• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Den vesle kinotekniske utfordreren

Dan Hugo Marki Fuhlendorff (30) er en av de mindre kinotekniske leverandørene i norsk kinobransje. Han er daglig leder i Kino & AV Teknikk AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Den vesle kinotekniske utfordreren
John Berge
10. april 2014

Kino & Av Teknikk AS
Sum driftsinntekter 2012: 3,4 mill.
Driftsresultat 2012: 420.000
Daglig leder: Dan Hugo Marki Fuhlendorff (f 1984)
Styrets leder: Thomas Ørbeck Warpe (f 1965)
Varamedlem: Lars Georg Nygaard (f 1962)

Kilde: Proff.no

LIER: Hugo Fuhlendorff (30) vokste opp med en pappa som er en av nestorene innenfor norsk kinoteknisk bransje. Nå driver Hugo for seg selv.

Kino & AV Teknikk AS er den vesle utfordreren i en kinoteknisk bransje som domineres av store aktører som Unique Cinema Systems (UCS) og Videvox.

Hugo Fuhlendorff tar imot KINOMAGASINET i det som for firmaet og ham er nye, men velkjente lokaler, i Ringeriksveien 20 i Lier utenfor Drammen.

Det var her hans far, Dan Fuhlendorff, i sin tid – for 20 år siden – startet og drev Norsk kinoteknikk. Og det var herfra Unique Cinema Systems – etter oppkjøpet av nettopp Norsk kinoteknikk – helt inntil nylig hadde sine lokaler. Nå er Kino & AV Teknikk AS på plass.

Hugo er oppvokst i Lier – og er fortsatt bosatt der, nå med kone og barn.

INN MED «MORSMELKEN»

– Det blir riktig å si at jeg kom inn i bransjen via min far, så jeg har hengt meg på. Jeg begynte å jobbe for ham da jeg var ferdig med videregående, i 2003. I januar 2007 ble vi kjøpt opp av Unique – og jeg og min far begynte hos de.

Ila. 2000-tallet utdannet Hugo Fuhlendorff som lydtekniker hos NISS.

– I september 2011 sa jeg opp hos UCS. Etter en karantenetid, startet jeg Kino & AV Teknikk i februar 2012.

– Hvorfor begynte du for deg selv?

– Jeg sluttet fordi jeg syntes det var noe ustrukturert for meg. Jeg hadde fått en datter, og trengte mer fastlagte dager. Det var mye hastejobber, plutselig måtte jeg reise langt hjemmefra noen dager. Jeg ønsket mer frihet til å planlegge bedre frem i tid. Og det året giftet jeg meg og fikk barn.

Fuhlendorff sier at siden kinobransjen var det han hadde jobbet med, hele livet, var det naturlig å fortsette.

– Jeg synes det er en forferdelig moro bransje. Det er ekstremt variert!

UTEARBEID & SONY-SAMARBEID

Helst sitter han minst mulig på kontoret. Det er ute i felten det skjer, og hvor inntektene genereres.

– Det var spennende å starte for seg selv, men ikke skummelt. Man får seg alltid et oppdrag. Om du ikke er kresen. Hadde det ikke gått, er vel det verste som kunne skjedd at man søker seg jobb på Kiwi og sitter kassen der til du finner noe annet. Men å drive for meg selv var veldig nytt for meg. Jeg hadde ikke drevet bedrift før. Men jeg fikk mye hjelp av Thomas Warpe. Han ble med som medeier.

– Hvordan gikk startperioden?

– Det gikk eksepsjonelt bra. Jeg var ganske heldig. Jeg fikk et nært forhold til Sony på digitalteknisk delen. Jeg er en av de få kinoteknikerne i landet som har vært glad i Sony-utstyret. Tore Mortensen i Sony ga meg muligheter. Da Sonys kursholder sluttet, ville de ha en annen vri med kursholderne. De hyret inn bransjeeksperter, som ikke bare kan et produkt, men også konkurrentene. Jeg kan relatere til Christie og Barco. De første oppdragene jeg fikk var kurs for Sony, og så ballet det på seg. Ved hjelp av holde kursene, stiftet jeg også bekjentskap med masse firma i Europa. I 2013 var jeg med på Sony-utrullingen av 300 maskiner i Tyskland, med teknisk ekspertise. Da reiste jeg T/r Oslo-Tyskland ila. seks mnd.

