
CinemaCon er verdens største samling for kinobransjen, med deltakere fra over 80 land. I 2015 er det fem år siden den første messen i Las Vegas. Det er Official Convention of The National Association of Theatre Owners (NATO) som står bak CinemaCon.
Messen het tidligere ShoWest, og endret navn da NATO tok over driften. Det var filmavdelingen av Nielsen Business Media som drev ShoWest. De driver fortsatt CineEurope, som arrangeres i Barcelona 22.–25. juni 2015.
KINOMAGASINET dekker i 2015 – for andre år på rad – CinemaCon. I år takket være reisestøtte fra følgende firma: Film & Kino, Unique Cinema Systems og Media Direct Norge. Disse gjør vår dekning av messen for norsk bransje mulig.
LAS VEGAS: CinemaCon 2015 går av stabelen 20. til 23. april. Hva venter de norske bransjefolkene seg av årets messe, den femte i rekken?
KINOMAGASINET har tatt en spørrerunde blant noen av de norske deltakerne i det messen starter.
– For meg er det helt klart Trade Show som er det mest interessante, med hva det måtte bringe av trender og nyheter, sier Oddvar Engan som er sjef for kioskleverandøren Location.
– Jeg gleder meg også til det som ser ut til å bli flere spennende seminarer. Hvilke utfordringer ser ledende bransjefolk for bransjen og hvordan ønsker de å ta tak i disse? Det er noe av det jeg ønsker svar på.
Engan synes også det alltid er flott å være tilstede i Colosseum i Caesars Palace hvor de enkelte studioene presenterer hvordan kinoåret har vært og hva som kommer resten av året.
– Det er like spennende hvert år å se hvilke stjerner som dukker opp på scenen, mener Engan.
Kinoteknisk ansvarlig Jan Eberholst Olsen fra Norsk filminstiutt (NFI) er naturlig nok mest interessert i den tekniske delen av messen.
– Jeg ser frem til nye produkt-nyheter. Spesielt innen HDR (High Dynamic Range). Det blir spennende å få demonstrert, sier han til KM.
– Kinoteknikk er et meget spesialisert fagfelt, så det å møte bransjekollegaer er veldig lærerikt. Norsk filminstitutt viser også analog 35mm film, og på tradeshowet møter jeg leverandører som gir råd og tips hvor man blant annet får tak i reservedeler.
Administrerende direktør Guttorm Petterson i Film & Kino har vært på tilsvarende messe i Las Vegas to ganger tidligere i sin tid i SF Norge og syntes definitivt det var nyttig.
– Jeg forventer å bli oppdatert på de siste tekniske nyvinningene på kinoområdet, lytte til noen spennende innspill på seminarer fra innledere som kan bidra til å gi nye perspektiver på vår virksomhet og ikke minst ha noen avklarende møter med studioene i forbindelse med at det nærmer seg avslutningen på digitaliseringsprosessen på kino i Norge. I tillegg regner jeg med å få et godt innblikk i hva som kommer av film fra de amerikanske studioene og muligens noen uavhengige selskap, sier Guttorm.
Også Rolv Gjestland fra Film & Kino er en selvsagt CinemaCon-deltaker. Etter over 30 år i bransjen er senior rådgiveren innen kinodesign og teknikk fortsatt nysgjerrig på nyhetene.
– Det er alltid med forventninger jeg drar til CinemaCon. Som regel vet jeg hva jeg skal se etter, med en sjelden gang dukker det opp noe nytt som skaper forandringer. Det skjedde f.eks. da James Cameron introduserte High FrameRate (HFR), eller da Dolby lanserte Atmos med brask og bram.
Gjestland forteller at CinemaCon er messen der «alle» er, så for ham er dette først og fremst et sted for å møte folk, knytte nye kontakter, bli oppdatert og lære.
I tillegg skal Film & Kino ha møter med studioene, den europeiske kinoorganisasjonenen UNICs tekniske komité skal møte NATO (den amerikanske kinorganisasjonen), InterSociety (The Inter-Society for the Enhancement of Cinema Presentation, Inc) og SMPTE skal ha møter, en del firma har egne presentasjoner og noen har demonstrasjoner på kinoer utenfor messeområdet.
– Jeg rekker neppe alt, men hektisk og moro blir det helt sikkert. Det blir ikke så mye tid til gambling – og det er kanskje like greit!
Tommy Wikmark fra kioskleverandøren Flavo sier at han alltid har store forventinger foran CinemaCon.
– Vi gleder oss til å møte bransjen, diskutere muligheter og se på framtidsutsiktene og trendene. Flere av våre partnere er tilstede, i tillegg til mange kunder, og vi vil jobbe med å legge planer og planlegge nyheter det neste året. I tillegg selger vi flere av våre produkter internasjonalt, bla. Gourmet Lollipops, baconsnacks og popcornkrydder. I Las Vegas møter våre internasjonale kunder og jobber med å få nye og flere på laget, sier Wikmark.
Kinodirektør Frode Nilsen fra SF Kino Stavanger/Sandnes AS gleder seg også til å se og høre hva filmstudioenes filmpresentasjon vil vise av kommende filmer i 2016 og inn i 2017.
– Det er alltid det viktigste signalet om det hvordan det kommende år vil bli på kino, sier Nilsen.
Han ser også frem til å finne ut hva kinomessen har å by på av nye tekniske element både innenfor lydutvikling og bilde.
– Det er spennende hvilke tema og vinklinger som kommer frem på de ulike seminarer som arrangeres gjennom hele CinemaCon 2015, mener Nilsen.
Arild Kalkvik, direktør for Trondheim Kino, drar over til Sin City for andre år på rad. Han gleder seg til å få sett flere av filmene som skal sikre publikum i mai og juni og studioenes line-up for det kommende året.
– Jeg skal også på flere produktpresentasjoner, av IMAX, 4D, laserprojeksjon m.m.
Kalkvik har også notert seg at det er en rekke større kinokjeder som er til salgs, så han håper at det blir noen diskusjoner om det vil finne sted en videre konsolidering i bransjen.
Key Account Manager Ulf Qvicklund i Videvox vil ha fokus på å treffe sine viktigste leverandører. Han mener CinemaCon skiller seg ut ettersom «alle» er der, i motsetning til på andre messer.
Qvicklund oppsummerer som en service til KINOMAGASINETs lesere – i forkant av CinemaCon 2015 – hva han tror blir trendene under årets messe:
• Laserprosjektorer vil være et fokusområde
• High Dynamic Range, med Dolby Vision, Dolby Cinema
• Nye produkter fran QSC, spesielt Reference Monitor-serien. Denne serien henvender seg til mindre kinoer med krav til lyd utover det vanlige, samt post-produksjonssaler eller hjemmekinoer med ekstreme krav.
• Nya produkter for Dolby Atmos, både innen forsterkere, høytalere og sluttrinn.
• MDA Immersive Sound
• Status på Open Standard for Immersive sound
• Dolbys roadmap etter oppkjøpet av Doremi
• Nya produkter fra hovedleverandører
• LPF (Large Premium Format) som kommer til Norden når SF Bio bygger en IMAX i Stockholm som Videvox skall installera senare i 2015. Dolby Cinema-konseptet er også i samme klasse.
Facebook
RSS