• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    • Anmeldelse: Rutete Ninja 2
    • Anmeldelse: Memory
    • Anmeldelse: Doctor Strange in the Multiverse of Madness
    • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

FILMDISTRIBUSJON

Blir det kun storfilmene som får sjansen på kino post-korona?

Fra Scoob!.
Blir det kun storfilmene som får sjansen på kino post-korona?
John Berge
26. april 2020

Warner lanserer den første Scooby-Doo-filmen beregnet på kino direkte på VOD. Samtidig varsler morselskapet av Warner Bros., AT&T, at man skal «tenke nytt rundt kinodistribusjonsmodellen».

Akkurat det sistnevnte er et rødt flagg for kinobransjen, som selvsagt frykter at vinduet mellom kinolansering og videolanseringen drastisk skal reduseres, eller i verste fall forsvinne.

For mens kinoer verden over, herunder i USA og i Europa, forblir stengte, er det opp til enhver å gjette om hvordan hverdagen blir når kinoene omsider får åpne opp igjen.

Men, skriver Variety, så er det en voksende konsensus om at kinobransjen aldri blir den samme igjen etter dette.

Nå som kinobrukerne kun har VOD eller fysisk video som alternativ, antyder Hollywood-kilder overfor Variety at publikum kanskje er uvillige til å gå på kino og se slike filmer i fremtiden.

Kanskje er det kun de absolutt store blockbusterne som vil kunne fenge og få kinokundene ut av hjemmekinosofaen, lyder omkvedet.

 

John Stankey – President and Chief Operating Officer, AT&T Inc. and CEO, Warner Media LLC. Foto: Pressefoto/WarnerMedia (https://www.warnermediagroup.com/company/management/corporate-executives/john-stankey)

En som har tenkt er altså adm. direktør John Stankey hos Warner-eieren AT&T, og hans korte uttalelse om at man ser på kinomodellen har fått WarnerMedia Entertainment (Warner Bros., HBO & Turner) til å komme i «damage control»-modus.

Stankey sa dette:

«Vi evaluerer distribusjonsstrategien for våre produkter. Vi skal tenke nytt rundt vår kinodistribusjonsmodell og ser etter måter å akselerere ting i forhold til de raske endringene i forbrukervanene grunnet pandemien.»

Ann Sarnoff, Warner Bros. Foto: Pressefoto/Warner Bros. (https://www.warnerbros.com/company/leadership/ceo)

Dette fikk Ann Sarnoff, adm. direktør i Warner Bros., til å uttale til The Hollywood Reporter at «vi fortsetter å støtte kinoopplevelsen og våre kinopartnere, og vi føler oss trygge på at våre store titler er nøyaktig den type filmer som vil gjøre folk ivrige på å returnere til kinoene.»

Dette er, som Variety understreker, et utsagn som bare poengterer hva Stankey faktisk indikerte. At de små mellomfilmene kanskje ikke har en kinofremtid.

En film som aldri får den sjansen er Scoob!, som skulle kinolanseres 15. mai 2020. Den går nå rett på VOD.

Men Tenet (17. juli 2020) og Wonder Woman 1984 (14. august 2020) skal på kinoene, når de en gang åpner, understrekes det fra Warner.

Medieanalytiker Rich Greenfield fra LightShed sier til Variety at jo lengre kinoene holdes lukket, jo mer vil forbrukeradferden endres.

«Jo flere av disse filmene du ser via Netflix, Amazon eller Disney Plus, desto vanskeligere blir det å få folk til å gå på kino igjen.»

Universal lanserte kinofilmen Trolls World Tour direkte på VOD og melder at det er deres beste digitallansering gjennom tidene, men uten å ville oppgi noen omsetningstall.

Analytiker Greenfield fastslår at de nedstengte kinoene ikke lengre har et forhandlingskort overfor studioene.

«Kinoeierne vil være desperate etter å gjøre noe – hva som helst – for å få folk tilbake i kinosalene. Det gjør at studioene holder kortene,» sier han til Variety.

Medieanalytiker Rich Greenfield fra LightShed. Foto: LightShed.

 

 

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMDISTRIBUSJON
26. april 2020
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra FILMDISTRIBUSJON

Nå er Warner Bros. Discovery en realitet

John Berge13. april 2022
Les mer

Ønsker gjerne anmeldelser av Lange flate ballær III. Men ville ikke pressevise filmen i forkant: «En ressurskrevende del av en lansering som sjelden tjener en komedie», sier produsent Veslemøy Ruud Zwart.

John Berge31. mars 2022
Les mer

Utsetter kinolansering av ny, norsk krigsfilm

John Berge3. mars 2022
Les mer

CAPA-profil skal lede Norsk Filmdistribusjon

John Berge9. desember 2021
Les mer

Star Media legger ned sitt norske kontor

John Berge3. september 2021
Les mer

Sony Pictures Entertainment: «Vi er ikke til salgs»

John Berge27. mai 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix skrekk spenning thriller Star Wars superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Trailer: Krigsseileren
    TRAILER11. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • Anmeldelse: Mini-Zlatan og verdens beste onkel
    ANMELDELSE4. mai 2022
  • Anmeldelse: Memory
    ANMELDELSE10. mai 2022
  • Vangelis er død
    DØDSFALL19. mai 2022
  • Hvorfor får filmer oss til å gråte, skvette og juble
    19. mai 2022
  • To år etter blir det krigsfilmpremiere
    FILMLANSERING19. mai 2022
  • Anmeldelse: Everything Everywhere All at Once
    ANMELDELSE17. mai 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Se hvilke kinoer som har søkt om kompensasjon etter at de måtte stenge
Verdens største kinokjede nekter å vise Universals filmer