• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Bridge of Spies

MESTERLIG: Tom Hanks kan føye nok en mesterlig rolletolkning på sin lange CV, som advokat James B. Donovan i Bridge of Spies. Foto: 20th Century Fox

: Bridge of Spies

6
Karakter:
review-image

Konklusjon:

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Bridge of Spies
John Berge
28. november 2015

FILMFAKTA

Norgespremiere: 27.11.2015
Sjanger: Drama / Thriller
Skuespillere: Tom Hanks, Amy Ryan, Mark Rylance, Alan Alda
Regi: Steven Spielberg
Manus: Matt Charman, Ethan Coen og Joel Coen
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Musikk: Thomas Newman
Produksjonsselskap: Touchstone Pictures, DreamWorks Pictures, Fox 2000 Pictures, Reliance Entertainment, Participant Media, Afterworks Limited, Studio Babelsberg, Amblin Entertainment/Marc Platt
Kinodistribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Videodistribusjon: Fox-Paramount Home Entertainment Norge
Produksjonsår: 2015
Lengde: 2 t. 21 min.
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Denne historiske skildringen, som foregår under den kalde krigen, inneholder enkelte dramatiske skytescener. Filmen får derfor 12- års aldersgrense.

HANDLING

Det er begynnelsen på den kalde krigen på 1950-tallet og spenningene øker mellom USA og Sovjetunionen. Når FBI så arresterer Rudolf Abel (Mark Rylance) for å være en sovjetisk spion bosatt i New York, eskalerer frykten og paranoiaen ytterligere. Det er den anerkjente forsikringsadvokaten James Donovan (Tom Hanks) som blir bedt om å representere Abel for den amerikanske domstolen. Donovan har ingen erfaring med rettsarbeid i denne skala, med går motvillig med på å forsvare Abel da han ønsker å sikre ham en rettferdig rettssak uavhengig av hans statsborgerskap. På tross av disse prinsippene, vet Donovan at sjansen er stor for at han vil bli en høyst upopulær offentlig figur. Under arbeidet mot rettsaken begynner et vagt vennskap å utvikle seg mellom de to mennene, bygd på gjensidig respekt og forståelse. Donovan beundrer Abels styrke og lojalitet, og holder en lidenskapelig appell for å hindre ham fra å få dødsstraff.

Kort tid senere, blir et amerikansk U-2 spionfly skutt ned over sovjetisk luftrom, og piloten Francis Gary Powers (Austin Stowell) blir dømt til 10 års fengsel. Plutselig kastes Donovan ufrivillig inn i forhandlingene om en fangeutveksling mellom USA og Sovjetunionen. Når han ankommer et splittet Europa, lærer Donovan at en amerikansk student også har blitt arrestert i Øst-Berlin. Med en enorm mengde mot, nekter Donovan å etterlate seg noen...

Steven Spielberg og Tom Hanks i tospann vet vi på forhånd er bra. Spørsmålet er egentlig bare hvor bra er det denne gangen?

Bridge of Spies seiler nå lett og lekent inn på kinoene som manna fra himmelen for de som har fått nok av superhelter som ikke kan dø. Eller helter som tilsynelatende er menneskelige, men som heller ikke kan dø, i den ene tanketomme actionfilmen etter den andre. Disse filmene utgir seg gjerne for å være realistiske eller basert i menneskelig drama. Men ingenting slår virkeligheten!

Med et vanntett og renskåret manus av Matt Charman og selveste Ethan Coen og Joel Coen, leder mesteren Steven Spielberg oss inn i det landskapet han med årene har vist oss han elsker og behersker så godt, nemlig den realistiske filmen med preg av andre verdenskrig. Riktignok befinner vi oss i denne filmen i 1960, men den forutgående krigen danner hele grunnlaget for historien.

Steven Spielberg fikk aldri laget en James Bond-film, som han drømte om. Den da så mektige produsenten Albert R. Broccoli avviste ham, ifølge Spielbergs egne ord. Spielberg har lekt seg med en lignende figur i Indiana Jones-filmene. Med med Bridge of Spies vet vi i alle fall hvordan Spielberg rent visuelt ville ha fremstilt den fascinerende etterkrigstiden som også Ian Flemings romaner beskriver i detalj.

