• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

HURTIGSPOLING

Chewbaccas ukjente tvillingbror

Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Chewbaccas ukjente tvillingbror
John Berge
John Berge
14. februar 2014

Han selger kinoreklame, men helst ville han nok levd på Tatooine og vært med i en Star Wars-film. Møt mannen vi ikke nøler med å utnevne til Chewbaccas ukjente tvillingbror!

Navn: Gareth Williams
Alder: 42
Stilling: Salgs- og markedsdirektør, CAPA Kinoreklame AS
Tid i bransjen: Siden januar 2004

– Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn og hvordan du havnet i bransjen.

– Min utdanningsbakgrunn er typisk engelsk, nemlig å få en grad i en disiplin, «Politcs & International Relations», og så ender man opp i et helt annet felt, reklame og Media! Og det er der jeg har jobbet de siste 20 årene, både i Storbritannia og Norge. Jeg startet i CAPA for ti år siden som en produktsjef, og underveis har jeg hatt roller som stragegisk rådgiver, markedsjef og nå salgs- og markedsdirektør. Kino i en mer kommersiell form har vært mitt liv de siste ti årene, og det kunne ikke ha fungert bedre!

– Hvilken film er den beste du har sett?

– Jeg er en sucker for en god sci-fi-film og spesielt alt med en liten grønn mann kalt Yoda i det! Jeg kan ikke vente på de nye Star Wars-filmene.

– Hvor mange filmer ser du i uken?

– 2 eller 3, på TV eller på kino.

– Hva gjør du for å promotere film?

– Min viktigste rolle, fra en ansatts ståsted, er først og fremst å fremme kino som et effektivt medium for annonsører. Derfor er mitt utgangspunkt å fremme film- og kinotitting hver eneste dag. Utenom jobben, er det er ingenting bedre enn en personlig anbefaling av hvor bra eller dårlig en film er … word of mouth – eller jungeltelegrafen på norsk – er kraftigere enn noen filmanmeldelse. Jeg beklager til alle filmjournalister der ute, men det er bare min mening.


– Foretrekker du å se en film på kino, BD eller DVD i hjemmekinoen eller et VOD-tilbud.

– En kombinasjon av kino og VOD er mine foretrukne valg. TV er bare for langt bak fra et film synspunkt.

– Foretrekker du 3D på kino eller i hjemmekinoen, eller ikke i det hele tatt?

– Hvis jeg går på kino med barna vil det ofte være 3D, selv om de trenger noen bedre tilpassede briller for barn.

– Hva er fordelen og minus med kino og det samme med hjemmekino?

– Kino handler om oppfattelsen av det: jo større jo bedre, jo høyere, jo bedre, jo flere folk, jo bedre … Det er den opplevelsen, det er eventyr og selvfølgelig, det er popcorn. Men selvfølgelig, du må få deg selv (og barna) ut – og det er ingenting verre enn å ha noen med stort hår sittende rett foran deg! Hjemme handler det selvfølgelig om bekvemmelighet, men du føler alltid det er utdatert. Selv med alle de nye mulighetene vi nå har til å se på filmer, er de fortsatt uker eller måneder bak kinoen og for noen som jobber i bransjen vil det alltid være negativt.

– Hvem er favorittregissørene dine?

– Alle som har hatt eller vil ha noe å gjøre med en Star Wars-film.

– Favorittskuespillerne?

– Det er for mange til å nevne, men fyren som spilte Chewbacca hadde noen flotte linjer!

– Hvor drar du helst på ferie?

– Det er alltid noen turer tilbake til England i løpet av året, men jeg liker en tur til USA så ofte som mulig – Disney World neste!

– Hvilke filmer ser du mest frem til i 2014?

– Dawn of the Planet of the Apes.

– Hva slags TV-serier foretrekker du og hvordan ser du på de – på TV, via streamingtjenester eller DVD/Blu-ray Disc?


– Typiske amerikanske serier som The Walking Dead og True Detective er bare noen av mine favoritter, for det meste via streaming tjenester.

– Hvilke utfordringer står kinobransjen overfor?

– Så lenge kinoen har fordelen når det gjelder lanseringstidspunkt, så vil kino alltid være en populær aktivitet. Hvis de mister den eller den eroderes ytterligere med nye konkurrenter i markedet, blir hovedutfordringen å sørge for at et en kinotur er en behagelig, hyggelig og rimelig opplevelse.

– Hva kjennetegner ditt firma?


– En innovatør i kinoreklamebransjen.

– Hva er ditt beste kinominne/opplevelse i hele livet?

– Oi, har det vært så mange, bare den ene? Jeg må innrømme, en nylig tur til en VIP kino i London der vi satt og så filmen, mens vi nøt et godt måltid og drikke var litt av en opplevelse. Vi trenger noe sånt her i Norge, fortrinnsvis i Drammen der jeg bor!

– Hvor fornøyd er du med Film & Kino og hvilke innspill har du på endringsprosessen for organisasjonen?

– Min eneste kommentar her er at jeg skulle ønske de ville gjøre mer i form av markedsføring av kinoopplevelsen til et bredere publikum … bli sett og hørt mer. Jeg er stolt av mediet jeg jobber i, og jeg vil at alle skal vite hvor bra det er.

– Hva vil du lese mer om på KINOMAGASINET?


– Selvfølgelig, med min jobb i tankene, vil jeg gjerne se flere artikler om hvordan annonsørene bruker kino og hvordan film- og kinobransjen kan ha nytte av å omfavne en mer kommersiell tilnærming. Flere varemerker ønsker å knytte seg til kinoopplevelsen, så hvorfor ikke svare på den etterspørselen … det er en vinn-vinn-situasjon for alle.

– Hva synes du om KINOMAGASINET?


– KINOMAGASINET er en sårt tiltrengt ressurs for en bransje som trenger å skape mer støy i et stadig mer rotete mediemarkedet.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
HURTIGSPOLING
14. februar 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra HURTIGSPOLING

Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg

John Berge14. januar 2021
Les mer

Ble mer selvsikker av å få ansvaret som kinosjef

John Berge3. november 2020
Les mer

Charlotte om de første ukene som ODEONs nye programsjef

John Berge1. februar 2020
Les mer

Birgitte fikk drømmejobben – hos Bergen kino

John Berge5. mars 2019
Les mer

Nå skal Mads få sving på Brygga kino

John Berge1. mars 2019
Les mer

Fikk kinosjefjobben på sin lokale kino

John Berge29. januar 2019
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Hun er Ålesunds nye kinosjef
Forkjemperen for kvalitetsfilm