
Kino & Av Teknikk AS
Sum driftsinntekter 2012: 3,4 mill.
Driftsresultat 2012: 420.000
Daglig leder: Dan Hugo Marki Fuhlendorff (f 1984)
Styrets leder: Thomas Ørbeck Warpe (f 1965)
Varamedlem: Lars Georg Nygaard (f 1962)
Kilde: Proff.no
LIER: Hugo Fuhlendorff (30) vokste opp med en pappa som er en av nestorene innenfor norsk kinoteknisk bransje. Nå driver Hugo for seg selv.
Kino & AV Teknikk AS er den vesle utfordreren i en kinoteknisk bransje som domineres av store aktører som Unique Cinema Systems (UCS) og Videvox.
Hugo Fuhlendorff tar imot KINOMAGASINET i det som for firmaet og ham er nye, men velkjente lokaler, i Ringeriksveien 20 i Lier utenfor Drammen.
Det var her hans far, Dan Fuhlendorff, i sin tid – for 20 år siden – startet og drev Norsk kinoteknikk. Og det var herfra Unique Cinema Systems – etter oppkjøpet av nettopp Norsk kinoteknikk – helt inntil nylig hadde sine lokaler. Nå er Kino & AV Teknikk AS på plass.
Hugo er oppvokst i Lier – og er fortsatt bosatt der, nå med kone og barn.
INN MED «MORSMELKEN»
– Det blir riktig å si at jeg kom inn i bransjen via min far, så jeg har hengt meg på. Jeg begynte å jobbe for ham da jeg var ferdig med videregående, i 2003. I januar 2007 ble vi kjøpt opp av Unique – og jeg og min far begynte hos de.
Ila. 2000-tallet utdannet Hugo Fuhlendorff som lydtekniker hos NISS.
– I september 2011 sa jeg opp hos UCS. Etter en karantenetid, startet jeg Kino & AV Teknikk i februar 2012.
– Hvorfor begynte du for deg selv?
– Jeg sluttet fordi jeg syntes det var noe ustrukturert for meg. Jeg hadde fått en datter, og trengte mer fastlagte dager. Det var mye hastejobber, plutselig måtte jeg reise langt hjemmefra noen dager. Jeg ønsket mer frihet til å planlegge bedre frem i tid. Og det året giftet jeg meg og fikk barn.
Fuhlendorff sier at siden kinobransjen var det han hadde jobbet med, hele livet, var det naturlig å fortsette.
– Jeg synes det er en forferdelig moro bransje. Det er ekstremt variert!
UTEARBEID & SONY-SAMARBEID
Helst sitter han minst mulig på kontoret. Det er ute i felten det skjer, og hvor inntektene genereres.
– Det var spennende å starte for seg selv, men ikke skummelt. Man får seg alltid et oppdrag. Om du ikke er kresen. Hadde det ikke gått, er vel det verste som kunne skjedd at man søker seg jobb på Kiwi og sitter kassen der til du finner noe annet. Men å drive for meg selv var veldig nytt for meg. Jeg hadde ikke drevet bedrift før. Men jeg fikk mye hjelp av Thomas Warpe. Han ble med som medeier.
– Hvordan gikk startperioden?
– Det gikk eksepsjonelt bra. Jeg var ganske heldig. Jeg fikk et nært forhold til Sony på digitalteknisk delen. Jeg er en av de få kinoteknikerne i landet som har vært glad i Sony-utstyret. Tore Mortensen i Sony ga meg muligheter. Da Sonys kursholder sluttet, ville de ha en annen vri med kursholderne. De hyret inn bransjeeksperter, som ikke bare kan et produkt, men også konkurrentene. Jeg kan relatere til Christie og Barco. De første oppdragene jeg fikk var kurs for Sony, og så ballet det på seg. Ved hjelp av holde kursene, stiftet jeg også bekjentskap med masse firma i Europa. I 2013 var jeg med på Sony-utrullingen av 300 maskiner i Tyskland, med teknisk ekspertise. Da reiste jeg T/r Oslo-Tyskland ila. seks mnd.
– Hva sa kona da?
– Vi snakket mye om det, men var enige om at det var dette som trengs for å få i gang butikken. Det var jo i en kortere periode. Jeg reiste ned mandag, og kom hjem sent torsdag eller tidlig fredag.
– Fikk du frisket opp skoletysken?
– Hehe, nei, det var bare enkeltord jeg fikk lirt av meg.
NORSKE OPPDRAG
I Norge har det også blitt flere oppdrag, men Kino & AV Teknikks mann må medgi at han ennå har tilgode å ha levert en digital kinoserver eller projektor.
– Jeg gir anbud og prøver meg, men konkurransen er hard. Jeg merker at konkurrentene har eksistert lengre og sikkert har bedre priser i utgangspunktet. Så det er vanskelig å komme inn på de store jobbene. Men jeg kan levere alle merker.
– Er du godt nok kjent da?
– Kinoene vet om meg, de får anbudene mine. Men jeg er ny både i det å lage tilbud og hvor jeg skal legge meg prismessig. Bransjen er ikke stor. Jungeltelegrafen fungerer ganske bra. Det er kinoer som ikke har fått med seg at jeg har startet, men de får det vel med seg når KINOMAGASINET nå skriver om meg, sier gründeren og smiler bredt.
Hugo Fuhlendorff sier han har en trofast kundekrets, som han jobber tett med og mange av kundene har Sony-utstyr.
Kino & AV Teknikk har levert lydanlegg hos Stavanger kino og Fredrikstad kino. Han driver også med mye vedlikeholdsservice og optimaliserer projektorer.
LED-BELYSNING
En annen satsing og vekstområde er belysning. 80 prosent av all kinobelysning er utdatert og basert på nå forbudte glødelamper.
– Her gjør vi utskiftning til LED. God dimming ned til null av LED-pærer, er vanskelig å få til. Vanlige elektrikere skjønner ikke hvorfor det er viktig å dimme helt ned i en kinosal. Men dette kan jeg og min samarbeidspartnere, Luminator og Oslo Lighting Company.
– Det kuleste oppdraget må være det vi fikk i august 2012, med ny belysning på Colosseum 1. Det var ferdig til åpningen av Hobbiten 12.12.2012. Det dreide seg om lysene opp mot kuppelen. Det var gamle kraftige spotter med 1000 W halogenpærer. De røk hele tiden. Det var lite og årlig lys.Her skiftet vi til LED.
Neste oppdrag på trappene for Kino & AV Teknikk? Flere. Men et er spesielt gjev. Da skal unge Fuhlendorff legge opp ny salbelysning hos Drammen kino.
Hugo Fuhlendorffs bror, Joakim Marki Fuhlendorff, jobber også i Kino & AV Teknikk.


Facebook
RSS