
Det er en salgsorientert næringslivsmann som nå skal lede flaggskip-kinoen til Nordisk Film Kino.
Erik Skjerve (39) fikk jobben som kinosjef ved Colosseum kino i Oslo og starter i stillingen 1. august 2018.
Erik Skjerve har hatt ulike lederroller i butikker i over tjue år. Han kommer nå fra stillingen som Senior Consultant for Seeyou AS, og har jobbet for blant annet Sony Nordic, Olympus, Japan Photo og var også i mange år fotoreporter for Forsvarets forum.
– Vi er veldig fornøyd med ansettelsen av Erik Skjerve som kinosjef ved Colosseum Kino, sier André Jakumeit, regionsjef hos Nordisk Film Kino, til kinobransjen fagblad.
– Han har en spennende bakgrunn, glød og entusiasme som vil kunne være med å bidra til at Colosseum kino holder sin unike posisjon i kinomarkedet i Oslo, mener Jakumeit.

Den nye kinosjefen på Colosseum kino i Oslo: Erik Skjerve. Foto: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
Erik Skjerve bor fortsatt i hjemkommunen Bærum.
– Hvorfor fikk du jobben, tror du?
– Min «greie» handler om kundeopplevelser. Som forbruker liker jeg kino og som fagperson er kino den ultimate butikk, hvor opplevelsen er selve kjernen i produktet du selger. Det er spennende å jobbe med.
– Hva skal du gjøre med Colosseum kino når du overtar?
– Det er for tidlig å si hva jeg mener bør være annerledes, men rammen rundt et kinobesøk skal være en mye større opplevelse enn god film. Det skal være en sosial opplevelse, en positiv opplevelse, hvor man smiler før filmen – og etterpå. Et sted hvor du unner deg noe ekstra og nyter kvalitet og komfort.
– Colosseum kino er ikke lengre enerådende. Hva vil du gjøre for at Colosseum skal hevde seg?
– Den største konkurrenten er ikke en annen kino, men heller Netflix og smarttelefoner. Å få opp bevisstheten om at kino er en større opplevelse enn Netflix og film på iPaden. ODEON Oslo har sine styrker og vi har våre, og så skal kundene få velge hva de foretrekker. Jeg ser bare positivt på at de åpnet. Jeg er glad ODEON ikke åpnet ved siden av oss, men det er strålende at vi har fått opp bevisstheten omkring kino med at de også er etablert.
– Har du besøkt konkurrenten?
– Hehe, nei, jeg har konsentrert meg å gå på Nordisk Films kinoer, svarer Erik.
Han forteller at han har møtt teamlederne, tillitsvalgt og assisterende kinosjef ved Colosseum kino.
– Jeg har alltid vært glad i å gå på kino, men har gått spesielt mye det siste halvåret.
Kinosjefens sterkeste barndomsminne er fra nå nedlagte Eldorado kino. Han fikk lov å dra til byen alene med kameratene. De så Last Action Hero og dro på McDonalds. De siste årene er det SF Kino Sandvika (nå ODEON) han har besøkt flittigst, pga. nærheten til bostedet. Han husker med vemod da Stabekk kino ble nedlagt i 1997-
– Tanker om kinobransjen?
– Jeg er imponert over investeringsviljen i forhold til teknologi, 3D, IMAX hos ODEON. De skal ha for den! At kinoene kjøper nye seter, bedre lyd, og alltid er langt fremme. Det viser at i denne bransjen tar man kundeopplevelse på alvor.

Erik Skjerve (39) er ansatt som kinosjef på Colosseum kino i Oslo. Foto: Per Mork, KINOMAGASINET.no ©
Facebook
RSS