
Arild Kalvik svarer på hvorfor Trondheim kino gjør det bra.
– Jeg føler de tingene vi har investert i har vært med på å få besøkstallene opp, sier kinodirektøren til Adresseavisen. (Bak betalingsmur.)
Pr. 30. juni 2018 har Trondheim kino en økning i omsetningen på 9,5 prosent, fra 39,4 til 43,1 millioner kroner, ifølge Film & Kinos statistikk.
Det tilsvarer 368.451 solgte billetter, litt over 7.000 stykker flere enn samme periode i fjor. I antall besøkende er økningen på to prosent.
Kalkvik fremhever overfor lokalavisen godt besøk på den lokale filmen, Trondheimsreisen, som én suksessfaktor.
I tillegg til D-BOX-salen og mer satsing på kvalitetsfilm, i konseptet «Mandagsfilmen».
Andre store kinoer med økning i første halvår 2018 er Fredrikstad kino (3,2 prosent), Aurora kino Fokus i Tromsø (6.7 prosent) og Hamar Kino KF (9,1 prosent).
I Oslo har Nordisk Film Kino sine kinoer (som er én kino i statistikken) sunket med 10,5 prosent. Det er nedgang også i Bergen (11,4 prosent) og Stavanger (11 prosent) ila. første halvår.
Juli-tallene, som er rett rundt hjørnet, vil rette opp noe av nedgangen med filmer som Mamma Mia! The Show Must Go On og Mission: Impossible – Fallout.
Facebook
RSS