
LAS VEGAS: Teknisk kinoansvarlig i Norsk Filminstitutt, Jan Eberholst Olsen, var i år på sitt fjerde CinemaCon av i alt fire arrangementsår. Han liker messen bedre enn forgjengeren, ShoWest.
– CinemaCon er den viktigste bransjemessen for meg som jobber med kinoteknikk. Det å møte leverandører face-to-face, få se og høre nye produkter og høste erfaring fra kollegaer som jobber med akkurat det samme som deg, er veldig viktig. Jeg synes CinemaCon er bedre enn sin forgjenger ShoWest.
Eberholst Olsen mener også den amerikanske messen er mer nyttig enn den europeiske:
– For oss som fortsatt jobber med analog kinoteknikk – i tillegg til dagens digitale teknologi – er CinemaCon klart å foretrekke, da messehallen har mange flere utstillere som er relevante for oss enn CineEurope.
– Hva var de mest nyttige tingene du lærte?
– Laserprojeksjon og demonstrasjoner av 3D med like lysverdier som i 2D var veldig nyttig. Utviklingen her har gått fort, selv om prisnivået foreløpig ligger utenfor rekkevidde for de fleste kinoer.
– Hva fikk du med deg av seminarer, utstillinger og slike ting?
– Jeg synes demonstrasjonene fra Christie, Dolby og Sony – i messehallen og demorommene – var veldig interessante. Barco viste fram sine nyheter i en ordentlig kino nede på et multipleks ved South Point som var veldig bra. Ikke minst 4K 2D 60 fps var spennende å se. ICTA-seminaret om «Immersive Audio» var veldig lærerikt, og en type seminar det gjerne kunne vært flere av.
– Dybdeintervjuet med Christopher Nolan var også veldig bra. Vi fikk sjeldent gode svar fra en regissør som sier rett ut at både i opptak og ved projeksjon er analog film fortsatt milevis bedre enn digital teknologi.
– Hva synes du om studiopresentasjonene i The Colosseum på Caesars Palace?
– Studiopresentasjonene kan for mange virke støyende og uinteressante, men er en viktig påminnelse at vi som kino er siste ledd i filmkjeden, det være seg blockbustere eller smalere filmer. Det er gøy når Hollywood feirer seg selv, spesielt når det gjør det med glimt i øyet. Et høydepunkt for meg var Clint Eastwood noen få meter foran meg på scenen.
Jan Eberholst Olsen oppfordrer alle kinoer, spesielt de med oppegående teknisk avdeling, til å sende sine ansatte på CinemaCon.
– Det er veldig viktig at vi som jobber i dette svært spesialiserte feltet har en møteplass for å dele erfaringer i en bransje som nå er inne i en rivende tekniske utvikling.
Facebook
RSS