
Etter fire måneders drift på egen hånd er Brygga Kino AS i Tønsberg omtrent på samme nivå som da SF Kino drev.
Den prosentvise fordelingen mellom Nordisk Film Kino Kilden og Brygga Kino er en fordeling på ca. 80/20 i antall besøkende, i 2017 som i 2016, bekrefter Jan Mehlum, kinoveteranen og forfatteren, som er en av primus motorene bak kinoen. Han var også med og startet den private kinoen i sin tid, i 1992.
– Januar var dårlig for oss på Brygga, vi kom ikke ordentlig i gang, så det må vi ta med i vurderingen av tallene så langt. Jeg vil si at vi ikke er dårligere, men litt bedre, sier Mehlum til kinobransjens fagblad.
Fra 1. januar til 24. april 2017 var det 76.277 besøkende hos Kilden og 17.180 på Brygga.
I hele 2016 hadde Brygga Kino 67.000 besøkende.
– Vi har fjernet hovedproblemet med driften da SF Kino var her. Den gamle husleiekontrakten var ekstremt høy og ble skrevet da Brygga var monopolister i markedet. Nå som den er endret, er det den store forandringen, som gir oss muligheter å vokse.
– Men vi har mindre saler enn Kilden og har et handikap med parkeringen.
– Det er en ny tro på at sentrum bør ha en kino. Vi snakker jo ikke om å fortrenge våre venner på Kilden.
– Men alt dette tar tid. Det er en historisk utvikling, hvor Brygga krympet hvert år, og det skyldes mange ting.
LES VÅR REPORTASJE FRA ÅPNINGEN 5. JANUAR 2017:

Kinoveteran og forfatter Jan Mehlum foran en fullsatt sal på Brygga Kino i Tønsberg under den offisielle festkvelden, torsdag 5. januar 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Hvordan er profilen deres i 2017?
– Vi kjører det vi kan av blockbusterne, Det er siste tredjepart vi må jobbe med. Det går fremover og vi er godt i gang med operasjonen. Vi driver og bygger opp en organisasjon, som skal ta vare på lokale markedet på ny måte, og være segmentorientert. Skolevisninger og studentkino er også veldig viktig for oss
Brygga Kino har fortsatt ingen formell senterleder og arbeidsoppgavene fordeles mellom de ansatte (som ble med videre etter SF Kino ga seg) og det nye styret.
– Min jobb er å skru sammen rammene for driften, forteller Jan Mehlum.
Han forteller at filmdistributørene var litt overrasket i starten over at Brygga Kino kom på banen, men sier at samarbeidet er utmerket og at kinoen får de filmene de trenger.
– Det er ikke lett å bruke pris som konkurransefaktor, men dette er noe vi prøver oss frem på. Vi har satt ned prisene på de første ukedagene med 20 til 30 kroner. Så det kan koste 90 i stedet for 120 kroner. Men noen filmer er det ikke vits å sette ned prisenpå, de som suser og går likevel. Og det er klart at avtalene med distributørene er slik at vi må dekke inn selv det vi taper på å sette ned prisene.
Facebook
RSS