
Auro 11.1 er en del av Auro-3D formatet, som ble skapt i 2005 av Wilfried Van Baelen (CEO Auro Technologies, CEO Galaxy Studios). I sin produktpresentasjon fremhever Barco at installasjonen av Auro 11.1 krever minimalt med hardware-installering og at det er 100 % kompatibelt med eksisterende lydstandarder. De hevder også at de er det mest kostnadseffektive systemet. For å få Auro 11.1 må det installeres flere høytalere i en sal, i høyden foran, på sidene, bak og i taket. Både NATO og UNIC ønsker en åpen, felles standard, og den utarbeides nå av SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers).
HAUGESUND: Med nye laserprosjektorer og en fortsatt satsing på Auro 11.1, har Barco tro på kinofremtiden.
Det understreket Mark Leahy, Business Development Manager, Digital Cinema – UK, Ireland & Nordic, som KM traff under Videvox’ minimesse under Den norske filmfestivalen i Haugesund.
Auro 11.1 er Barcos alternativ til konkurrenten Dolby Atmos fra Dolby. Men installasjonen av Auro 11.1-systemet går atskillig tregere i markedet enn konkurrentens utrulling. Likefullt finnes det Auro 11.1-systemer i nabolaget, nemlig i Danmark, hvor Atlas Biograferne har tre Auro-systemer og et finnes hos Nordisk Film Biografene. Men ingen i Norge eller Sverige.
– Vi jobber hardt med å få flere Auro-systemer installert. Vi er ivrige til å få til enhver mulighet i Norge og vi vil gjerne få i gang en sal. Vi håper å få til et system i Norge om ikke lenge, sier Mark Leahy.
– Hvordan er konkurransesituasjonen? Dolby har mange installerte saler og stor oppmerksomhet i markedet. Auro virker å være mer under radaren. Hva gjør dere for å korrigere dette inntrykket?
– Vi forsøker å fortelle om vårt system. Det er alltid vanskelig å konkurrere mot et så sterkt varemerke som Dolby. De er synonymt med lyd. Vår kjernebusiness er visualiseringen. Vi vil tilby en komplett løsning til kinoene, derfor har vi også Auro 11.1. Men vi forsøker fortsatt, og vi har mange filmer med Auro nå. På verdensbasis har vi et stort antall saler, spesielt i USA. Vi må jobbe mer – helt klart – i Norden.
– Vil det hjelpe neste år når det trolig kommer en standard for immersive audio?
– Det tror jeg virkelig vil hjelpe. Eksakt når det kommer, gjenstår å se. Det vil balansere markedet. Det er mer rett at kinoeierne har reelle valgmuligheter.
– Hva er norske kinoeiere opptatt av?
– Norge er dominert av Christie-projektorer. Det er muligheter for Barco. Norske kinoeiere er også interessert i våre nye ideer, f.eks Escape, med lerret på sidene. Fox og Disney er blant studioene som er med på dette. Vi har også displayløsninger, eller «lobby-dominasjon», som vi kaller det.
– Laser er også viktig for oss. Innen utgangen av året vil vi ha levert ca tolv enheter. Vi kunne levert flere, men etterspørselen har vært større enn vi har klart å lage nye laserprosjektorer. Dette så vi ikke for oss. I 2015 venter vi at laserprisen vil bli redusert, så det vil gjøre projektorene rimeligere. Og vi jobber også med mer energibesparende lasersystemer. Og vi jobber med kinoeierne om hva de ønsker seg.
Facebook
RSS