
BERGEN: – Publikum forventer en maks opplevelse. Det er hovedutfordringen og målet vårt, sier direktør Elisabeth Halvorsen hos Bergen kino.
Hun tok seg tid til en prat med kinobransjens fagblad under ellers hektiske dager med filmtreff og BIFF på gang.
– Hva slags endringer er det hos dere etter at SF Kino ble deleier med 49 prosent?
– Hvis publikum merker noe, skal det være til det bedre. Vi er i full gang med å oppgradere saler i Konsertpaleet og har planer for oppgradering og nytt utstyr i Magnus Barfot-avdelingen.
– Er det planer om flere kinobygg, de to dere har er veldig nære hverandre?
– De utfyller hverandre, så vi ser på det som ett anlegg. Det er en gunstig driftsmodell for oss, et kraftsenter. Skal vi etablere oss utenfor Bergen sentrum må ha et minimum antall saler for å ha nok tiltrekningsevne. Dette er ikke noe vi har planer om.
– Hvorfor velger du å bygge om en sal til Dolby Atmos?
– Vi ønsker hele tiden å gi publikum den beste opplevelse. Det må vi være tidlig ute med nyheter – det som gjør kinoopplevelsen bedre. Vi konkurrerer med hjemmekinomarkedet, så vi må alltid være hakket bedre. Det krever investeringer og at vi fornyer oss kontinuerlig.
– Hva gjelder 4K, så har vi det i noen saler, men ikke alle. Vi burde som bransje vært flinkere til å fortelle om akkurat slike ting.
I februar neste år ovetar Bergen kino kioskdiriften fra Location, og skal nå drive den selv, men under merkenavnet Location.
– Vi skal kombinere kiosk og billettsalg. Her i Konsertpaleet har vi 770.000 årlige besøkende. Vi har logistikkutfordringer, med et lite foajeområde. Det vil være vanskelig å lose alle gjennom kiosken, for både kiosk og billettsalg, så vi skulle ønsket oss store plass, sier Halvorsen.
Se videointervju under!
Facebook
RSS