– Hva sa kona da?

– Vi snakket mye om det, men var enige om at det var dette som trengs for å få i gang butikken. Det var jo i en kortere periode. Jeg reiste ned mandag, og kom hjem sent torsdag eller tidlig fredag.

– Fikk du frisket opp skoletysken?

– Hehe, nei, det var bare enkeltord jeg fikk lirt av meg.

NORSKE OPPDRAG

I Norge har det også blitt flere oppdrag, men Kino & AV Teknikks mann må medgi at han ennå har tilgode å ha levert en digital kinoserver eller projektor.

– Jeg gir anbud og prøver meg, men konkurransen er hard. Jeg merker at konkurrentene har eksistert lengre og sikkert har bedre priser i utgangspunktet. Så det er vanskelig å komme inn på de store jobbene. Men jeg kan levere alle merker.

– Er du godt nok kjent da?

– Kinoene vet om meg, de får anbudene mine. Men jeg er ny både i det å lage tilbud og hvor jeg skal legge meg prismessig. Bransjen er ikke stor. Jungeltelegrafen fungerer ganske bra. Det er kinoer som ikke har fått med seg at jeg har startet, men de får det vel med seg når KINOMAGASINET nå skriver om meg, sier gründeren og smiler bredt.

Hugo Fuhlendorff sier han har en trofast kundekrets, som han jobber tett med og mange av kundene har Sony-utstyr.

Kino & AV Teknikk har levert lydanlegg hos Stavanger kino og Fredrikstad kino. Han driver også med mye vedlikeholdsservice og optimaliserer projektorer.

LED-BELYSNING

En annen satsing og vekstområde er belysning. 80 prosent av all kinobelysning er utdatert og basert på nå forbudte glødelamper.

– Her gjør vi utskiftning til LED. God dimming ned til null av LED-pærer, er vanskelig å få til. Vanlige elektrikere skjønner ikke hvorfor det er viktig å dimme helt ned i en kinosal. Men dette kan jeg og min samarbeidspartnere, Luminator og Oslo Lighting Company.

– Det kuleste oppdraget må være det vi fikk i august 2012, med ny belysning på Colosseum 1. Det var ferdig til åpningen av Hobbiten 12.12.2012. Det dreide seg om lysene opp mot kuppelen. Det var gamle kraftige spotter med 1000 W halogenpærer. De røk hele tiden. Det var lite og årlig lys.Her skiftet vi til LED.

Neste oppdrag på trappene for Kino & AV Teknikk? Flere. Men et er spesielt gjev. Da skal unge Fuhlendorff legge opp ny salbelysning hos Drammen kino.

Hugo Fuhlendorffs bror, Joakim Marki Fuhlendorff, jobber også i Kino & AV Teknikk.

Hugo Fuhlendorff er daglig leder i Kino & AV Teknikk AS. Foto: John Berge, KINOMAGASINET © På plass i Ringeriksveien 20 i Lier utenfor Drammen. – Jeg hadde ikke drevet bedrift før. Men jeg fikk mye hjelp av Thomas Warpe. Han ble med som medeier, forteller
KINOMAGASINET © Joakim Marki Fuhlendorff vedlikeholder en Sony SRX-R320. Foto: Kino & AV Teknikk AS.
Relaterte sakerKinoTeknologi
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
10. april 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoTeknologi

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Danskene får verdens andre moderne THX-kino

John Berge8. april 2021
Les mer

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Førstegangsreisende til CinemaCon
Finnkino valgte «Producer» fra AAM