
Kinoklubben er pr. august 2019 nesten dobbelt så stor i antall medlemmer som for to år siden.
Med Once Upon a Time in … Hollywood som høstens første film i klubben har Kinoklubben nylig rundet 36.000 medlemmer.
Det kunne klubbleder Elisabeth Brinch opplyse bransjen under et fagseminar under Den norske filmfestivalen 2019 i Haugesund, tirsdag 21. august.

FILMWEBS INITIATIV: Fordelsklubben Kinoklubb Norge startet opp 2. februar 2016.
Kinoklubben nådde 10.000 medlemmer innen ni måneder, i november 2016, og hadde 18.750 pr. august 2017 og 28.550 pr. august 2018.
Kinoklubben er et produkt fra Filmweb og ble lansert i februar 2016, etter halvannet års planlegging og oppstartsfase.
Håpet var opprinnelig å skaffe 40.000 medlemmer i løpet av 2016, og 100.000 innen år 2018.
– Vi skjønte raskt at det var ambisiøst å få så mange medlemmer i klubben, sier Elisabeth Brinch, som nå gleder seg over «jungeltelegrafen» i forbindelse med medlemsveksten.
– Mange drar med seg venner i klubben fordi de er fornøyd. Og kinoene fått mer og mer tro på klubben. De er flinkere til å reklamere på klubben. I starten ventet de mer på at vi skulle få det til, sier Brinch.

Elisabeth Brinch under Haugesunds-seminaret 2019. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Det er nå snart nitti medlemskinoer. For full oversikt, se her.
Fra starten av har det vært klart at Kinoklubben er spesielt rettet mot kvinner.
Siden starten har over 70 prosent av medlemmene vært kvinner, og status pr. august 2019 er at 74 prosent av medlemmene er kvinner.
73 prosent av medlemmene er over 35 år.
«Vi er der vi har siktet med Kinoklubben. Det er fint å ha filmer som passer menn, mannevennlige filmer,» sa Brinch under seminaret.
Brinch har fått gjennomført en medlemsundersøkelse med en imponerende mengde svar.
I mai 2019 kom det inn 5.710 svar.
Hovedfunnene der viser at over halvparten er fornøyd med filmutvalget, og medlemmene ønsker seg mer spenningsfilmer, drama og komedier.
Mens medlemmene tidligere sa de ønsket seg flere filmer i klubben, er flere nå fornøyd med takten på ti filmer pr. år.
Antall medlemmer som vil ha flere filmer har sunket fra 80 til 53 prosent.
Over halvparten er medlem fordi de får filmene til halv pris, mens nesten hvert fjerde medlem sier at de er med i Kinoklubben fordi de får gode filmanbefalinger og elleve prosent fordi de kan gjøre noe hyggelig sammen med vennene sine.

Høstmenyen fra Kinoklubben presentert av Elisabeth Brinch under Haugesunds-seminaret 2019. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Elisabeth Brinch roste mange av medlemskinoene for å være «superflinke til å arrangere», herunder Lillehammer, Asker, Trondheim, Vika, Gimle, men også Voss kino og Rana kino har nå hatt egne Kinoklubb-arrangement.
De tre neste filmene i Kinoklubben er Quick (27.09.), Wild Rose (11.10) og Håp (22.11.)
Facebook
RSS