
– Det er forferdelig lite vi kan gjøre med disse problemstillingene, sier Arild Kalkvik, leder i Norske kinosjefers forbund (NKF).
Det er blitt det forventede oppstyret i amerikansk kinobransje etter at Weinstein Company og Netflix annonserte at de vil vise Crouching Tiger, Hidden Dragon: The Green Legend samtidig på IMAX-kinoer og hos VOD-tjenesten. Kinokjedene setter seg på bakbena, en etter en.
Arild Kalkvik, leder i Norske kinosjefers forbund (NKF), er til daglig også leder av Trondheim Kino, som nylig inngikk en allianse med Aurora Kino IKS i Tromsø, under navnet KinoNor.
Han poengterer at det ikke er noe nytt i det som nå skjer. TV-selskapene har laget film i mange år, og at Netflix også vil lage egne filmer, er en forlengelse av VOD-gigantens strategi om å ha mer eget innhold.
– Det er klart at vinduene er presset og jo større del av omsetningen som havner på VOD, jo større makt har de til å kreve sin del. Jeg tviler ikke på at vi vil se mer av at film er ferskvare på kino, sier Kalkvik.
Han regner også med flere tester á la en Netflix og Weinstein legger opp til, og understreker at slike tester også har væt gjort før.
– Jeg tror at alle forsøk vil skje med mindre titler. Men det er interessant å se at Netflix nå lager en oppfølger til en moderne klassiker. De vil nok velge filmer rundt temaer de tror vil appellere til mange.
– Innad i bransjen, hva sier dere kinosjefer?
– Vi blir til daglig konfrontert med Netflix-problematikken, men det er forferdelig lite vi kan gjøre med det. Vi må bare reflektere over det som skjer og jobbe utifra de forholdene vi kan påvirke.
– Og det gjorde dere med Berlusconi-filmen, som er sett av bare 20.000 på kino.
– Erfaringer fra andre land viser at når man på forhånd annonserer at en film skal vises på VOD etter tre-fire uker på kino, da er det en del kinoer som ikke er interessert i den. Noen filmer trenger å gå lang tid, før det har noe for seg, mens andre filmer har du et par uker, så stanser den. For en del store kinoer i Norge håpet man at Jakten på Berlusconi skulle være en større og mer langvarig suksess.
Facebook
RSS