
Den tredje filmen i Bridget Jones-serien, Bridget Jones’ Baby: Alle gode ting er tre, skal følge opp to suksessfilmer som er sett av nesten 900.000 kinogjengere. Blir det flest damer også denne gangen mon tro?
Bridget Jones dagbok kom i 2001 og ble sett av 577.827 personer på norske kinoer.
Mens Bridget Jones: På randen fra 2004 ble sett av en del færre, 291.664 personer.
– De som likte de forrige filmene vil gå på denne også, mener researcher Thomas Borge hos Media Direct Norge, landets ledende kinoreklamefilmselskap.
– Kvinnefilmer har oftere et mye tydeligere publikum, så her vil det være mange premierearrangementer som bidrar til fuss og mulig besøk, sier Borge.
Kinoer over hele landet har i lang tid markedsført «Girls night out»-konsepter, og det meldes om godt forhåndssalg.
Det er som regel slik at både menn og kvinner «mannefilmer», mens flest kvinner i større grad ser «kvinnefilmer».
Som eksempel kan nevnes Me Before You (Et helt halvt år) vs. Deadpool.
Christin Berg er programdirektør hos landets største kinoselskap, Nordisk Film Kino. Hun drister seg ikke til å spå noe besøkstall, men tror besøket blir «meget bra».
– Da vi la ut billetter til våre «Ladies Night»-forestillinger, ble de revet bort «fort som fy». Dette er en film mange venter på, og ja, kanskje flest kvinner. Filmen er morsom og holder samme nivå som de andre, så fansen blir ikke skuffet. Vi trenger en blott til lyst, romantisk komedie på kino nå, det er lenge siden vi hadde det. Og, det blir en fin motvekt til Kongen nei, når den kommer uken etterpå, sier Berg til kinobransjens fagblad.
Hos distributøren UIP er det også god stemning i forkant av en av årets største kinofilmlanseringer.
– Vi håper på et veldig godt besøk også denne gangen. Dette er gode, gamle Bridget slik vi husker henne og filmen oser av sjarme, mener presseansvarlig Bård Eion Flaen hos UIP.
Han skryter av kinoene rundt om i landet.
– De har gjort en fantastisk innsats. De har tatt masse initiativ og vist stor entusiasme. Over 55 kinoer i Norge arrangerer festpremierer på fredag med røde løpere, goodiebager og servering. Sammen gjør de Bridget Jones’ baby til årets største kinolansering for et kvinnelig publikum.

Facebook
RSS