er stor. Det gleder meg.
– Dere oppgraderte nylig Ringen. Hva skjer videre?
– Colosseum Kino regner vi med er det neste. Det blir også tekniske oppgraderinger på ulike kinoer, som jeg vil komme tilbake til med informasjon om.

Facebook
RSS