• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Exodus: Gods and Kings

Anmeldelse: Exodus: Gods and Kings

: Exodus: Gods and Kings

6
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Exodus: Gods and Kings
John Berge
17. desember 2014

FILMFAKTA

Regi: Ridley Scott
Skuespillere: Christian Bale, Joel Edgerton, Aaron Paul, John Turturro, Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Hiam Abbass, Indira Varma, María Valverde
Sjanger: Action / Eventyr
Kinopremiere: 19.12.2014
Manus: Adam Cooper, Bill Collage, Steven Zaillian
Nasjonalitet: USA
Produksjonsår: 2014
Lengde: 2 t. 30 min.
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Aldersgrense: 15
Egnethet: Ungdom / Voksen
Begrunnelse: Filmen skildrer katastrofer og inneholder flere volds- og kampscener. Noen av disse er nærgående skildret. Filmen antas å virke skremmende på 11-åringer og får derfor 15-årsgrense.

HANDLING

Exodus: Gods and Kings er historien om en mann som hadde mot nok til å gå mot et helt rike. Historien om den rebelske lederen Moses (Christian Bale) som gjør opprør mot den egyptiske faraoen Ramses (Joel Edgerton), bringes til liv ved bruk av det siste innen visuelle effekter og 3D, og viser 600.000 slavers monumentale flukt fra Egypt og de grusomme møtene med de dødelige landeplager.

Alt som er fantastisk med Ridley Scotts visjonære blikk som filmskaper er å finne i Exodus: Gods and Kings. Menigheten er blitt hørt!

Sverd og sandalsjangeren er ikke akkurat en lett sjanger, og er ikke de aller beste filmene for lengst laget innen sjangeren?

Det bryr ikke Ridley Scott seg om. Han skal lage den definitive bibelfilmen. Ikke uventet klarer han det.

Den nå 77 år gamle britiske regilegenden viser ingen tegn til verken å senke på arbeidstempoet eller ambisjonsnivået.

Jeg har vært fan av ham siden det sene 80-tall, og medgir gjerne at jeg er «i menigheten». Er det en filmskaper jeg alltid har tro på, er det Ridley! Jeg var der da karrieren var – om ikke på bunn – så i alle fall ikke på topp. Jeg forsvarte med glød G.I. Jane og White Squall.

Med unntak av hans forrige film, The Counselor, synes jeg faktisk ikke Scott har en eneste direkte dårlig film på filmografien. Og med Gladiator i 2000 bragte han ny aktualitet og vitalitet til sjangeren han nå igjen bryner seg på.

Kall meg derfor gjerne forutinntatt når jeg setter meg ned i kinosetet for å se en ny Ridley Scott-film, men da er i alle fall selvangivelsen innlevert. Jeg vet jeg blir imponert. Og det blir jeg, gang på gang.

Og for en nytelse det denne gang var å se en episk storfilm av god, gammel klasse i en av Norges beste kinosaler – Tancred i Filmens hus i Oslo – og det endatil med Dolby Atmos-lyd.

Når man griper fatt i en urgammel legende som Moseboken fra Det gamle testamentet, som både har vært tolket på film uttalige ganger og er selve grunnlaget for vår tids fortsatt store religionskonflikt, finnes man ikke redd for noe som helst.

Så er da også Scott erklært ateist – som undertegnede også er – men som de fleste ateister er han stadig på søken etter svar. Det så vi jo med all tydelighet i Prometheus.

Dermed er det bare å slå fast at Exodus: Gods and Kings har lag på lag med interessante innfallsvinkler og lag på lag med intrikate tolkningsmuligheter.

Etter å ha sett den to og en halv times lange filmen spurte jeg meg selv om hvordan en kristen person vil tolke filmen. Det blir naturligvis bare spekulasjoner fra min side. Men muligens som et tegn på at Jehova faktisk finnes og at en ateist kan bli troende.

At dette er et bibelepos mer i tråd med Bibelen enn f.eks siste storslagne film fra verdens mest solgte bok, Noah, er det ingen tvil om. Likevel er det meste åpent for tolkning, og trolig vil også ateister og tvilere finne mye bra materiale å glede seg over her.

Så kan man selvsagt uffe seg over briter, amerikanere og australere i rollene som egyptere og hebreere, men det orker jeg ikke verken å la meg irritere eller tenke over. Dette er film, ikke en tidsmaskin. Og hvilken film!

Ridley Scott har selvsagt alt som kan krype og gå av bransjens fremste menn og kvinner med seg på produksjonen, men det er han som er visjonæren, og det er ikke et eneste tilfeldig bilde her. Det er flotte malerier, på rekke og rad, på endeløse lerreter med majestetiske bilder. Og skuespillere som virkelig får spille filmteater, som går inn i rollene som de var dødsens alvor. Og likevel, jeg humret titt og ofte for meg selv gjennom hele filmen. Den er spekket med sykt gode replikker og dialogvekslinger!

Alle hovedrolleinnehaverene skinner, og selvsagt mest av alle Christian Bale som Moses. Han får bryne seg på legender som Ben Kingsley, Sigourney Weaver, og motspiller Joel Edgerton som Ramses II.

Effektene er nær perfekte, selv om man kan se noen litt for enkle animasjoner av mennesker i bevegelse om man studerer bildene ekstra nøye. Det er en scenografi her som tar pusten av meg og man kan også se en stor del ekte kulliser. Veldig mye av filmen er spilt inn ulike steder i Spania, samt innendørs på Pinewood Studios i London.

3D-effektene er også alldeles glimrende. Subtil, men effektfull som fortellervirkemiddel.

Lyden. Den er altomsluttende. Helt, helt perfekt.

Ridley Scott har sagt at hans «final cut» er på hele fire timer. Den blir forhåpentligvis lansert på Blu-ray i 2015!

Oppsummert: Exodus: Gods and Kings er mektig, monumental og magisk. Det finnes bare én filmgud!

Filmen ble sett i sal Tancred, Filmens hus, hos Norsk filminstiutt, i 2K, 3D og med Dolby Atmos-lyd, under Fox’ pressevisning.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
17. desember 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Hobbiten: Femhærerslaget
Anmeldelse: Horrible Bosses 2