
Location-fakta
Daglig leder: Oddvar Engan (f 1969)
Styrets leder: Egil Magne Akselsen (f 1952)
Styremedlem: Arild Kalkvik (f 1969)
Styremedlem: Elisabeth Herdla Halvorsen (f 1966)
Styremedlem: Ivar Halstvedt (f 1967)
Eiere:
Bergen Kino AS 50%
Trondheim Kino Utvikling AS 50%
I september 1998 så en ny åpen kinokiosk dagens lys hos Prinsen kinosenter i Trondheim. Den het Diva. 20 år etter er Location-kioskene kjent for kundene hos kinoer landet over.
Og det skal feires!
Derfor inviteres nå kinobransjens kvinner og menn til bursdagsfest under Den norske filmfestivalen 2018, tirsdag 21. august, i Haugesund.
Festen finner sted på MS Sandnes, og det loves god stemning med (vi hadde nær sagt selvsagt) trønderrock på den musikalske menyen fra det trondheimsbaserte selskapet.
– Det blir kjente trønderrockere. Det er seks flinke musikere satt sammen for anledningen. De er sett på TV og flere festivaler. Det blir spilt allsidig musikk, lover Location-sjef Oddvar Engan.
– Det er sjelden bransjen opplever noe slikt, mener han.
– Det blir ikke lange festtaler, her skal vi høre god musikk og kose oss!

Adm. direktør Oddvar Engan inne på Locations kontor i Trondheim. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Location har de siste årene gått gjennom store endringer, fra å selve driv og ha ansatte i kioskene, til å bli et franchisekonsept som kinokjeder og selvstendige kinoer kan dra nytte av konseptuelt og innkjøpsmessig.
Dette har medført en dramatisk endring i omsetningen, som så sent som i 2012 var på over 113 millioner kroner, og antall ansatte ble redusert fra ni til 3,6 årsverk, med i alt fire ansatte pr. 2018.
Nå har selskapet én egeneid kiosk igjen, hos kinoen i Sandefjord.
– Dette var en prosess så startet før jeg kom inn. Kinoene ønsket mulighet til å drifte kioskene, og vi måtte tilpasse oss. Sett i ettertid tror jeg det hele gikk veldig bra. Ingen ble arbeidsledige og det var en smidig overgang, sier Oddvar Engan.

Noen av slagordene for Location.
Han beskriver Location anno 2018 som en innkjøpsorganisasjon, og et franchisekonsept.
Selskapet tilbyr kinoene en omfattende kursvirksomhet, rundt 30 i året.
– Dette er mye mer enn et vanlig salgs- og servicekurs, som tidligere bare hadde kioskansatte som målgruppe. Nå kurser vi hele hele kinosenteret, inkludert teknikere, forteller Engan.

LOCATION-TEAMET: (fra venstre): Lars Rundegreen (driftssjef), Hanne Siri Kristensen (driftskoordinator), Oddvar Engan (adm. dir) og Christian Heger (markedssjef). Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Location har pr. våren avtaler med nærmere 100 kinokiosker (96 for å være nøyaktig). Rundt 30 prosent av disse har en såkalt innkjøpsavtale, og de resterende har «modulavtale, som gjør at de får ta del i kampanjene og enda tettere oppfølging.
– Vi forhandler stadig med nye kinoer, men det er ikke noen nye hittil i år. Men i 2017 kom det til åtte-ni stykker, sier Engan.
Selskapet har siden 1. oktober 2014 vært ledet av Oddvar Engan, som var 15 år gammel da han begynte å jobbe innen dagligvare.
Programerklæringen han ga til KINOMAGASINET da han startet i jobben som administrerende direktør var at «Location skal være Norges beste på å utvikle kioskkonseptet og tilpasset dette til det lokale markedet.»
– Grunnlaget for fortsatt suksess og lønnsomhet legges med gode innkjøp. Det gir et forsprang fra start som er vanskelig å ta igjen for konkurrentene. Og store fordeler for våre kunder, hevder han.

Driftskoordinator Hanne Siri Kristensen i Location på hovedkontoret i Trondheim i mars 2016. Foto: John Berge

Ny administrerende direktør i Location fra 1. oktober 2014: Oddvar Engan. Foto: John Berge

2013: Nicolai Martens (t.v.) og Egil Magne Akselsen på Dokkhusets scene i Trondheim for å feire firmaet de satte i gang for femten år siden. Foto: John Berge
Da selskapet feiret forrige jubileum, 15 års-dagen, i august 2013 på hjemmebane i Trondheim.
Da fortalte Egil Magne Akselsen og Nicolai Martens om hvordan det hele startet i 1998.
– Vi prøvde å se på oss selv som kinogjengere. Det viktigste vi fant ut var at vi ville ha selvbetjente kiosker. Den gang var det lukekiosker, fortalte Nicolai Martens.
– Diva het det opprinnelig, men vi skiftet navn veldig fort. Vi hadde gjort dårlig research, da Diva var privatlabelnavnet til Rimi-Hagen.
– Location ble til etter brainstorming hjemme i stua mi, fortalte Egil Magne.
En stor endring skjedde i 2007. Da kjøpte Location opp kioskrettigheten til 38 Freia-kiosker, og fikk da det volumet virksomheten behøvde.
Storslagen fest og festligheter for 20-årsjubilantene DX og Unique
Facebook
RSS