• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Bransjeveteran om Oslo Kinos filmleiekamp

Bjørn Hoenvoll. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Bransjeveteran om Oslo Kinos filmleiekamp
John Berge
15. juli 2014

– Jeg sa det ville bli bråk, og det ble det, sier pensjonert filmdistributørdirektør Bjørn Hoenvoll. Her gir han bakteppet for hvorfor nå privateide Oslo Kino krangler om filmleien.

Hoenvoll har ila. det siste året – sammen med pensjonert journalist Per Haddal – skrevet en bok, «Fra film til fil».

Den er bestilt av Norske filmbyråers forening (NFF). Boken tar, blant mye annet, for seg detaljene om filmleieoverenskomsten som forsvant, og hvordan det skjedde. Det var ESA-forhandlinger og mye styr med Oslo kinematografer, som ville fjerne den gamle filmleieavtalen som hadde eksistert mellom kino og distributør nesten siden tidenes morgen. Dette lyktes de med, forteller Hoenvoll.

Han beskriver det som skjer nå som «en ganske underlig situasjon». Men likevel ikke uventet.

– Avtalene gikk ut på at de største kinoene betalte høyere leie for filmene enn de minste. En sosial måte å tenke på, slik at det skulle være mulig å opprettholde kinoer i hele dette rare landet vårt, selv på steder med få mennesker. Det har vært ansett som rimelig at de mindre kinoene betalte en lavere leie enn de større, som hadde et mye høyere befolkningsgrunnlag. Dette har gjort at man har kunnet ha en distriktspolitisk kinostruktur, som man nok ikke finner i andre land.

– Hvis Oslo Kino krever en lavere filmleie enn tidligere, vil nødvendigvis de små kinoene måtte betale en mye høyere leie for at distributørene skal kunne opprettholde det samme inntektsnivået. Det er ingen hemmelighet at distributørene sliter. Samtidig har ikke småkinoene råd til å betale mer enn de gjør nå og vi kan risikere at disse blir nedlagt. Dette trenger ikke Oslo Kino ta hensyn til. Men sett fra både kinoenes og distributørenes ståsted, hadde man i alle fall før en form for solidaritet. Selv om du ikke tjener på å vise film på et lite sted, så oppdrar du folk til å gå på kino. Og når folk flytter til større byer har de allerede vendt seg til å gå på kino og vil forhåpentligvis fortsette med det.

Om dagens situasjon, hvor Oslo Kino først har vært i forhandlinger med Disney og deretter med UIP, sier Hoenvoll at han betrakter det hele fra utsiden. Ikke helt ulikt de to pensjonistene på galleriet i The Muppet Show, erkjenner han uhøytidelig.

Hoenvoll sier at han forstår at Oslo Kino i en ny kinohverdag ikke vil betale så mye i filmleie, da de har betalt mest i alle år før.

Filmleiebetingelsene mellom kino og den enkelte distributør er nå hemmelige. Slik var det ikke før. Filmleieavtalen var fremforhandlet av Film og Kino og Norske Filmbyråers Forening og ble godkjent av offentlige myndigheter.

– I min tid var gjennomsnittlig filmleie i Norge på ca 42-43 %. De minste kinoene betalte 25 %. For Oslo Kinos vedkommende kunne prosentandelen være 50 % første visningsuke, for så å falle. Filmleien er andelen av billettinntektene som går til produsent og distributør av filmen.

– Verden har jo forandret seg etter digitaliseringen i 2011. Det som skjer nå, er det jeg forutsa ville skje. Mange mente jeg var negativ og pessimistisk, men mitt poeng var at når alle blir digitaliserte og kan ha premierer samtidig, vil det bli spetakkel og bråk og «solidariteten» vil forsvinne. De store kinoene er ikke happy med at filmer har norgespremiere rett utenfor sin egen stuedør på de mindre kinoene. En gammeldags filmkopi kunne koste 25.000 kroner, og de mindre kinoene fikk derfor ikke norgespremierer. De digitale kopiene er langt rimeligere. De små forventer derfor premiere, og til en langt lavere pris. Dette vil jeg tro irriterer Oslo Kino, sier Hoenvoll.

Veteranen, som sist jobbet i Nordisk Film Distribusjon, sier at det kan virke som Oslo Kino tar for seg byrå for byrå.

– Så spørs det hvor hensiktsmessig det er å slåss med amerikanerne. Da jeg jobbet for Columbia, sa de at deres omsetning i Norge var ca 0,6 % av totalomsetningen. Da sier det seg selv at amerikanerne, hvis de ønsker det, bare kan fortsette å la være å levere film. Det koster ikke de så fryktelig mye, og de har nå dessuten nye, ekspanderende markeder i andre verdensdeler.

– Som KINOMAGASINET har avdekket, har Oslo Kino økt prisene med omtrent det de sier de betaler for mye, ti kroner?

– Det virker på meg, som sitter på sidelinjen, at dette har de tatt igjen ved å øke billettprisen. Det er mye lavere billettpris på mindre steder.

Bjørn Hoenvoll avrunder med å si at han ikke aner hvordan dette ender.

– Men det er spennende å følge med på!

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
15. juli 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • UIP om OK: «Tragisk maktdemonstrasjon» 12.07.2014
  • UIP-filmer vises likevel i Oslo 03.07.2014
  • Oslo Kino og UIP uenige om filmleien 02.06.2014
  • OK og Disney enige 09.05.2014
  • Nok et brudd mellom Oslo Kino og Disney 22.03.2014
  • Halverte åpningstall for Transformers 14.07.2014
  • Godt Transformers-billettsalg i Oslo 11.07.2014
  • Fikk se nye Transformers først av alle 19.06.2014
  • Billettprisene har økt mest i Oslo 24.04.2014
  • Ny bransjebok: «Fra film til fil» 19.03.2014

Siste saker fra KINODRIFT

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer

Dette unge paret og mange andre fikk kinokvelden i Asker ødelagt. Det meldes om mye bråk på kinoer landet rundt

John Berge8. november 2022
Les mer

Slik blir nye Edda kino

John Berge21. september 2022
Les mer

Kinogigantene kjemper om Sarpsborg kino

John Berge21. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nordisk har hatt tilsvarende konflikter
OK vil «presse frem en bedre avtale»