
– Tilsvarende prosjekter er gjort med suksess i andre land, så hvorfor ikke gi Kulturmeglerne tilliten? sier direktør Svend B. Jensen i Arthaus – stiftelsen for filmkunst.
Arthaus stiller med den belgiske filmen Kvinne, ukjent (La fille inconnue), som hadde norgespremiere på kino 17. mars 2017, som en av testfilmene i første fase av Nettkino.
– Nettkino er et prosjekt som ønsker å fylle det sorte vinduet mellom kinolanseringen og til da filmen er tilgjengelig på lovlige betalingsplattformer og video, i samarbeid med rettighetshaver og kinoleddet, fastslår Jensen overfor KINOMAGASINET.
– Prosjektet har hatt en trang start, men det er lagt ned mye godt arbeid, mener han.
– Det er synd at ikke flere kinoer er med. Selv om jeg kan orstå at kinoer er skeptiske, tror jeg det er viktig å være litt åpen for nye måter å tenke filmens livsløp på.
– Arthaus er først og fremst en kinofilm distributør som skal lansere spennende filmkunst fra hele verden på kino. Det er kino vi jobber med og det er der vår innsats ligger. Men endel av våre filmer får et veldig kort liv på kino. Det er synd at de blir liggende lenge i limbo før de kommer på lovlige betalingsplattformer og fysisk video. Vi må se på muligheter for å komme det til livs. Og da kan Nettkinoprosjektet være spennende.
– Apropos video: hvordan er dette markedet for dere?
– Vi har et godt samarbeid med Star Media Entertainment, og enn så lenge utgis alle våre filmer på DVD, og når økonomien tillater det også på Blu-ray. Dette gjøres også mye på grunn av tilskuddsordning som Norsk filminstitutt nå forvalter. Uten denne ordningen hadde det vært vanskelig. Om vi selger i gjennomsnitt 2.000 eksemplarer av hver film er vi fornøyde.
– Hvilke titler skiller seg ut?
– Studio Ghibli-filmene har et stabilt godt fysisk salg. Studio Ghibli tillater ikke at filmene deres vises på nettet. Derfor er det et godt fysisk videomarked for disse filmene.
Facebook
RSS