Aldri før har jeg sett det sønderknuste Berlin så mesterlig gjenskapt. Scenografien er i det hele tatt mesterlig fra ende til annen i denne filmen. En lang rekke serier de siste årene har skjemt oss bort med detaljrikdom i kostymer, interiør, bygg og kjøretøy for å få oss til å tro vi er i ulike tidsepoker.

Spielberg & Co. forvandlet store kvartaler både i New York og Berlin. Produksjonsverdien er himmelhøy. Man blir fullstendig transportert inn til 1960-tallet og selv om man innerst inne vet at noe må være digitale effekter er det umulig å se hva, da bilderuten er fylt av kullisser, kjøretøy og bygninger som virker 100 % ekte. Det er helt forbløffende herlig.

Det er ikke en eneste detalj i denne filmen som er overlatt tilfeldighetene, men likevel flyter den så lett og ledig avgårde.

Det beste av alt er faktisk hvor lun og fin filmen er, tross alvoret i temaet. Jeg tok meg selv i å humre og småle gjennom flere passasjer av filmen, rett og slett fordi historien presenteres på en så mellommenneskelig måte. Selvsagt er det mange kapittel med alvor og reell fare, men Tom Hanks i rollen som advokat James B. Donovan bare «spaserer» gjennom filmen på sitt mest «Tom Hankse» og det er bare alldeles fortreffelig. Han har fått medskuespillere av toppklasse å bryne seg på, for det meste «ukjente» ansikt. Samspillet mellom den andre nøkkelpersonen i dramaet, den russiske spionen Rudolf Abel spilt av briten Mark Rylance, er et herlig skue, fra start til slutt.

Spielberg, en av verdens beste regissører – punktum – vet nøyaktig hva han vil ha og fortsetter sitt langvarige samarbeid med filmfotografen Janusz Zygmunt Kamiński. Det er blitt en film som oser «film». Man ser det på teksturen og lyset, tross digital gjengivelse, det hele er filmet analogt og gir den varme, gode kaldkrigsthrillerfølelsen.

John Williams var opptatt med en viss stjernekrigsfilm. Det ble Thomas Newman som fikk jobben med å lage musikken til Bridge of Spies, som er hans første for Spielberg, men garantert ikke blir hans siste – håper jeg! Musikken er verdt å lytte til separat, så stemningskapende og involverende var de mange flotte temaene til filmen. Innkjøp av soundtracket står på min liste.

Det Spielberg gjør med Bridge of Spies er å vise at vår egen nære historie har mer spenning og nerve enn de fleste oppdiktede historier. For meg gikk filmen rett i hjertet. Den fortalte meg noe viktig – nemlig hvor riktig det er å stå opp for hva man tror på og hvor godt det faktisk er å være et sannferdig og ekte menneske. Det er også en fortelling om hvordan siviliserte mennesker faktisk kan og bør respektere hverandre, tross ulike syn på livet og samfunnet. Og spillet som utøves i Bridge of Spies er mesterlig, mye mer kløktig og nervepirrende enn en actionsekvens vi har sett hundrevis av ganger før.

Det er litt over to historietimer som er viktige fordi de belyser et for mange ukjent drama fra den kalde krigen, som også skjedde på et tidspunkt da det hele gikk fra vondt til verre i forholdet mellom daværende Sovjetunionen og Amerika. En voksen seers visshet om hva som ville skje gjør at alvoret bak trer enda tydeligere frem i dramatiseringen.

Bridge of Spies er den beste «agentfilmen» på år og dag. Det er deilig å se en film som baserer seg på dialog og ekte spenning fremfor action uten mål og mening. Gled deg også til en spektakulær flyscene.

Siden vi her snakker om en regissør som aldri leverer dårlige filmer, er det gledelig å fastslå at han her er på nivå med tidligere toppfilmer som Schindler’s List (1993) og Saving Private Ryan (1998).

Stor takk til SF Kino Ski for presseadgang. Dette er KINOMAGASINETs lokalkino.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
28. november 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kinofolk om Bridge of Spies 28.11.2015
  • Ny trailer: Bridge of Spies 08.06.2015

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Hunger Games: Mockingjay – Part 2
Anmeldelse: He Named Me Malala