• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Candy People-sjefen fortviler over økt sukkeravgift

Tommy Wikmark er adm. direktør for Candy People Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Candy People-sjefen fortviler over økt sukkeravgift
John Berge
John Berge
20. desember 2017

Godterifirmaet Candy People Norway har satset på sukkerfritt og sunt godteri som et tillegg i sortimentet. Men selv sukkerfrie produkter rammes av den økte avgiften.

– I 2018 lanserer vi Råå, en energibar, men siden den har ørlite kakao får den full sukkeravgift, sier Tommy Wikmark, daglig leder i Candy People og sukker.

Han, og en hel bransje, er svært fortvilet over avgiftsøkningen som trer i kraft fra 1. januar 2018.

Selv sukkerfri brus får avgiftsøkning på rundt 50 prosent mer enn den er på nå.

2018-nyheten energibaren Råå er helt uten sukker, men får likevel avgift, opplyser Candy People.

Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet har inngått en budsjettavtale med støttepartiene KrF og Venstre, hvor de finansierer flere satsinger i statsbudsjettet for 2018 med å øke avgiftene på sjokolade, sukkervarer, brus og annen alkoholfri drikke.

Den såkalte sukkeravgiften ble innført i 1922, da sukker var regnet som luksus, og siden er den bare videreført. Nå blir det en økning på 83 prosent på såkalte «sukkervarer».

Sterke ord faller også fra arbeidstakersiden:

– Dette er en hån mot norsk mat- og drikkevareindustri, som har høye nok avgifter fra før, sier forbundsleder Jan Egil Pedersen i LO-forbundet Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, til Nettavisen.

– Sukkeravgiftsøkningen ble nylig kjent. Hele bransjen står nå på hodet på grunn av dette. Det er lite forutsigbarhet for oss når ting er slik, sier Wikmark.

Han bekrefter også at bransjens vilje til å samarbeide med myndighetene er på frysepunktet når en hel bransje straffes på denne måten.

– Her har man i årevis vist vilje til å jobbe med sukkerfrie produkter og vri forbruket over på andre type produkter, forklarer Wikmark.

Candy Peoples leder sier at deres firma jobber med å få ned sukkerinnhold og har lansert flere sunnere produkter, uten palmeolje, med mindre gelatin og mindre sukker generelt.

– Kan økt sukkeravgift fører til enda dyrere kinogodteri?

– Det vil det garantert, med denne økningen i avgift, bli, men jeg tror ikke kinoene øker mye. Det er allerede prissensitivt. Det jeg tror legges på er kun selve avgiftsøkningen.

– Hva vil kinoene gjøre i 2018?

– Jeg vet at kinoene satser mer på kampanjer, aktiviteter og tilbud for å gi publikum tilbud.

– Kan du gi et konkret eksempel på prisøkningen?

– Ja, ta en pose med S-merke skum på 80 gram. Den blir 1,34 øre pluss moms dyrere nå.

Foruten at mange som bor i nærheten av svenskegrensen handler mye der, har det dukket opp flere nettbutikker som selger godteri avgiftsfritt fra Sverige til Norge. Så lenge vareverdien er under 350 kroner går den momsfritt til Norge.

– Er det aktuelt for dere, som har svensk morselskap?

– Nei, da måtte vi sendt masse småpakker til kinoene. De får store paller. Men jeg vet at både Nidar, Freia og Minde leverer til de svenske butikkene, som igjen selger til Norge, sier Tommy Wikmark.

– Denne avgiften vil være en gavepakke til grensehandel og aktører som utnytter moms- og avgiftshullet for å selge billig godteri til nordmenn fra utlandet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare, til Nettavisen.

Bjørnar Hoem (t.v., key account selger) og Tommy Wikmark (daglig leder) hos Candy People Norge AS. Foto: Candy People.

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
20. desember 2017
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Høstnyheter 2017 fra Candy People: Italienske sjokoladeegg og amerikansk-inspirert peanøttsjokolade uten GMO og palmeolje 20.09.2017
  • En sunn nøtt å knekke fra Candy People 15.05.2017
  • Candy People er årets svenske eksportgaselle 21.03.2017
  • Matvareblogg omtaler Candy People-nyheter 20.03.2017
  • Candy People klar med nye kinogodtlanseringer 02.01.2017

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Skeie 2021: «Veldig travelt»



John Berge26. januar 2021
Les mer

Nyttårspraten 2021: Sundling-gründeren tror kinoene vil overleve

John Berge7. januar 2021
Les mer

Flere CAPA-ansatte sluttet i 2020. MDN har beholdt alle ansatte.

John Berge30. desember 2020
Les mer

Bra aktivitetsnivå for Skeie i 2020

John Berge18. november 2020
Les mer

Filmweb: Jo mere vi er sammen!

John Berge5. november 2020
Les mer

Stor interesse for fogging fra Fiber Protector

John Berge3. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Trailer: The Courier
    TRAILER27. januar 2021
  • Trailer 2: Raya and the Last Dragon
    TRAILER27. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Femten toppfilmer fra 2020 fra anmelder Christian Høkaas
    TOPPLISTER30. desember 2020
  • En av 80-tallets profilerte Bond-piker ble meldt død. Var ikke død likevel. Men er nå «endelig» meldt død.
    DØDSFALL4. januar 2021
  • Rekordvekst for hjemmekinomarkedet i USA i 2020
    VIDEOSTATISTIKK27. januar 2021
  • Warner viser smakebiter av den unike 2021-menyen
    FILMLANSERING27. januar 2021
  • Trailer: The Courier
    TRAILER27. januar 2021
  • Trailer 2: Raya and the Last Dragon
    TRAILER27. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Videvox Norge AS var skyldig 404.000 kroner i merverdiavgift
Per Sundling svært fornøyd med 2017