
Han selger kinoreklame, men helst ville han nok levd på Tatooine og vært med i en Star Wars-film. Møt mannen vi ikke nøler med å utnevne til Chewbaccas ukjente tvillingbror!
Navn: Gareth Williams
Alder: 42
Stilling: Salgs- og markedsdirektør, CAPA Kinoreklame AS
Tid i bransjen: Siden januar 2004
– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i bransjen.
– Min utdanningsbakgrunn er typisk engelsk, nemlig å få en grad i en disiplin, «Politcs & International Relations», og så ender man opp i et helt annet felt, reklame og Media! Og det er der jeg har jobbet de siste 20 årene, både i Storbritannia og Norge. Jeg startet i CAPA for ti år siden som en produktsjef, og underveis har jeg hatt roller som stragegisk rådgiver, markedsjef og nå salgs- og markedsdirektør. Kino i en mer kommersiell form har vært mitt liv de siste ti årene, og det kunne ikke ha fungert bedre!
– Hvilken film er den beste du har sett?
– Jeg er en sucker for en god sci-fi-film og spesielt alt med en liten grønn mann kalt Yoda i det! Jeg kan ikke vente på de nye Star Wars-filmene.
– Hvor mange filmer ser du i uken?
– 2 eller 3, på TV eller på kino.
– Hva gjør du for å promotere film?
– Min viktigste rolle, fra en ansatts ståsted, er først og fremst å fremme kino som et effektivt medium for annonsører. Derfor er mitt utgangspunkt å fremme film- og kinotitting hver eneste dag. Utenom jobben, er det er ingenting bedre enn en personlig anbefaling av hvor bra eller dårlig en film er … word of mouth – eller jungeltelegrafen på norsk – er kraftigere enn noen filmanmeldelse. Jeg beklager til alle filmjournalister der ute, men det er bare min mening.
– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen eller et VOD-tilbud.
– En kombinasjon av kino og VOD er mine foretrukne valg. TV er bare for langt bak fra et film synspunkt.
– Foretrekker du 3D på kino eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?
– Hvis jeg går på kino med barna vil det ofte være 3D, selv om de trenger noen bedre tilpassede briller for barn.
– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?
– Kino handler om oppfattelsen av det: jo større jo bedre, jo høyere, jo bedre, jo flere folk, jo bedre … Det er den opplevelsen, det er eventyr og selvfølgelig, det er popcorn. Men selvfølgelig, du må få deg selv (og barna) ut – og det er ingenting verre enn å ha noen med stort hår sittende rett foran deg! Hjemme handler det selvfølgelig om bekvemmelighet, men du føler alltid det er utdatert. Selv med alle de nye mulighetene vi nå har til å se på filmer, er de fortsatt uker eller måneder bak kinoen og for noen som jobber i bransjen vil det alltid være negativt.
– Hvem er favorittregissørene dine?
– Alle som har hatt eller vil ha noe å gjøre med en Star Wars-film.
– Favorittskuespillerne?
– Det er for mange til å nevne, men fyren som spilte Chewbacca hadde noen flotte linjer!
– Hvor drar du helst på ferie?
– Det er alltid noen turer tilbake til England i løpet av året, men jeg liker en tur til USA så ofte som mulig – Disney World neste!
– Hvilke filmer ser du mest frem til i 2014?
– Dawn of the Planet of the Apes.
– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?
– Typiske amerikanske serier som The Walking Dead og True Detective er bare noen av mine favoritter, for det meste via streaming tjenester.
– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?
– Så lenge kinoen har fordelen når det gjelder lanseringstidspunkt, så vil kino alltid være en populær aktivitet. Hvis de mister den eller den eroderes ytterligere med nye konkurrenter i markedet, blir hovedutfordringen å sørge for at et en kinotur er en behagelig, hyggelig og rimelig opplevelse.
– Hva kjennetegner ditt firma?
– En innovatør i kinoreklamebransjen.
– Hva er ditt beste kinominne/opplevelse i hele livet?
– Oi, har det vært så mange, bare den ene? Jeg må innrømme, en nylig tur til en VIP kino i London der vi satt og så filmen, mens vi nøt et godt måltid og drikke var litt av en opplevelse. Vi trenger noe sånt her i Norge, fortrinnsvis i Drammen der jeg bor!
– Hvor fornøyd er du med Film & Kino og hvilke innspill har du på endringsprosessen for organisasjonen?
– Min eneste kommentar her er at jeg skulle ønske de ville gjøre mer i form av markedsføring av kinoopplevelsen til et bredere publikum … bli sett og hørt mer. Jeg er stolt av mediet jeg jobber i, og jeg vil at alle skal vite hvor bra det er.
– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET?
– Selvfølgelig, med min jobb i tankene, vil jeg gjerne se flere artikler om hvordan annonsørene bruker kino og hvordan film- og kinobransjen kan ha nytte av å omfavne en mer kommersiell tilnærming. Flere varemerker ønsker å knytte seg til kinoopplevelsen, så hvorfor ikke svare på den etterspørselen … det er en vinn-vinn-situasjon for alle.
– Hva synes du om KINOMAGASINET?
– KINOMAGASINET er en sårt tiltrengt ressurs for en bransje som trenger å skape mer støy i et stadig mer rotete mediemarkedet.
Facebook
RSS