
Tross mindre «hype» for Rogue One: A Star Wars Story versus fjorårets Star Wars: The Force Awakens, tror researcher Thomas Borge hos Media Direct Norge (MDN) at årets Star Wars-film kan få et besøk opp mot forrige film.
Star Wars: The Force Awakens hadde premiere onsdag 16.12.2015 og fikk tilsammen 633.961 besøkende på kino i Norge.
Første dag på kino ble filmen sett av nesten 80.000 mennesker.
Til sammenligning ble Rogue One: A Star Wars Story sett av 46.407 mennesker på sin første visningsdag, onsdag 14.12.2016.
Dette tallet er Disney i Norge meget fornøyde med.
– På første dag spilte Rogue One inn 58 prosent av The Force Awakens. Dette er over all forventing, sier Cathrine Kanck-Vårdal, presseansvarlig hos The Walt Disney Company Nordic.

Colosseum kino i Oslo pyntet for Rogue One: A Star Wars Story. Foto: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
Disney har ikke lagt skjul på at de ikke verken venter eller tror at årets film når samme høyder som 2015-filmen. Star Wars: The Force Awakens omsatte for over to milliarder amerikanske dollar på kinoer verden over.
Overfor Variety sa styreformann Bog Iger at de ikke venter at Rogue One når opp i samme åpnings- eller totaltall.

Researcher Thomas Borge hos Media Direct Norge (MDN) satt i godstolen på Colosseum kino i Oslo og så den nye Star Wars-filmen. Foto: Privat
Men en som har troen på god omsetning – i alle fall i Norge – er researcher Thomas Borge hos Media Direct Norge (MDN).
Han er stor Star Wars-fan og var på plass i storsalen på Colosseum kino i Oslo på premieren klokken ti den 14.12.2016.
– The Force Awakens fikk veldig blandede anmeldelser, mens de jeg har lest til nå på Rogue One er utelukkende positive, så vi har stor tro på at Rogue One kan få et besøk opp mot det vi så i fjor, selvom det kan ta noe lenger tid for den å levere besøket, sier han til kinobransjens fagblad.
Borge anerkjenner at The Force Awakens hadde en mye bedre premieredag, men mener det skyldes at hypen rundt den var større.
– Spesielt formiddagsvisningene kan ha hatt mye å si. Det var den første skikkelige Star Wars-filmen på mange år, så det var sikkert flere i fjor som var villige til å prioritere Star Wars foran skole og jobb i fjor. Og i år kan de nye fraværsreglene i videregående skole ha hatt påvirkning. Det blir spennende å se hvordan det går til helgen, sier Borge.
Rogue One: A Star Wars Story blir vist i 2D, 3D og 3D med Dolby Atmos-lyd.
Omsetningen den første dagen på norske kinoer for The Force Awakens var på nesten ti millioner kroner, mens Rogue One: A Star Wars Story omsatte for nærmere seks millioner kroner.
– Hva synes du selv om Rogue One?
– Den var solid, svarer Thomas Borge.
– Jeg må fortsatt få la det synke litt inn. The Force Awakens rakk jeg å se to ganger på åpningsdagen og en gang påfølgende helg i fjor, så denne må få tilsvarende mulighet!
LES KINOMAGASINETS ANMELDELSE AV FILMEN HER:
Facebook
RSS