
Godterifirmaet Candy People Norway har satset på sukkerfritt og sunt godteri som et tillegg i sortimentet. Men selv sukkerfrie produkter rammes av den økte avgiften.
– I 2018 lanserer vi Råå, en energibar, men siden den har ørlite kakao får den full sukkeravgift, sier Tommy Wikmark, daglig leder i Candy People og sukker.
Han, og en hel bransje, er svært fortvilet over avgiftsøkningen som trer i kraft fra 1. januar 2018.
Selv sukkerfri brus får avgiftsøkning på rundt 50 prosent mer enn den er på nå.

2018-nyheten energibaren Råå er helt uten sukker, men får likevel avgift, opplyser Candy People.
Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet har inngått en budsjettavtale med støttepartiene KrF og Venstre, hvor de finansierer flere satsinger i statsbudsjettet for 2018 med å øke avgiftene på sjokolade, sukkervarer, brus og annen alkoholfri drikke.
Den såkalte sukkeravgiften ble innført i 1922, da sukker var regnet som luksus, og siden er den bare videreført. Nå blir det en økning på 83 prosent på såkalte «sukkervarer».
Sterke ord faller også fra arbeidstakersiden:
– Dette er en hån mot norsk mat- og drikkevareindustri, som har høye nok avgifter fra før, sier forbundsleder Jan Egil Pedersen i LO-forbundet Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, til Nettavisen.
– Sukkeravgiftsøkningen ble nylig kjent. Hele bransjen står nå på hodet på grunn av dette. Det er lite forutsigbarhet for oss når ting er slik, sier Wikmark.
Han bekrefter også at bransjens vilje til å samarbeide med myndighetene er på frysepunktet når en hel bransje straffes på denne måten.
– Her har man i årevis vist vilje til å jobbe med sukkerfrie produkter og vri forbruket over på andre type produkter, forklarer Wikmark.
Candy Peoples leder sier at deres firma jobber med å få ned sukkerinnhold og har lansert flere sunnere produkter, uten palmeolje, med mindre gelatin og mindre sukker generelt.
– Kan økt sukkeravgift fører til enda dyrere kinogodteri?
– Det vil det garantert, med denne økningen i avgift, bli, men jeg tror ikke kinoene øker mye. Det er allerede prissensitivt. Det jeg tror legges på er kun selve avgiftsøkningen.
– Hva vil kinoene gjøre i 2018?
– Jeg vet at kinoene satser mer på kampanjer, aktiviteter og tilbud for å gi publikum tilbud.
– Kan du gi et konkret eksempel på prisøkningen?
– Ja, ta en pose med S-merke skum på 80 gram. Den blir 1,34 øre pluss moms dyrere nå.
Foruten at mange som bor i nærheten av svenskegrensen handler mye der, har det dukket opp flere nettbutikker som selger godteri avgiftsfritt fra Sverige til Norge. Så lenge vareverdien er under 350 kroner går den momsfritt til Norge.
– Er det aktuelt for dere, som har svensk morselskap?
– Nei, da måtte vi sendt masse småpakker til kinoene. De får store paller. Men jeg vet at både Nidar, Freia og Minde leverer til de svenske butikkene, som igjen selger til Norge, sier Tommy Wikmark.
– Denne avgiften vil være en gavepakke til grensehandel og aktører som utnytter moms- og avgiftshullet for å selge billig godteri til nordmenn fra utlandet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare, til Nettavisen.

Bjørnar Hoem (t.v., key account selger) og Tommy Wikmark (daglig leder) hos Candy People Norge AS. Foto: Candy People.
Facebook
RSS