• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: La elva leve

KINOFILM : La elva leve

5
Karakter:

Konklusjon:

Meget god skildring av en ung kvinnes oppvåkning i forhold til sin identitet. Rørende og stilsikker skildring.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: La elva leve
John Berge
16. januar 2023

FILMFAKTA

Premiere: 03.02.2023
Full tittel: Ellos eatnu - La elva leve
Skuespillere: Ella Marie Hætta Isaksen, Gard Emil, Marie Kvernmo, Sofia Jannok, Beaska Niillas, Mary Sarre, Finn Arve Sørbøe
Regi og manus: Ole Giæver
Nasjonalitet: Norge / Sápmi
Aldersgrense: 12 år
Språk: Norsk/Samisk
Produksjonsår: 2023
Distributør: Mer Filmdistribusjon

HANDLING

Ester flytter høsten 1979 til Alta og begynner i sin første jobb som lærervikar. Hun holder sin samiske bakgrunn skjult. Esters fetter er sameaktivist og deltar i demonstrasjonene mot det planlagte vannkraftverket i Altaelva. Når Ester blir med ham til protestleiren starter hennes oppvåkning og reise ut av skammen. Hun kaster seg inn i en konfliktfylt kamp for bevaring av elva, men mest av alt retten til å være seg selv.

La elva leve imponerte meg. Jeg ble rørt, beveget og følte virkelig på hovedpersonens indre kamp.

Ester – spilt av skuespillerdebutant Ella Marie Hætta Isaksen – bærer filmen på sine unge skuldre. For dette er filmen om denne karakteren. Det er ikke filmen om naturvernerne.

Uten en troverdig tolkning av Ester, ingen troverdig film. Bakteppet er naturvernaksjonen som etterhvert ble mer en kamp for samenes rettigheter og – som det sies i filmen – «selvrespekt».

La elva leve har en filmtittel som i beste fall er direkte misvisende (og en ren kopi av filmen om samme tema fra 1980), men likevel: Jeg forstår hvorfor tittelen er valgt, da dette var kampropet – slagordet om du vil – for kampen som ble ført for å forsøke forhindre utbygging av Alta-Kautokeinovassdraget. En mer beskrivende tittel for filmens tema er: La meg være same.

Filmen innledes med at den er basert på en sann historie. Men manusforfatter og regissør Ole Giæver har vært åpen om at karakterene i stor grad er oppdiktede, men med fasetter av ekte personer og begivenheter. Det var neppe så dumt, fordi da har filmen en klar linje som følges, uten at man absolutt skal ta opp og fremheve alle aspekt fra virkeligheten.

Det er flere smarte og kloke valg i La elva leve. Frempekene mot videre handlingsforløp er subtile, og det er også mye av dialogen. Giæver har levert nærmest en mesterklasse i karakterintroduksjon og oppbygning. Vi forstår veldig mye, raskt, om hvem som er hvem, hva som har skjedd osv. I det hele tatt fremstår dialogen som særdeles troverdig. Jeg tror på disse karakterene og den ene skuespileren etter den andre leverer varene så det holder. Det er heller ikke teatralsk, som så for mange norske filmer og serier. Overhodet ikke. Lettelse!

Og ikke minst hovedrolleinnehaveren selv, Ella Marie Hætta Isaksen, fortjener mye ros for sin tolkning. Sjelden har jeg sett så godt visuelt skuespill med kroppspråk, og i særdeleshet ansiket.

Esters vei til å finne ut av ting er heller ikke fra A til Å, som en amerikansk fortellerstruktur nok i større grad ville ha holdt seg til. Desto mer spennende blir den, selv om filmen i seg selv ikke leverer noe stort klimaks.

Men emosjonelt sett gjør den det, da det nettopp er Ester-karakterens «reise» for å finne ut av ting som også rører ved seeren. Det var flere scener hvor man ble sittende og kjenne på en tåre i øyekroken – eller en god, varm følelse. Vi kan alle kjenne på disse universelle følelsene om hvem er jeg som menneske, hvor hører jeg til og så videre – og å se dette skildret på en så god måte gjør inntrykk.

Skal jeg trekke noe er det at det blir litt for mange slike «ansikts-scener». Men når Ester virkelig blåser ut – og trer frem med selvstendighet – gjør det godt (og vondt) å se og høre på.

Nevnes bør også filmmusikken, som både består av karakterenes egne joiker, men også svale instrumentaler som bygger opp stemningene fint.

Visuelt sett er det altfor mye håndholdt kamera for min smak. Det blir for rotete og skjelvende når det slett ikke trengs, men heldigvis er det brukt stativ også på en del scener. Filmen ville absolutt ha hevet seg enda noen hakk med mer bruk av «dolly shots», «steadicam» og kanskje noe majestiske dronesveip.

Filmfortellingen er også nyansert. For selv om etniske nordmenn til en viss grad fremstår som «de slemme», er bakteppet «Staten/myndighetene», og konsekvensene av fornorskning av samekulturen som allerede hadde skjedd før tidsepoken filmen skildrer (1979-81).

Filmen er også svært godt iscenesatt med klær, biler med rett tidskoloritt – og selv små detaljer, som Oboy-esken i kjøkkenhylla til flytteskene, virket helt ekte.

Norske filmskapere: Se og lær av Ole Giæver og hans talent for instruksjon, rett valg av skuespillere og filmfortelling.

La elva leve overgikk alle mine forventninger og vel så det.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
16. januar 2023
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Decision to Leave

Erik Mamen7. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: M3GAN
Anmeldelse: Babylon