
Tre kinoleverandører inngår et forpliktende samarbeid som skal levere enda mer konkurransedyktige produkter og ambisjonen er hårete: Norske kinoer skal få den beste teknologien i verden for å engasjere kinokunder.
I første omgang jobber CAPA Kinoreklame, Filmgrail og DX med å integrere Filmgrails appløsning med DX’ nye webløsning for kinoer og kulturhus som lanseres høsten 2018.
Kinoer som går for denne «pakkeløsningen» vil få en enhetlig web/app-løsning der blant annet det sosiale aspektet ved Filmgrails apper vil speiles til kinoenes nettsider.
De vil også få nye muligheter til å kommunisere direkte med publikummet sitt gjennom appene.
Første kino ut med dette systemet er Fredrikstad kino, som lanseres i juni 2018. De har tidligere hatt nettside fra Filmweb, og ikke app. Nå får de en totalpakke fra den nye trioen.
Les mer om dette her:
Fra før av har Filmgrail, via samarbeidspartner CAPA, levert kinoapper til Bergen kino (des. 2016), Edda kino (aug. 2017), Trondheim kino (okt. 2017) og Aurora kino IKS (nov. 2017).
Selskapet hadde for halvannet år siden ingen norske kinokunder.
– Vi var heldige som møtte Bergen kino og fikk med de. De er en visjonær kino som tenker to år frem i tid. Hvordan er konkurransebildet deres da og hvordan kan de bygge lojalitet, sier Simon Strumse (31), daglig leder i Filmgrail.

Simon Strumse, daglig leder i Filmgrail, under CinemaCon 2018 i Las Vegas i USA. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Hjemmemarkedet er viktig for Strumse – og flere norske kinoer kommer som kunder senere i år og i trolig i 2019.
Strumse bruker i år mye tid i USA, Storbritannia, Danmark og Tyskland.
Det kommer flere kinoer med som kunder senere i 2018, også internasjonalt, kan han fortelle.
– Responsen er kjempegod. Produktet vårt er ledende internasjonalt. Alt handler om å finne en modell med partnere i markedet. Det kommer veldig snart nyheter om hvem som har valgt oss, da det er kunder på vei inn, og kun signeringen gjenstår. Det kommer blant annet et 20-talls kinoer i England ila. 2018, kan Strumse røpe.
– Den store fordelen for norske kinoer her er at de i stedet for forskjellige leverandører får både app og nettside fra et system hvor alt spiller på lag, sier han videre i en samtale med KINOMAGASINET.
– Vi jobber med mange av de mellomstore kinoene, de uavhengige. Det vi gjør nå er at de får tilgang til en plattform som utvikles for alle. Vi regner også med at markedsandelene vokser når vi spiller sammen, oss, DX og CAPA.
– Når vi lager ny spennende funksjonalitet til appen, får alle kinoene tilgang på det.
Strumse ser også fordeler for DX, med at når Filmgrail vokser internasjonalt, så kan partnerne vokse på hverandres suksess.
– DX lager nå et nytt webprodukt, som spiller tett på lag med appen. Vi har sett på hverdandres «veikart» de neste årene, og sammenstilt de. Når vi kan evere mye mer på produktsiden, raskere, kan vi gjøre Norge til et ledende kinomarked. Norske kinoer vil nå ha den beste teknologien i verden for å engasjere kinokunder, til å gå mer på kino, sier Filmgrail-gründeren engasjert.
I en uttalelse sier Jan Tore Kristiansen, adm.dir. i CAPA Kinoreklame, at selskapene har hatt samtaler siden høsten 2017.
– Vi tror det finnes et stort potensiale i å integrere billettsystem, kinoreklame og publikumsløsninger på gode måter, sier han.
I første omgang jobber selskapene med å integrere Filmgrails appløsning med DX’ nye webløsning for kinoer og kulturhus som lanseres til høsten. Kinoer som går for denne «pakkeløsningen» vil få en enhetlig web/app-løsning der blant annet det sosiale aspektet ved Filmgrails apper vil speiles til kinoenes nettsider. De vil også få nye muligheter til å kommunisere direkte med publikummet sitt gjennom appene.

Jan Tore Kristiansen, adm.dir. i CAPA Kinoreklame. Foto: CAPA Kinoreklame.

Martin Berg fra DX. Foto: DX.
Facebook
RSS