
Warner lanserer den første Scooby-Doo-filmen beregnet på kino direkte på VOD. Samtidig varsler morselskapet av Warner Bros., AT&T, at man skal «tenke nytt rundt kinodistribusjonsmodellen».
Akkurat det sistnevnte er et rødt flagg for kinobransjen, som selvsagt frykter at vinduet mellom kinolansering og videolanseringen drastisk skal reduseres, eller i verste fall forsvinne.
For mens kinoer verden over, herunder i USA og i Europa, forblir stengte, er det opp til enhver å gjette om hvordan hverdagen blir når kinoene omsider får åpne opp igjen.
Men, skriver Variety, så er det en voksende konsensus om at kinobransjen aldri blir den samme igjen etter dette.
Nå som kinobrukerne kun har VOD eller fysisk video som alternativ, antyder Hollywood-kilder overfor Variety at publikum kanskje er uvillige til å gå på kino og se slike filmer i fremtiden.
Kanskje er det kun de absolutt store blockbusterne som vil kunne fenge og få kinokundene ut av hjemmekinosofaen, lyder omkvedet.

John Stankey – President and Chief Operating Officer, AT&T Inc. and CEO, Warner Media LLC. Foto: Pressefoto/WarnerMedia (https://www.warnermediagroup.com/company/management/corporate-executives/john-stankey)
En som har tenkt er altså adm. direktør John Stankey hos Warner-eieren AT&T, og hans korte uttalelse om at man ser på kinomodellen har fått WarnerMedia Entertainment (Warner Bros., HBO & Turner) til å komme i «damage control»-modus.
Stankey sa dette:
«Vi evaluerer distribusjonsstrategien for våre produkter. Vi skal tenke nytt rundt vår kinodistribusjonsmodell og ser etter måter å akselerere ting i forhold til de raske endringene i forbrukervanene grunnet pandemien.»

Ann Sarnoff, Warner Bros. Foto: Pressefoto/Warner Bros. (https://www.warnerbros.com/company/leadership/ceo)
Dette fikk Ann Sarnoff, adm. direktør i Warner Bros., til å uttale til The Hollywood Reporter at «vi fortsetter å støtte kinoopplevelsen og våre kinopartnere, og vi føler oss trygge på at våre store titler er nøyaktig den type filmer som vil gjøre folk ivrige på å returnere til kinoene.»
Dette er, som Variety understreker, et utsagn som bare poengterer hva Stankey faktisk indikerte. At de små mellomfilmene kanskje ikke har en kinofremtid.
En film som aldri får den sjansen er Scoob!, som skulle kinolanseres 15. mai 2020. Den går nå rett på VOD.
Men Tenet (17. juli 2020) og Wonder Woman 1984 (14. august 2020) skal på kinoene, når de en gang åpner, understrekes det fra Warner.
Medieanalytiker Rich Greenfield fra LightShed sier til Variety at jo lengre kinoene holdes lukket, jo mer vil forbrukeradferden endres.
«Jo flere av disse filmene du ser via Netflix, Amazon eller Disney Plus, desto vanskeligere blir det å få folk til å gå på kino igjen.»
Universal lanserte kinofilmen Trolls World Tour direkte på VOD og melder at det er deres beste digitallansering gjennom tidene, men uten å ville oppgi noen omsetningstall.
Analytiker Greenfield fastslår at de nedstengte kinoene ikke lengre har et forhandlingskort overfor studioene.
«Kinoeierne vil være desperate etter å gjøre noe – hva som helst – for å få folk tilbake i kinosalene. Det gjør at studioene holder kortene,» sier han til Variety.

Medieanalytiker Rich Greenfield fra LightShed. Foto: LightShed.
Facebook
RSS