Den store kvinnefilmen

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom

Regissør Yngvild Sve Flikke jobber i NRK, men drømte om å lage spillefilm. Med utgangspunkt i Gunnhild Øyehaugs roman Vente, blinke, ble resultatet filmen Kvinner i for store herreskjorter.

Romanen kunne ikke filmatiseres på vanlig vis, grunnet fortellerteknikken. Derfor er filmversjonen «fritt etter» boken, med ca. 30 % av bokens innhold, og en ny karakter er oppdiktet. Sve Flikke og Øyehaug skrev filmmanuset sammen.

– Vi måtte gjøre noen grep. Mange har sagt at boken ikke kan filmatisere, men det var jeg ikke redd for, fastslår regissøren til KINOMAGASINET.

MANGE ÅRS ARBEID

Det var allerede høsten 2009 at Yngvild Sve Flikke ringte romanforfatteren og foreslo en filmversjon.

– Jeg ringte henne først for å høre om det var greit at jeg skrev et manus, og om hun ville være med å skrive, siden det ville være best. Hun sa ja til det. Vi har gjort dette ved siden av andre jobber.

– Jeg hadde en idé om at jeg ville lage en film med flere karakterer og som handlet om kvinner. Jeg satt og tenkte på det ved siden av fulltidsjobben i NRK. Så leste jeg boken. Det var filmen jeg ville se og lage, som hadde både tematikken og humoren og overskuddet som boken har. Den har en energi og lekenhet.

GJENKJENNELSESEFFEKTEN

Hovedrolleinnehaver Inga Ibsdotter Lilleaas sier at hun kjente seg litt igjen i den desperate famlingen til litteraturstudenten Sigrid, og beskriver den som «en veldig kul rolle.»

De to andre kvinnerollene er trelastarbeideren Agnes (Anne Kringsvoll), som tror hun er døden nær, og kunsteren Trine (Henriette Steenstrup), som venter på det store gjennombruddet. De er alle tre på desperat jakt etter seg selv og lykken, heter det i filmens presseskriv. Filmen er innspilt i Trondheim.

SJANGERVALG

– Vi har slitt med sjangeren, medgir Yngvild Sve Flikke.

– Er det greit å kalle filmen en komedie? Men det er ikke slap-stick. Det er et tragikomisk forhold en ung studine på 23 år og en etablert forfatter har, og annerledes vennskap mellom to voksne damer.

– Det er jo nok av filmer om unge menn i hovedstaden. Så bra med en kvinnefilm fra trønderhovedstaden?

– Menn er overrepresenterte innen manus og regi, så det er bra flere kvinner får slippe til. Man vil fortelle historiene fra sitt ståsted. Det handler om blikket. Vi syntes det var viktig å få utstilt dette blikket på den unge, yndige kvinnen, og ikke sett fra mannens ståsted.

– Det handler om hvordan man hele livet prøver å finne seg til rette og finne ut av ting. Det skjer ikke bare, det er en kontinuerlig prosess. Om man er 23 år, eller midt i livet og gravid uten at man vil det, eller eldre og merker det at det nærmer seg slutten og kjenner på det. Det hele i en selvironisk og humoristisk tone.

OGSÅ MORO FOR GUTTENE

– Hvordan få guttene til å se denne?

– De må kjenne sin besøkelsestid. Noen ganger må også damen få bestemme hvilken film man skal se. Det kan ikke bare være action hver fredag kveld. Jeg tenker at det er en kjempemorsom film også for gutter, med en mannlig hovedkarakter mange vil kjenne seg igjen i. Man må være nysgjerrig på hverandre.

– Hva kan du si om tittelen?

– Jeg liker Vente, blinke, men det var viktig å signalisere at du ikke får se boken. En stor del av boka sitter Sigrid og skriver om teksten Kvinner i for store herreskjorter. Så det passet bra. Boken er karakterers tanker. Men Inga Ibsdotter Lilleaas i hovedrollen klarer å gi den følelsen av en person som tenker. Hun er kjempeflink og tilstedeværende i rollen.

Opprinnelig publisert i KINOMAGASINET 2•2015.

Meld deg på KINOMAGASINETs nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev med jevne mellomrom