• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOTEKNIKK

Dårlig markedsføring av Dolby Atmos

BEST I DOLBY ATMOS-MARKEDSFØRINGSTEST: SF Kino Sandvika, SF Kino Stavanger og Trondheim Kino. Men ingen markedsføring av lydssystemet hos Kristiansand Kino, Bergen Kino, Notodden Kino og Sortland Kino. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Dårlig markedsføring av Dolby Atmos
John Berge
26. mai 2014

Norske kinoer med Dolby Atmos:
(Antall saler i parantes – i kronologisk rekkefølge fra installasjonstidspunkt)
Kristiansand (1)
SF Kino Sandvika (1)
SF Kino Stavanger (1)
Trondheim Kino (1)
Bergen kino (1)
Notodden kino (2)
Sortland kino (1)

Kommende norske kinoer med Dolby Atmos:
Filmens hus (1)
Kvinesdal (1)
Fosnavåg (1)

Dolby Atmos gir filmskaperne muligheten til å plassere nøyaktig så mange som 128 lyder fordelt på 64 separate lydkanaler. Det er en god del flere enn konvensjonelle 5.1, 7.1 eller 9.1-baserte systemer.

Den største forbedringen med lydsystemet Dolby Atmos, foruten enda mer nøyaktig plassering av lydene, er muligheten til lyd overfra, i taket. Det gir store muligheter til mer nøyaktig å plassere lyd fra objekter som flyr forbi – som flyvefiskene i Life of Pi – eller fly, helikoptre, fugler, bølger, vind og så videre.

Kilde: KINOMAGASINET/John Berge

De har brukt store beløp på å ha landets beste kinolyd. Men flere av kinoene i Norge som har Dolby Atmos forteller ikke kundene sine om at filmene vises i lydformatet.

Dette viser en undersøkelse som KINOMAGASINET har foretatt ila. vinteren og våren.

Et eksempel er storfilmen 300: Rise of An Empire. Da vi sjekket nettsidene til landets Dolby Atmos-kinoer, var det ingen av kinoene med Dolby Atmos-saler som fortalte om at nettopp denne filmen kunne høres med den beste kinolyden.

Vi gjorde SF Kino Sandvika oppmerksom på det, da vi likevel skulle se filmen i Dolby Atmos hos dem, og da oppdaterte de nettsiden sin ila. første visningshelg.

Nylig sjekket vi storfilmen X-Men: Days of Future Past, som ifølge distributøren Fox Norway leveres i Dolby Atmos til de som har dette lydsystemet.

Situasjonen var da noe bedre. Både SF Kino Sandvika og SF Kino Stavanger forteller om Dolby Atmos tydelig på nettsidene, og det samme gjør Trondheim Kino.

Men hos Kristiansand Kino (for øvrig landets første Dolby Atmos-kino), Bergen Kino, Notodden Kino og Sortland Kino, er det ingen opplysninger om at filmen vises i Dolby Atmos.

Både Kristiansand Kino og Notodden Kino, som er de to kinoene kontaktet for en kommentar, legger seg langflate.

Nyansatt kinodirektør Kim Skarning Andersen hos Kristiansand Kino (KinoSør) sier dette har han ikke vært bevisst på.

– Hvorfor forteller du ikke kundene dine om at filmer du har på programmet vises i Dolby Atmos?

– Jeg har ikke tenkt så nøye over at det ikke står på nettsidene våre. Men det bør vi absolutt gjøre. Men jeg er usikker hvor mye effekt det har å fortelle det. Det er ikke veldig lett å forklare folk, som ikke er lydnerder, hva det er – bortsatt fra at de skjønner at det er god lyd. Det står litt generelt om Dolby Atmos på nettsidene, da.

– Forbrukerne blir i allefall ikke klar over hva det er, om du ikke forteller dem hvilke filmer som vises med Dolby Atmos?

– Vi må forklare bedre hva som er et state of the art lydsystem, fastslår Skarning Andersen.

Anita Kristiansen er ansvarlig for Notodden Kino.

– Vi skriver det i annonsene, men jeg må innrømme at det har vært lite tid til markedsføring på nett, men at jeg har hatt det i bakhodet. Men selvfølgelig må det markedsføres til kundene.

– Men nå blir det i orden, siden KINOMAGASINET minner oss på det. Man skal ikke se bort fra at det fikses ila. dagen!

En av de flinke guttene i klassen, SF Kino ved programsjef Lars Fuglevik, medgir at kjeden for inntil nylig ikke informerte om ting så bra som de nå gjør.

– Vi har savnet materiell fra Dolby. Det har også vært manglende avklaringer fra distributørene, om hva som kommer og hva vi kan forvente, siden vi ikke har vært så mange som kan kjøre Dolby Atmos. Det er fritt opp til distributøren om de ønsker å levere Dolby Atmos-lydsporet. Vi opplever en mye mer positiv innstilling til Dolby Atmos fra deres side nå. Heldigvis er det nå flere kinoer av en viss størrelse som vil ha Dolby Atmos, så nå er det mye mer på skinner. Det har vært en prosess, men ting er nå mer på plass. Nå kan jeg i stor grad forholde meg til Dolbys liste over kommende Atmos-filmer, forteller Fuglevik.

– Hva med å fortelle også om hvilke filmer som settes opp i 2K eller 4K, det ser vi ingen kinoer som gjør!

– Dette begrepet er for teknisk avansert for folk flest, mener Fuglevik.

– Men vi kan aldri informere nok, det må vi ha med oss hele veien. Det er mye vi må prioritere bort i annonser. Aldersgrense og lengde er viktigst. Vi må være selektive hva vi velger ut, men det er mye større spillerom på nettsidene og Facebook, selvsagt.

– Vil vi ha et eget EDI-nummer på Atmos-filmene, sier kinodirektør Elisabeth Halvorsen i Bergen Kino.

– Det har vi spilt inn overfor distributørene, sier hun.

– Senest i dag mandag 26. mai har vi hatt dette på agendaen, sier hun, og legger til at man nå kan se informasjonen på kinoens nettsider.

Halvorsen mener at det er viktig at informasjonen vises.

Kim Skarning Andersen er kinosjef i KinoSør AS. Foto: John Berge. Montasje: Per Mork. Kim Skarning Andersen er kinosjef i KinoSør AS. Foto: John Berge. Montasje: Per Mork.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOTEKNIKK
26. mai 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINOTEKNIKK

Danskene får verdens andre moderne THX-kino

John Berge8. april 2021
Les mer

Hvordan bygge kinosaler, ifølge Rolv Gjestland

John Berge5. september 2020
Les mer

Elverum kulturhus går for Dolby Atmos i begge kinosalene

John Berge27. november 2019
Les mer

Bergen kino lanserer D-BOX

John Berge9. september 2019
Les mer

Alcons med ny «immersive sound»-høyttaler

John Berge2. mai 2019
Les mer

Både Sony og Cinionic med nye PLF-format

John Berge4. april 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Full streik i Hollywood – hva blir konsekvensene?
    FILMSTUDIO3. mai 2023
  • Trailer: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One
    TRAILER19. mai 2023
  • Trailer: Dune: Part Two
    TRAILER3. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmens hus får Dolby Atmos
OK: Ikke Dolby Atmos med det første